DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of College Students' Self-motivational Attitudes, Use of Instructional Function, and Understanding of Successful Learning on Achievement in e-Learning Class

대학 이러닝에서 학습자의 자발성과 수업기능 활용, 학습 성공에 대한 이해도가 학습 성취도에 미치는 영향

  • 조은순 (목원대학교 교직과) ;
  • 남상조 (목원대학교 서비스경영학부)
  • Received : 2011.10.13
  • Accepted : 2011.12.05
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of learners' self-motivational attitudes, use of instructional function, and understanding of successful learning on achievement in college e-learning classes. The study analyzed 297 college students' questionnaire about their internet learning attitudes based on how they understand e-learning and use various internet functions for their learning achievement. After factor analyses, the results found that there were three major factors such as self-motivational attitude, use of instructional function, and understanding of successful learning out of 15 survey items. Multiple regression showed that the self-motivational factor affects the learning achievement with overall three factors analyses. This result indicates that college e-learning classes should focus on the analysis of learners' self-motivational issues in college e-learning classes. This study suggest that the relationship between learners' e-learning experience and learning achievement should be examined in the near future to show how it affects on learners e-learning class management and their achievement.

Keywords

University e-Learning;Self-directed e-Learning

References

  1. 임병로, 이준, "고등교육에서의 이러닝 콘텐츠 실태와 시사점", 교육정보미디어연구, 제13권, 제2호, pp.277-307, 2007.
  2. Sloan Consortium, Making the grade: Online education in the United States, 2006.
  3. 류지헌, "대학의 웹기반 학습 환경에서 학습자의 성취수준에 따른 만족도 인식의 차이에 대한 연구", 교육정보미디어연구, 제13권, 제3호. pp.189-208, 2007.
  4. D. L. Kirkpatrick, Evaluation Training Programs: The Four Levels, Berrett-Koehler Publishers, 1994.
  5. 김유진, "웹 기반 가상 연수의 교육효과에 영향을 주는 요인", 서강대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999.
  6. 정인성, 최성희, "온라인 열린 원격교육의 효과 요인 분석", 교육학연구, 제37권, 제1호, pp.369-388, 1999.
  7. 조영만, "원격교육의 학습효과에 관한 연구: L기업의 원격교육 시스템을 중심으로", 전남대학교 경영학과 석사학위논문, 2001.
  8. 김효근, 곽소아, 서현주, "기업의 e-Learning 교육 효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구", 한국경영정보학회 춘계 학술대회 논문집, pp.36-44, 2004.
  9. 정인근, 조정융, "e-Learning에서의 학습 환경과 학습자 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향 학습유형의 조절효과를 중심으로", 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, pp.3-9, 2004.
  10. 정인성, 임철일, 최성희, 임정훈, "평생교육을 위한 웹기반 학습에서 상호작용 유형에 따른 효과 분석", 교육공학연구, 제16권, 제1호, 2000.
  11. 이인숙, "e-Learning 환경에서의 자기조절 학습 전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명", 교육공학, 제19권, 제3호, pp.41-68, 2003.
  12. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습 환경과 학습자 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제16권, 제1호, pp.1-19, 2006.
  13. 이웅규, 이종기, "가상강좌 만족에 영향을 미치는 품질요소와 자기효능감", 한국품질경영학회 춘계학술대회 논문집, pp.357-364, 2004.
  14. 김현수, 최형림, 김선희, "가상교육의 핵심 성공 요인", 교육공학연구, 제15권, 제1호, pp.241-264, 1999.
  15. 남상조, "직장인과 비직장인의 원격강의 수강참여 인식 비교 연구," 한국콘텐츠학회논문집, 제5권, 제2호, pp.1-6, 2005.
  16. S. Z. Nam, "Effectiveness and Problems of Distance Learning," International Journal of Contents, Vol.6, No.1, pp.12-19, 2010. https://doi.org/10.5392/IJoC.2010.6.1.012
  17. 문숙경, 남상조, "이러닝수강생 교육 효과에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문집, 제7권, 제1호, pp.161-168, 2007.
  18. M. G. Moore, The Theory of Transactional Distance. In M.G. Moore (Ed.), The Handbook of Distance Education, Second Edition, Lawrence Erlbaum Associates, pp.89-108, 2007.
  19. B. J. Zimmerman, Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich and M Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation, Academic, pp.13-39, 2000.
  20. 이종연, "대학 이러닝 강좌의 학습만족도 및 성취도 증진을 위한 콘텐츠 전달전략의 선택방안 : 학습자의 사전지식과 자기주도성을 중심으로", 교육공학연구, 제20권, 제4호, pp.185-214, 2004.
  21. 이웅규, 이종기, "자기주도학습과 이러닝 학습 환경 만족 : 자기조절효능감에 의한 비교분석", 한국경영과학회지, 제31권, 제3호, pp.127-143, 2006.
  22. L. M. Guglielmino, "Contributions of the Self-Directed Learning Readiness Scale(SDLRS) and the Learning Preference Assessment (LPA) to the definition and measurement of self-direction in learning," Paper presented at The First World Conference on Self-Directed Learning, 1997.
  23. L. M. Guglielmino and P. J. Guglielmino, Becoming a more self-directed learner: Why and how. In G. Piskurich (Ed.), Getting the most from e-learning, Jossey-Bass, 2003.

Cited by

  1. Effect of the e-Learning Instructional Design on Perceived Learning Transfer and Satisfaction vol.13, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.482