DOI QR코드

DOI QR Code

Virtual Reality and the Space of Gu-Wun-Mong

사이버공간과 『구운몽』의 세계

  • 전이정 (서울시립대학교 교양교직부)
  • Received : 2010.12.13
  • Accepted : 2011.06.17
  • Published : 2011.06.28

Abstract

The availability of computers and the wide network of the internet of the 'Information Society' has created a new space: Cyberspace. In this situations, the matters of individual identities and morality are more important problems. Korean classical novel, Gu Wun Mong, embodied the exploration process of identities in virtual spaces, has gravity of a situation. Seong Jin, the hero experienced the life of Yang so you went throughing virtual life, be born again. And he met eight taoist fairy in that virtual world. In this process, Seong Jin overcame a dualistic world of view and established identity of genuine truth-seeker. The 'Dream-fantasy' experience differentiation real world and virture world and give to Seong Jin a new identity, So You. Seong Jin used avatar, So You was free from limits of self and became obtain multiple personalities. Finally, Seong Jin realized the fact that real world and virtual one is the same, for development self-perception. Seong Jin's enlightment provided solutions for modern netizens, who is ambivalent about contradiction the real and virtual, infinity and clash of desire.

Keywords

Gu Wun Mong;Dream-fantasy;Cyberspace;Virtual World;Real World;Identity;Avatar

References

  1. 김문희, "<구운몽>의 중층적 담론 연구", 한국고전여성문학연구, 제10권, pp.252-257, 2002.
  2. 박성희, "사이버공간의 대리자아 아바타의 역할 유형 분석", 한국언론학보, 제48권, 제5호, p.379, 2004.
  3. 손상희, "사이버공간의 문화 현상에 대한 연구", 한국디자인학회 학술발표대회 논문집, p.188, 2003.
  4. 신태수, "구운몽에 나타난 대칭적 세계관", 한민족문학, 48집, p.20, 2006.
  5. 유병환, "<구운몽>의 구조와 소설미학적 실상", 고전문학연구, 제35권, 2009.
  6. 이강옥, "구운몽의 환몽체험과 주제", 고소설연구, 제28집, p.125, 2009.
  7. 이강옥, "문학치료 텍스트로서의 <구운몽>의 가치와 가능성", 고소설연구, 제24집, p.176, 2007.
  8. 이상구, "<구운몽>의 구조적 특징과 세계상", 민족문학사연구, 제25권, pp.192-194, 2004.
  9. 이주영, "<구운몽>에 나타난 욕망의 문제", 고소설연구, 제13집, 2002.
  10. 전성운, "<구운몽>의 서사 전략과 텍스트 읽기", 문학교육학, 제17권, 2005.