DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Key-factors in Worsening of Eyesight for Schoolchildren as a Consequence of Computer Usage Time

컴퓨터 사용 시간에 따른 초등학생의 시력저하 요인 분석

  • 주헌식 (삼육대학교 컴퓨터학부)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2011.02.21
  • Published : 2011.03.28

Abstract

In this paper, I had tried to analyze the relationship between the time assigned for computer usage and weakening eyesight. First of all, students classified by gender, school year, eyesight, and wearing glasses along demographic characters took part in a poll, and The questionnaire included questions about computer time, factors of weakening eyesight, and purpose of computer use. The finding in this analysis composed of a cross-tabulations between annual eyesight change and the factors to change their eyesight is that 63.6 % of 165 students participated in this survey weakened their eyesight within a year. To show a correlation between computer usage duration and worsening eyesight in this paper, regression analysis indicated weakened vision by computer usage duration per day and week instead of a year. In addition, according to the analysis between computer usage duration and weakened vision for the people who wear glasses or not trough Independent-Samples T test, weakened vision was shown in computer usage duration per day and week, but not shown in the duration by the year. Therefore, weakening vision was also worse for the people who didn't wear glasses than the others. This study indicated 24..5% of teenagers had poor eyesight by using their computer. According to the frequency analysis on purposes of computer usage, the biggest purpose accounting for 36.4% of the total was the computer usage as a game consol, and the computer as a learning tool was the next biggest purpose at 32.1%. This paper showed the correlation between computer usage time and a factor of weakened eyesight through an analysis of the factor. Therefore, schoolchildren's parents should be more interested in their computer usage.

Keywords

Eyesight;Computer Game;TV;Education of Children

References

  1. 유종준, 김영기, "인터넷 게임의 과다사용이 초등학생의 학교생활에 미치는 영향", 한국정보교육학회, 제9권, 제2호, pp.513-520, 2004.
  2. 정아란, 엄기영, "만 5세 유아의 컴퓨터게임 이용 실태 분석", 미래유아교육학회지, 제13권, 제2호, pp.89-114, 2006.
  3. http://www.eurekalert.org/~paper.html
  4. 정승희, 박인순, "중.고등학생들의 컴퓨터 사용 실태와 VDT 자각증상 연구", 한국학교보건학회지, 제16권, 제1호, pp.23-35, 2003.
  5. 남재철, 이수정, "컴퓨터 사용이 초등학교 고 학년생의 시력에 미치는 영향", 한국정보교육 학회논문집, 제9권, 제2호, pp.457-465, 2004.
  6. 이영선, 유관희, "초등학교 저학년 학생에 대한 컴퓨터게임과 인성 특성과의 관계 분석", 한국컴퓨터게임학회 논문지, 제9호, pp.84-92, 2006.
  7. 장영남, 이무식, 홍지영, 황혜정, "초등학생 컴퓨터 게임 중독, 건강지각 및 건강증진 행동 관련 요인 분석", 보건교육.보건증진학회지, 제26권, 제3호, pp.63-74, 2009.
  8. 정아란, 이정기, 이준, "유아의 인터넷 게임 이용 현황 연구", 한국해양정보통신학회 학술대회, 제1권, 제1호, pp.821-824, 2006.
  9. 정아란, 이정기, "이준 유아의 컴퓨터 게임 이용 실태 분석", 전자통신연구소논문지, 제9권, 제1호, pp.27-32, 2006.
  10. 박진숙, 정현진, 박종승, "학업성취도 향상을 위한 컴퓨터게임의 활용", 한국컴퓨터 게임학회 논문지, 제14호, pp.71-80, 2008.
  11. 신선희, 오진주, "학령기 아동의 시력저하 실태 및 관련 요인", 아동간호학회지, 제8권, 제2호, pp.164-173, 2002.
  12. 김효진, 김은지, 김종은, "초등학교 학생의 근시도가 삶의 질에 미치는 영향", 한국안광학회지, 제15권, 제2호, pp.175-183, 2010.
  13. 신희선, "학령기 아동의 시력 건강 행위 예측 요인", 아동간호학회지, 제9권, 제3호, pp.294-300, 2003.
  14. 김진구, 김훈, "초등학교 교실 조명과 학생 시력변화의 관계분석 및 교실 조명 개선에 관한 연구", 조명전기설비학회논문지, 제19권, 제1호, pp.15-23, 2005.
  15. 윤영미, "학령전기 아동의 시력건강증진 프로그램 효과", 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.257-264, 2006.

Cited by

  1. Effect of Aberrations and Contrast Sensitivity due to the Amount of Astigmatism on Vision vol.22, pp.2, 2017, https://doi.org/10.14479/jkoos.2017.22.2.159