DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Korean Dramas Favored by Chinese Viewers -Focused on Internet Bulletin Boards-

중국인들이 선호하는 한국 드라마의 특성 -인터넷 게시판에 나타난 시청의견을 중심으로-

  • 이문행 (수원대학교 언론정보학과)
  • Received : 2011.03.08
  • Accepted : 2011.04.01
  • Published : 2011.06.28

Abstract

Increased numbers of Chinese are using the Internet as communications technology develops, and more Chinese are downloading and watching Korean dramas and movies. According to a survey conducted to assess the present state of Korean wave in China, most Chinese young people are watching Korean dramas by downloading them from the Internet. The objective of this study is to see the characteristics of Korean dramas preferred by Chinese viewers: the factors are years of production, diffusers(Broadcasters), types of drama, story topics, main actors, and directors. As a result, Chinese viewers tend to prefer to dramas recently diffused in Korea, miniseries, and comic dramas and romance. Otherwise, broadcasters, main actors, and directors do not influence directly on the choice of dramas of Chinese. Particularly, Korean wave stars in China do not always appear into the dramas favored by Chinese viewers.

Keywords

Characteristics of Drama;Internet Bulletin Boards;Preference of Drama;Download

References

  1. 경화시보, 2001.8.30.
  2. 경화시보, 2006.5.
  3. 고민경, 한국 TV드라마의 시청행태와 한국과 한류에 대한 태도 관계 연구-중국 대학생을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  4. 고하리 스스무, "드라마가 한국 호감도 높여", <글로벌 문화산업포럼> 서울의 발표문, 2004.11.24.
  5. 장영, 중국에서 '한류' 형상과 한국드라마 수용에 관한 연구-중국 대학생을 중심으로, 연세대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  6. 중국百度사이트 http://www.baidu.com
  7. 신민사이트, 2008.09.21이문행, 2007.
  8. 유세경, 이경숙, "동북아시아 3국의 텔레비전 드라마에 나타난 문화적 근접성", 한국언론학보, 제45권, 제3호, pp.230-267, 2001.
  9. 유세경, 정윤경, "국내 지상파 텔레비전 프로그램의 해외판매 결정요인에 관한 연구", 한국방송학보, 제14권, 제1호, pp.209-255, 2000.
  10. 이문행, "국내 지상파 방송 드라마의 수출 성과 분석-판매액, 판매 횟수 및 국가 간 차이를 중심으로". 한국언론학회세미나, 2005.
  11. 이문행, "아시아 8개국에 수출된 한국 드라마 특성에 대한 연구-2002년부터 2005년까지의 수출 실적을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.9.034
  12. 이준웅, "한류의 커뮤니케이션 효과: 중국인의 한국 문화상품 이용이 한국에 대한 인식과 태도에 미치는 영향", 한국언론학보, 47-5호, pp.35-35, 2003.
  13. 채가흔, 중국인의 한국 드라마 시청동기 및 한국 이미지와의 관련에 관한 연구복경 젊은충을 중심으로, 국민대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  14. 허진, "한국의 한류현상과 한국 TV드라마 수용에 관한 연구", 한국방송학보, 2002.

Cited by

  1. The rise and fall of Korean drama export to China: The history of state regulation of Korean dramas in China pp.1748-0493, 2018, https://doi.org/10.1177/1748048518802915