DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Deluxe Hotels Wedding Web-Site Quality on Web-Site Satisfaction, Trust and Purchase Intention; Deluxe Hotels in Seoul

특급호텔 예식 웹사이트 품질이 웹사이트 만족, 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향: 서울지역 특급호텔을 중심으로

  • 송영석 (두원공과대학 관광경영과) ;
  • 김연선 (원광보건대학교 호텔관광과)
  • Received : 2011.03.02
  • Accepted : 2011.04.19
  • Published : 2011.06.28

Abstract

This study attempts to identify the effects of the perceived quality of the web-site of Deluxe Hotels Wedding on the satisfaction of web-site, trust of web-site, and purchasing intention of wedding products. For data analyses, a total of 300 questionnaire were distributed to those who had experience of web searching for Deluxe Hotels Wedding. Among them, 244 survey data were used for analyses. This study obtained following results. First, it found that information quality and service quality of web-site had the positive effects on the satisfaction and trust of web-site. Second, the service quality of web-site had the positive effect on purchasing intention of wedding products while information quality had no influences on it. Third, the satisfaction of web-site had the positive effect on trust of web-site and purchasing intention of wedding products. Fourth, trust of web-site had the positive effect on purchasing intention of wedding products. Therefore, Deluxe Hotels, Should be prepared the Various Strategy for the web-site Visit Guest.

Keywords

Deluxe Hotels Wedding;Web-Site Quality;Web-Site Satisfaction;Web-Site Trust;Purchase;Intention

