DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Factors that Affect the User's Intention of Reusing Mobile App-based Tourism Contents

모바일앱 관광콘텐츠 사용자의 재사용의도에 미치는 영향요인 분석

  • 고영관 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김근형 (제주대학교 경영정보학과)
  • Received : 2011.08.18
  • Accepted : 2011.10.24
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The purpose of this study is to identify factors on the user's intention of reusing mobile app-based tourism contents and the relationship among those factors. For those purpose, we expanded the existing TAM(Technology Acceptance Model) by introducing the variables such as characteristics of mobile app-based tourism contents, which are context, ubiquitous connectivity, service quality and perceived value as external variables of the TAM. The survey was conducted by users who have previously experienced mobile app-based tourism contents. Structural equation modeling was used to Investigate the relationships between the factors. The results showed that the ubiquitous connectivity and perceived value were found to have a positive impact on both perceived usefulness and perceived ease of use. The perceived usefulness were found to have a positive impact on the attitude. Finally, The attitude were found to have a positive impact on the user's intention of reusing.

Keywords

Mobile App-based Tourism Contents;TAM;Context;Ubiquitous Connectivity;Service Quality;Perceived Value;Perceived Usefulness;Perceived Ease of Use;Attitude;User's Intention of Reusing

References

  1. 백종혁, 신민수, "모바일 애플리케이션 시장(앱스토어)의 활성화 방안: 인증 중개를 통한 신뢰도 향상", 한국경영정보학회 추계학술대회, pp.242-247, 2009.
  2. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly(13), pp.318-339, 1989.
  3. 오정민, 김형환, 문남미, "스마트폰 어플리케이션의 소비 성향 분석을 통한 국가별 선호 연구", 한국방송공학회 학술발표대회논문집, pp.328-329, 2010.
  4. 최현식, "모바일관광정보서비스 및 소비자 특성이 관광만족 및 재사용의도에 미치는 영향 연구", 박사학위논문, 한국항공대학교 대학원, 2009.
  5. 최현식, 박진우, "모바일관광정보시스템 특성이 만족도와 재사용의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제9호, pp.411-422, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.9.411
  6. 김두경, "u-Tourism 정보서비스에 대한 고객 수 용행태 분석", 산경논집, 제26호, pp.23-36, 2011.
  7. 김근형, "모바일 콘텐츠서비스의 성공전략에 관한 실증연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제10호, pp.89-98, 2006.
  8. 다와더르지남수릉, 이동철, 김근형, "모바일 콘텐츠 사용자 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 비교 연구: 한국과 몽골을 중심으로", 한국인터넷전자상거래학회, 제9권, 제3호, pp.495-510, 2009.
  9. 김대언, "모바일관광정보 속성이 관광자만족에 미치는 영향: 스마트폰 이용자를 중심으로", 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  10. 황금석, "모바일 서비스의 특성이 스키리조트 모바일 서비스 이용의도에 미치는 영향", 연세대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
  11. 박현지, "모바일 관광정보서비스 경험에 따른 고객행동분석: 대학생 유경험자를 대상으로", 대한관광경영학회, 제23권, 제1호, pp.101-124, 2008.
  12. 황용은, 서현주, "모바일 기기 휴대 의도 기준의 사용자 집단 세분화 및 집단별 특성 분석: 휴대전화, 랩탑 컴퓨터, PDA사용자를 중심으로", 대한산업공학회 춘계학술대회논문집, pp.1-8, 2006.
  13. 한필구, 박재석, 전병호, 강병구, "모바일 어플리케이션 수용 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제9권, 제3호, pp.65-82, 2010.
  14. V. Venkatesh, and F. D. Davis, "A Model of antecedents of Perceived Ease of Use: Development and Test," Decision Sciences, Vol.27, No.3, pp.451-481, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb01822.x
  15. V. Venkatesh, and F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model: Four Longitudinal field studies," Management Science, Vol.46, No.2, pp.186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  16. J. K. Lee, "Exploring Tourist Satisfaction with Mobile Experience Technology," International Management Review, Vol.6, No.1, pp.92-102, 2010.
  17. 강재은, 운영체제에 따른 스마트폰 수용요인에 관한 연구, 제주대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.

Cited by

  1. The Influence of Mobile Service Delivery Characteristics on Perceived Interactivity and Attitude towards Mobile Service vol.13, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.402
  2. Analyzing Impact Factors of User Resistance to Accepting Paid Mobile Application vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.361
  3. The Influence of the Gamer Organizational Citizenship Behavior on Game Continuance Intention : Based on Lineage2 vol.15, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7583/JKGS.2015.15.1.7