DOI QR코드

DOI QR Code

Choice & Satisfaction Factors of Musical as Culture Contents

문화콘텐츠로서 뮤지컬의 선택 및 만족요인

  • 최태규 (충무아트홀 공연기획.성균관대학교 신문방송학과)
  • Received : 2011.03.15
  • Accepted : 2011.06.09
  • Published : 2011.06.28

Abstract

This study was to investigate the choice & satisfaction factors of a musical as culture contents, and I will recognize it about relation between these two factors. To achieve this, I did a survey with spectators of . Factors analysis and simple/multi regression analysis are utilized as data analytical methods. The choice factors of musical showed that it was five factors extracted a price and facilities, production and directing, marketing, musical quality, OSMU. The satisfaction factors of musical was four factors extracted a production company and trust of advertisement, artistic presentation, harmony of All members of the cast, level of leading actor or actress. The choice of musical influenced satisfaction factors showed that it as performance prices and facilities level is reasonable, and spectators expect high satisfaction regarding a performance. Analysts say that, Pricing to be exposed to quality of a work in order to raise musical satisfaction shall be performed. Also, An exaggerated performance marketing is negative to satisfaction of an audience compare with quality of a work it was confirmed to affect. This study suggests that important point is planning, directing and marketing of a musical.

Keywords

Culture Contents;Musical Show;Choice & Satisfaction Factor

References

  1. 이종규, "통계로 보는 공연시장 현황과 전망". 2009년 문화예술 기획경영 아카데미 공연콘텐츠기획, 2009.
  2. 동아일보, "조승우 몸값 14억 4000만원, 사상 최고뮤지컬 출연료", 2010. 10. 28.
  3. 더 뮤지컬, "가늠하기 어려운 2010뮤지컬 시장", 2010.12.
  4. 김소영, 신혜선, "뮤지컬 관객의 시장세분화 연구 - 국내 대학생 관객을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제5호, pp.131-144, 2006.
  5. 김선진, "창작뮤지컬의 발전방안 연구 - '무비컬'의 성공요인 분석을 통해", 상명대학교 문화예술대학원 석사학위논문, 2009.
  6. 전병준, 윤민정, "흥행 불확실성에 따른 국내 뮤지컬 산업의 흥행전략", 예술경영연구, 제17집 , pp.111-139, 2010.
  7. 김경선, "뮤지컬공연에서 마케팅믹스와 관람욕구가 만족도와 추천의도에 미치는 영향에 대한 연구", 홍익대학교 박사학위논문, 2008.
  8. 예술경영지원센터, 트렌드전망 2011, 2010.
  9. 손재영, 신동주, "어촌관광 선택속성에 관한 연구", 한국호텔경영학회 춘계학술대회, pp.325-339, 2008.
  10. 이상일, 유현순, "스포츠 프로그램 소비자의 선택속성에 관한 연구", 한국레크리에이션학회지, 제26권, pp.39-50, 2004.
  11. 김정염, "관객 이미지가 영화제작에 미치는 영향 연구", 동국대학교 석사학위논문, 2001.
  12. 임종원, 소비자 행동론, 경문사, 1994.
  13. 배수연, "공연예술수용자의 작품 선택과정과 영향요인", 한국자치행정학보, 제19권, 제2호, pp.101-120, 2008.
  14. V. A. Zeithaml, L. L. Berry, and A. Parasuraman, "The behavioral consequences of service quality," Journal of Marketing, Vol.60, No.2, pp.31-46, 1996. https://doi.org/10.2307/1251929
  15. E. W. Anderson and M. W. Sullivan, "The antecedents and consequence of customer satisfaction for firms," Marketing Science, Vol.12, No.2, pp.125-143, 1993. https://doi.org/10.1287/mksc.12.2.125
  16. 이홍철, 노용호, "2003 대구 투어엑스포 참가업체의 만족도가 재참가 의도, 추천의도 및 구전의도에 미치는 영향", 관광.레저연구, 제16권, 제1호, pp.137-151, 2004.
  17. 박가나, 김진강, "광주권 패밀리레스토랑의 서비스품질이 고객만족, 재방문의도 및 구전효과에 미치는 영향", 관광연구저널, 제21권, 제3호, pp.241-255, 2007.