References

  1. M. Jeong and C. Lambert, "Adaptation of and an information quality framework to measure customers behavioral intentions to use lodging Web sites," International Journal of Hospitality Management, Vol.20, No.2, pp.129-146, 2001. https://doi.org/10.1016/S0278-4319(00)00041-4
  2. A. M. Morrison, S. Taylor, A. J. Morrison, and A. D. Morrrison, "Marketing small hotels on the World Wide Web," Information Technology and Toursim," Vol.2, No.2, pp.97-113, 1999.
  3. T. Chung and R. Law, "Developing a performance indicator for hotel websites," International Journal of Hospitality Management, Vol.22, pp.119-125, 2003. https://doi.org/10.1016/S0278-4319(02)00076-2
  4. 김진강, 이경근, "호텔웹사이트 이용자만족의 결정요인과 웹사이트성과", 관광학연구, 제27권, 제4호, pp.271-287, 2004.
  5. 최지애, 정승환, 김재석, "웹서비스접점의 이용의 편리성과 정당성이 만족에 미치는 영향: 호텔웹 사이트를 중심으로", 호텔관광연구, 제34권, pp.117-127, 2009.
  6. 이보영, "호텔 웹사이트의 상호작용성이 사이트 신뢰 및 재이용 의도에 미치는 영향", 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  7. 김홍빈, 고재용, "호텔 웹사이트 분석을 통한 마케팅 믹스에 관한 연구: 서울지역 특1급 호텔을 중심으로", 호텔관광연구, 제14권, pp.98-114, 2004.
  8. 이창호, 조수현, 오석윤, "호텔 웹사이트 서비스품질에 관한 연구", 관광연구, 제17권, 제2호, pp.215-233, 2002.
  9. 류진순, 김미자, "우리나라 특급호텔 e-hotel화를 위한 웹사이트 운영전략", 여행학연구, 제14권, pp.191-215, 2001.
  10. 김만술, "호텔기업 웹사이트 운영현황과 개선방안에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제9권, 제2호, pp.229-254, 2000.
  11. 박현지, "한국호텔 웹사이트 구축방안", 호텔관광학연구, 제7권, 제1호, 1999.
  12. 김경준, 이기동, 김준우, "e-biz경영: 웹사이트 품질, 배송서비스, 온라인 구전이 인터넷 구매의도에 미치는 영향", e-비지니스연구, 제8권, 제1호, pp.131-153, 2007.
  13. W. H. Delone and E. R. Mclean, "Information System Success: the Quest of the Dependent Variable," The Information System Research, Vol.3, No.1, pp.60-95, 1992. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  14. C. Liu and K. P. Arnet, "Exploring the Factors Associated with Web Site Success in the context of electronic commerce," Information of Management, Vol.38, No.1, pp.22-33, 2000. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00049-5
  15. K. T. Giri and D. P. Ballou, "Examing Data Quality," Communicaition of the ACM, Vol.41, No.2, pp.54-57, 1998. https://doi.org/10.1145/269012.269021
  16. 박상철, 이원준, 김종욱, "웹 사이트품질이 인터넷 쇼핑 거래의도에 미치는 영향에 관한 연구: 신뢰와 만족의 매개효과를 중심으로", 경영과학, 제21권, 제2호, pp.123-143, 2004.
  17. 한상일, 오정학, "펜션웹사이트 품질이 펜션선택과 이용만족도 및 추천의사에 미치는 영향: 방문객 구전과 기대.지각차이의 조절효과를 중심으로", 관광.레저연구, 제22권, 제1호, pp.189-210, 2010.
  18. G. Liu and Y. Xiao, "Exploring the factors associated with web site success in the context of electronic commerce", Information Management, Vol.38. No.4, pp.363-378, 2008.
  19. S. Kim and L. Stoel, "Apparel retailers: Website quality of and satisfaction," Journal of Retailing and Consumer Service, Vol.11, pp.109-117, 2004. https://doi.org/10.1016/S0969-6989(03)00010-9
  20. 장준호, "CVB 웹사이트의 컨텐츠 특성과 품질이 이용자만족에 미치는 영향에 관한 연구", 컨벤션연구, 제5권, 제3호, pp.89-105, 2005.
  21. H. Y. Ha and H. Perks, "Effects of consumer perceptions of brand experience on the web: brand familiarity, satisfaction and brand trust," Journal of Consumer Behaviour, Vol.4. No.6, pp.438-452, 2005. https://doi.org/10.1002/cb.29
  22. V. Shaker and A. K. Smith, "The Relationship between Customer satisfaction and Loyalty in online and offline environments," E-business Research Center Working Papers, 1999.
  23. D. H. Mcknight and V. Choudhury and C. Kacmar, "The impact of initial consumer trust on intentions to transact with a web site: a trust building model," Journal of Strategic Information System, Vol.11, pp.297-323, 2002. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00020-3
  24. D. F. Hoffman, T. P. Novak, and M. Peralta, "Building Consumer Trust Online," Communication of the ACM, Vol.42, No.4, 1999. https://doi.org/10.1145/299157.299175
