DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between Element of Television Advertisement and Brand Preference

텔레비전 광고의 요소와 브랜드선호도와의 관련성

  • 김지영 (예원예술대학교 문화예술대학원 방송제작) ;
  • 강효순 (예원예술대학교 문화예술대학원 방송제작)
  • Received : 2011.03.22
  • Accepted : 2011.05.25
  • Published : 2011.05.28

Abstract

Companies, to establish a proper brand image of it, and to appeal to consumers effectively, mobilize advertisement and other publicity means through various communication media. In terms of access rates and degrees of interest of viewers among broadcast media, television is higher than other important media such as radio, newspaper, magazine, and DMB, etc. Since consumers get access to much commercials on television, television commercial activities of companies ultimately have effect on their brand images. Thus, this study, focusing on the screen image expression types among all the expression types of television commercials, examined what brand images consumers favor, and sought to know what characteristics in television commercials in Korea works as important factors in the formation of brand images.

Keywords

Television;Picture;Brand Image

References

  1. 신인섭, 서범석, 한국광고사, 나남, 1998.
  2. 김흥규, 김유경, 최원주, "광고를 통한 브랜드 이미지 형성에 관한 연구: 브랜드 개성과 광고표현 요소를 중심으로", 광고학연구, 제12권, 제3호, pp.145-170, 2001.
  3. 한국광고학회, 한국의 광고, 나남, 1995.
  4. 송용섭, 리대룡, 현대광고론, 무역경영사, 1985.
  5. R. S. Alexander, Marketing Definitions, American Marketing Association, 1965.
  6. Herbert F. Holtje, Schaum's Outline of Theory and Problems of Advertising, 1978.
  7. 김선희, "화장품 광고에 표현된 현대 여성의 이상적 자아 이미지에 관한 연구", 한국의류학회지, 제21권, 제2호, pp.277-285, 1997.
  8. 한일수, 이미지 마케팅, EN문고, 1993.
  9. 신중현, CF제작론, 커뮤니케이션북스, 2001.
  10. Davis. S. M., Dunn. M., 브랜드 비즈니스를 움직이는 힘, 청림출판, 2003.
  11. 김미지자, 감성공학, 디자인오피스, 1998.
  12. H. E. Krugman, "The Measurement of Advertising Involvement," Public Opinion Quarterly, Vol.30, p.30, 1966.
  13. 경노훈, 시각디자인과 브랜드 이미지, 예경, 1998.

Cited by

  1. Discussion on'How Advertising Works': Review and Suggestions vol.13, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.986