DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Social Media Discourse on the Agent in the Press

언론의 소셜 미디어 담론의 주체 분석

  • 김형곤 (동명대학교 언론영상광고학부)
  • Received : 2011.02.16
  • Accepted : 2011.05.31
  • Published : 2011.06.28

Abstract

Social media in the press is often described as a future oriented and pioneering image. These press reports have played an important role in the proliferation of social media. This paper investigates social implications of social media discourse through the analysis of the press's reports. As a result, social media in the press was described as wave of an irresistible social changes. Corporations, governments, politicians and even the general public were reported to have shown a positive attitude towards using social media. It means that people accept disciplinaire needed for the time for progress toward a new future.

Keywords

Social Media;Discourse;Disciplinaire;Press

References

  1. 주재원, 나보라, "올드미디어는 뉴미디어를 어떻게 재현하는가? - 텔레비전과 인터넷 관련 신문보도를 중심으로", 언론과 사회, 제17권, 제2호, pp.2-48, 2009.
  2. 김형곤, "언론의 정보화사회 담론에 대한 비판적 고찰", 언론학연구, 창간호, pp.59-80, 1997.
  3. 이정환, "소셜 미디어로 인한 기업 마케팅 환경의 변화", 월간WEB 10월호 Social 2.0 칼럼, 2010.
  4. www.Alexa.com
  5. 오관석, "소셜 미디어 시대에 있어서 모바일 전자정부를 위한 전략적 접근", 사회과학연구, 제34집 2호, pp.135-161, 2010.
  6. 한국정보화진흥원, CIO REPORT 12, 한국정보화진흥원, 2009.
  7. 권승경, 장동련, "브랜드 아이텐티티의 소셜미디어 기반 문화경험적 활용방안 사례 비교분석 연구", 디자인학연구, Vol.24 No.1, pp.187-200, 2010.
  8. 설진아, "소셜 미디어의 진화양상과 사회적 영향", 2009년 한국언론정보학회 가을철정기학술대회 특별세션 'Social Communication Media의 의미와 영향' 발표문, 2009.
  9. 황수현, "'트위터 열풍' 그것이 궁금하다", 주간한국, 2281호, 2009.
  10. http://news.bbc.co.uk
  11. 김상현, "소셜미디어와 프라이버시", 정보과학회지, 제28권, 제3호, pp.41-46, 2010.
  12. 김성은, "소셜미디어 위치기반서비스의 감시기제와 시선의 권력", 기초조형학연구, Vol.11, No.6, pp.99-107, 2010.
  13. A. Toffler, The Third Wave, New York: Bantam Books, 1980.
  14. T. R. Young, "Information, Ideology, and Political Reality," The Ideology of the Information Age, Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1987.
  15. D. Burstein and D. Kline, Road Worriors: Dreams and Nightmares Along the Information Highway, 김광전 역, 정보고속도로의 꿈과 악몽, 한국경제신문사, 1996.
  16. J. L. Salvaggio, "Projecting a Positive Image of the Information Society," in Jennifer D. Slack and Fred Fejes(eds.), The Ideology of the Information Age, Norwood : Ablex Publishing Corporation, pp.146-157, 1987.
  17. T. A. Van Dijk, News Anslysis, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1988.
  18. M. McCombs and D. Shaw, "The Agenda-setting Function of Mass Media," Public Opinion Quarterly 36, 1972.
  19. R. M. Entman, "Framing: Toward Clarification of a Fratured Paradigm," Journal of Communication Vol.43, 1993.
  20. M. Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison, London: Allen Lane, 1977.
  21. 최민재, "소셜 미디어의 확산과 미디어 콘텐츠에 대한 수용자 인식 연구", 한국언론정보학회 가을철학술대회 발표문, 2009.
  22. 심홍진, 황유선, "마이크로 블로깅 (micro-blogging) 이용동기에 관한 연구", 한국방송학보, 24-2, pp.192-234, 2010.
  23. 금희조, 조재호, "스마트폰, 커뮤니케이션 격차, 그리고 정치참여: 소셜 미디어 효과에 대한 스마트폰 이용의 조절 역할을 중심으로", 한국언론학보, 제54호, 제5권, pp.348-365, 2010.

Cited by

  1. Online Social Capital Analysis on the Yeungnam Local Presses : Website and Social Media vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.073