DOI QR코드

DOI QR Code

Making Packets from Animation Gestures -Based on the Effort Element of LMA-

애니메이션 제스처의 패킷화 -LMA의 Effort 요소를 기반으로-

  • 이미영 (부산대학교 영상정보공학과) ;
  • 홍수현 (동부산대학 캐릭터애니메이션과) ;
  • 김재호 (부산대학교 영상정보공학과)
  • Received : 2010.11.11
  • Accepted : 2011.01.05
  • Published : 2011.03.28

Abstract

Gesture is one of the means for non-linguistic communication which can be expressed by human characters in animations. High drawing ability and profound knowledge about gestures are both required for animators to achieve efficient gesture expressions. However, diversified profound techniques are needed to master this knowledge which makes it very difficult for common animation drawers. In this paper, characteristics for each gesture are analyzed based on Laban Movement Analysis and gesture classification by making gesture packets. This research is of notable significance in providing animators with high efficient gesture expression techniques and developing automatic gesture-generating system.

Keywords

Character;Gesture;Animation;Nonverbal Communication;Laban;Effort

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교

References

  1. 윤애선, "신체언어의 의사소통 기능", 성곡학술문화재단, pp.1-4, 1998.
  2. 정미강, "기능론적관점에서 본 애니메이션의 신체언어 연구", 한국디자인학회, Vol.69, No.20, p.57, 2006.
  3. 김헌희, "스크립트 기반의 로봇 제스처 자동 생성 방법 및 집사로봇에의 적용", HCI 2007 학술대회, 2007.
  4. Michael Kipp/Alexis Heloir, "Expressive Gesture synthesis for ECA and the EMOTE model for Effort and Shape," Seminar character Animation, 2008.
  5. 김수영, "Rudolf Von Laban의 원리가 무용 움직임에 미치는 효과 및 활용", 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  6. LISA ULLMANN, 신상미역, 동작분석과 표현, 금광, 1992.
  7. 데즈먼드 모리스. 김동광 옮김, 피플워칭, 까치, 2004.
  8. D. McNeill, "Speech and gesture intergration:The nature and functions of gesture in children's communication," Jossey-Bass Publishers, San Francisco, 1998.
  9. 김영순, 임지룡, "몸짓 의사소통적 한국어 교수법 모형", 이중언어학, 제20호, pp.1-24, 2002.
  10. 로저 E. 액스텔, 김세중 옮김, 숨겨진파워 제스처, 직녀성, 2002.
  11. 정미강, "기능론적관점에서 본 애니메이션의 신체언어 연구", 한국디자인학회, Vol.69, No.20, p.57, 2006.
  12. http://www.ktword.co.kr/abbr_view.php?m_templ=421
  13. LISA ULLMANN, 신상미역, 동작분석과 표현, 금광, 1992.
  14. 설옥경, "동작 전 과제 정보의 내용에 따른 무용 동작 학습 효과", 이화여자대학교 교육대학원 석사논문, p.10, 2008.
  15. 최청자, "Rudolf Von Laban 동작분석이론의 무용교육 적용에 관한 연구", 동국대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  16. Constance A, Schrader, 조은미 역, 움직임의 표출, 정담, 1998.
  17. 신상미, "질적인 삶을 추구하는 생활문화로서의 무용", 한국체육철학회지, 제3권, 제1호, pp.124-140, 1995.
  18. Michael Kipp/Alexis Heloir, "Expressive Gesture synthesis for ECA and the EMOTE model for Effort and Shape," Seminar character Animation, 2008.
  19. V.프레스턴 던롭 지음, 김주자외 옮김, 움직임 교육의 원리, 현대미학사, 1994.
  20. Anotnio Camurri외, "KANSEI Analysis of Movement in Dance/Music Interactive Systems," Proc. of International Conference of HUmanoid and RObot, pp.9-14, 1999.
  21. 정미강, "애니메이션 시나리오와 캐릭터 파라미터 기반의 제스처 제안 시스템", 부산대학교 박사논문, p.60, 2008.
  22. http://en.wikipedia.org/wiki/Sagittal_plane
  23. 신상미.김재리 지음, 몸과 움직임 읽기(라반 움직임 분석의 이론과 실제), 이화여자대학교출판부, 2010.
  24. Jean Newlove.John Dalby 공저 신상미 역, 움직임.표현. 기학학, 대한미디어, 2006.

Cited by

  1. Emotional Expression through the Selection Control of Gestures of a 3D Avatar vol.19, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7315/CADCAM.2014.443