  25. 윤성준, "웹 쇼핑몰 사이트 신뢰도의 결정요인과 구매의향에 미치는 영향에 관한 시뮬레이션 접근 방법", 경영학연구, 제29권, 제3호, pp.353-376, 2000.
  26. 유세준, 박노현, "쇼핑몰 웹사이트에 대한 인지적 특성과 관계품질, 구매의도와의 관계에 관한 연구", 제27권, 제1호, pp.195-218, 2005.
  27. 최미현, "스포츠 스폰서 쉽이 스포츠 의류 브랜드 자산과 구매의도에 미치는 영향", 경희대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  28. 정원희, "호텔 브랜드이미지가 외식사업 확장브랜드이미지와 구매의도에 미치는 영향: 브랜드확장 유형별 비교연구", 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  29. 이긍녕, "호텔 웹사이트 속성이 웹사이트 만족도와 구매의도에 미치는 영향", 세종대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  30. 김성혁, 황수영, 김용일, "여행사 웹사이트 신뢰 형성이 여행구매의도에 미치는 영향에 관한 연구", 관광연구, 제22권, 제3호, pp.281-300, 2007.
  31. M. Lee, "E-SERVQUAL: A Scale for Measuring Consumer Evaluations of Internet Service Quality," Korean Marketing Review, Vol.17, No.1, pp.73-95, 2002.
  32. A. Parasuraman, V. A. Zeithml, and L. L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp.12-40, 1888.
  33. L. V. Casalo, C. Flavian, and M. Guinaliu, "The Role of Satisfaction and Website Usability in Developing Customer Loyalty and Positive Word-of-Mouth in the E-Banking Services," The International Journal of Bank Marketing, Vol.26, No.6, pp.399-417, 2008. https://doi.org/10.1108/02652320810902433
  34. Z. Yang, S. Cai, Z. Zhou, and N. Zhou, "Development and Validation of an Instrument to Measure User Perceived Service Quality of Information Presenting Web Portals," Information and Management, Vol.42, No.4, pp.575-589, 2005. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.03.001
  35. 서우종, 서창수, 홍진원, 소충립, "중국 인터넷 쇼핑몰의 품질과 구매의도 사이에서 만족과 신뢰의 매개효과에 관한 실증분석", e-비즈니스연구, 제8권, 제2호, pp.33-59, 2007.
  36. W. H. Delone and E. R. Mclean, "The Delone and Mclean Model of Information System Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information System, Vol.19, No.4, pp.9-30. 2000.
  37. 이건창, 강병욱, 서보밀, 김종욱, "인터넷 쇼핑몰이 갖는 품질요인이 사용자 신뢰와 수용에 미치는 영향에 대한 연구", 경영과학, 제22권, 제1호, pp.27-46, 2005.
  38. 오지은, "확장된 TAM을 적용한 인터넷 여행상품 구매의도 영향요인에 관한 연구", 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  39. 박준철, "인터넷 쇼핑몰 이용자의 고객만족이 신뢰, 몰입, 고객충성행위에 미치는 영향", 경영정보학 연구, 제13권, 제3호, pp.131-149, 2003.
  40. 최용길, 최동춘, 이성수, "온라인 커뮤니티의 상호작용성 구성요인이 관계품질과 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구", 품질경영학회, 제35권, 제4호, pp.123-139, 2007.
  41. 김상현, 오상현, "온라인 쇼핑몰 공급자 특성이 만족, 신뢰 및 애호도에 미치는 영향", 중소기업 연구, 제24권, 제2호, pp.237-271, 2002.
  42. 권순홍, "쇼핑몰의 지각된 가치가 고객만족과 신뢰, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 인터넷 쇼핑몰과 오프라인 쇼핑몰의 비교", 성균관대학교 대학원, 박사학위논문, 2002.
  43. H. H. Bauer, M. Grether, and M. Leach, "Building consumer relations over the internet," Journal of Marketing, Vol.31, No.2, pp.155-163, 2002.
  44. R. M. Morgan and S. D. Hunt, "The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing," Journal of Marketing, Vol.58, No.3, pp.20-38, 1994. https://doi.org/10.2307/1252308
  45. 송영석, "호텔 및 웨딩홀 잠재고객의 온.오프라 인 품질인식이 계약의도에 미치는 영향요인에 관 한 연구", 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  46. 조규만, "K사의 고객 정보시스템의 정보품질 평가 모델에 관한 탐색적 연구", 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  47. 신기진, "e-쇼핑몰의 웹 품질이 관계품질 및 구매의도에 미치는 영향", 경남대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  48. 김재석, "인터넷이용자의 정보탐색특성을 이용한 관광정보 웹사이트 품질평가", 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  49. 송병화, "Visual Merchandising에 대한 외식소비자 태도가 브랜드태도와 구매의도에 미치는 영향: Fishbein태도 모델을 적용한 패밀리레스토랑.패스트푸드.커피전문점비교연구", 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.

Cited by

  1. Impact of Information Quality and User Interface Quality of Web-Site on Online Purchasing Intention of Cultural Products: Moderating Effect of Customer Involvement vol.13, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.931