DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Local Community to the Participation of Local Festival in Cheonan

천안시민의 지역사회 애착도가 지역축제 참여에 미치는 영향

  • 조원섭 (백석대학교 관광학부) ;
  • 최상수 (세명대학교 호텔관광학부)
  • Received : 2010.10.08
  • Accepted : 2010.10.20
  • Published : 2011.03.28

Abstract

This study was to explore the effect of local community on participation of local festival. In order to carry out the empirical study, 320 survey questionnaires were collected in Cheonan. AMOS 4.0 and SPSS Win 12.0 statistics packages were utilized for analysis of SEM. The study results were as follows: first, analysis on the relationship between identity and participation of local festival(interest of festival participation, extent of local festival, intention of local festival) Showed that identity effected every factor of participation of local festival, second, dependence effected interest of festival participation and intention of local festival, third, social friendship can't effected every factor of participation of local festival.

Keywords

Local Community;Participation of Local Festival, Identity;Dependence;Social Friendship;Interest of Festival Participation;Extent of Local Festival;Intention of Local Festival

References

  1. I. Altman, Place Attachment: A Conceptual in quirt, NY: Plenwn Press, 1992.
  2. S. Baloglu, "Dimension of Customer Loyalty", Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol.43, Mo.1, pp.47-59, 2002. https://doi.org/10.1016/S0010-8804(02)80008-8
  3. J. Chang, "Segmentation Tourist to Aboriginal Cultural Festivalsl: An Example in The Rukai Tribal Area, Twiwan", Tourism Management, Vol.27, pp.1224-1234, 2006. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.05.019
  4. Gallup, http://gmigallup.com
  5. T. R. Graeff, "Using Promotional Messages to Manage the Effects of Brand and Self-Image on Brand Evaluations", J. of Consumer Marketing, Vol.13, No.3, pp.2-18, 1996.
  6. C. Jurowski, The Interplay of Elements Affecting Host Community Resident toward Tourism: A Path Analytic Approach. PHD Dissertation in Hospitality and Tourism, Virginia Polytechnic Institute and State University. 1994.
  7. T. A. Shimp and T. J. Madden, "Consumer-object Relations: A Conceptual Framework Based Analogously on Sternberg's Triangular Theory of Love", Advances in Consumer Research, Vol.15, pp.163-168, 1988.
  8. D. Stokols and S. A. Shumaker. A Transactional View of Settings. People in Place:, Hillsdale. NJ: Erlbaum, pp.481-488, 1981.
  9. M. Thomson, D. J. Maclnnis, and C. W. Park, "The Ties That Bind: Measuring the Strength of Consumers' Emotional Attachments th Brand", J. of Consumer Psychology, Vol.15, No.1, pp.77-91, 2005. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1501_10
  10. D, Williams, R. B. Scott Anderson, C. D. Mcdonald, and M. E. Patterson, Measuring Place Attachment: More Preliminary Results, Paper Presented at the NRPA Symposium Research. San Antonio. TX, 1995.
  11. 강신겸, 최승담, "관광지 지역주민의 지역사회 애착도 측정척도 개발", 관광학연구, 제26권, 제1호. pp.103-117, 2002.
  12. 고승익, 오상운, 고경실, 주문수, "지역주민의 지역축제평가에 관한 연구", 관광학연구, 제31권, 제4호, pp.177-198, 2007.
  13. 김근우, "지역축제의 방문동기가 만족도에 미치는 영향분석: 청도소싸움축제를 중심으로", 관광학연구, 제27권, 제4호. pp.203-218, 2004.
  14. 김수진, 김재숙, "패션명품 소비자의 브랜드 애착이 브랜드 충성도에 미치는 영향", 복식문화연구, 제17권, 제1호, pp.1-14, 2009.
  15. 김인환, 이웅진, "농촌관광사업에서 지역주민간의 파트너십 및 갈등이 주민참여에 미치는 영향", 관광연구, 제24권, 제5호. pp.251-273, 2009.
  16. 김해룡, 이문규, 김나민, "브랜드 애착의 결정변수와 결과변수", 소비자학연구, 제16권, 제3호, pp.45-65, 2005.
  17. 부숙진, "지역축제 개최주민의 축제효과요인 이식이 축제참여도 및 만족도에 미치는 영향: 태국 파타야지역과 한국보령지역 비교연구", 호텔관광연구, 제11권, 제4호, pp.185-202, 2009.
  18. 성영신, 한민경, 박은아, "브랜드 성격이 브랜드 애착에 미치는 영향: 커뮤니티 몰입도에 따른 차이 비교", 한국심리학회지, 제5권, 제3호, pp.15-34, 2004.
  19. 안광호, 임마화, "제품편익이 브랜드 애착과 브랜드 몰입에 미치는 영향: 제품유형과 자기감시성의 조절적 효과", 소비자학연구, 제19권, 제2호, pp.169-189, 2008.
  20. 양덕순, 강연순, "지역공동제 의식이 주민참여에 미치는 영향 분석", 한국지방자치학회보, 제20권, 제1호, pp.71-89, 2008.
  21. 오순환, "한국의 정통축제와 놀이형태에 관한 고찰", 관광학연구, 제25권, 제2호, pp.197-215, 2001.
  22. 윤종국, 한권상, "스포츠이벤트 참가자의 지역사회 애착도와 지역사회 형성의 관계", 한국사회체육학회지, 제23권, pp.605-616, 2005.
  23. 이승희, 장윤경, "패션 브랜드 애착이 확장된 브랜드 태도에 미치는 영향", 한국의류학회지, 제31권, 제2호, pp.475-485, 2007.
  24. 이유찬, "지역사회 애착도와 스포츠 이벤트와의 관", 한국사회체육학회지, 제24권, pp.187-196, 2005.
  25. 이정록, 안정현, "지역축제 방문객의 만족도 결정요인에 관한 연구: 곡성심청축제를 중심으로", 한국지역지리학회지, 제10권, 제3호, pp.642-653, 2004.
  26. 이정록, 우연섭, "전남지역 문화관광축제의 공조적 전개과정과 특징", 지역지리학회지, 제9권, 제3호. pp.233-247, 2003.
  27. 이학식, 임지훈, "브랜드 카리스마, 형성요인, 그리고 효과: 상징적/기능적 관여도의 조정적 작용", 마케팅연구, 제19권, 제3호, pp.137-177, 2004.
  28. 이훈, "축제체험의 개념적 구성모형", 관광학연구, 제30권, 제1호, pp.200-231, 2006.
  29. 조명환, "자갈치축제 활성화 방안", 관광.레저연구, 제9권, 제2호, pp.151-167, 1997.
  30. 조배행, 박종진, "지역축제의 영향에 대한 지역주민주민의 지각차이 분석", 한국지역지리학회지, 제13권, 제1호, pp.68-81, 2007.
  31. 차동욱, "지역축제 만족도에 의한 방문자의 재방문 및 구전홍보 결정요인에 관한 연구: 전주국제영화제를 중심으로", 관광.레저연구, 제16권, 제1호, pp.55-69, 2004.
  32. 황진숙, "의복추구혜택, 상표애착, 상표충성도의 관계", 한국의류학회지, 제32권, 제11호, pp.1704-1714, 2008.