DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Analysis of Game Quest-storytelling -Foucing on Applying Narrative Functions of Folk-tale by Propp-

게임 퀘스트 스토리텔링 구조분석 -프롭의 민담기능대입을 중심으로-

  • Received : 2011.07.14
  • Accepted : 2011.10.06
  • Published : 2011.10.28

Abstract

As a smallest unit of the game story, quest needs to be analyzed in terms of structure in order to study quest storytelling. This thesis introduces structuralist theory of narrative function of folk-tale by Propp to determine the structure of the quest. Propp proposed immutable elements of the characters as 31 kinds of Folk-tale functions. I analyzed assigning quests in MMORPG. As a result, 13 essential functions of the Quest, and 5 add-ons were drawn and the order among functions was figured out. Most quests in MMORPG followed the order of the essential functions and optional add-ons and showed a repeating pattern. The essential and optional functions and its order can be utilized to arrange appropriate element for quest storytelling and to strengthen and lead the various ways of the quest storytelling.

Keywords

Quest-Storytelling;MMORPG;Propp;Function of Folk-tale

References

  1. 이재홍, 게임 스토리텔링 연구, 숭실대학교 박사학위논문, 2009.
  2. 한혜원, 조성희, "구조주의 서사이론에 기반한 MMORPG 퀘스트 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제9호, pp.143-150, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.9.143
  3. S. Tosca, "The Quest Problem in Computer Games," Technologies for Interactive Digital Storytelling and entertainment(TIDSE), Conference, Darmstadt, 2003.
  4. 신영호, 서사 문법 혹은 이야기의 구조 : 프롭 이전과 이후, 경희대학교 석사논문, 2009.
  5. http://www.wowmeca.com
  6. 조성남, 석승혜, 게임콘텐츠 분석 연구, 한국게임산업진흥원, KOGIA 연구보고서, 07-010, 2007.
  7. J. Campbell, The Hero with a Thousand Faces, Novato, California : New World Libarary, 2008.
  8. Northrop Frye, 임철규 역, 비평과 해부, 한길사, 1982.
  9. J. Howard, Quest : Design, Theory and History in Games and Narratives, AK Peters, 2008.
  10. E. Aarseth, "Quest Games as Post-Narrative Discourse," M. Ryan ed, Narrative Across Media, 2004.
  11. 배주영, 최영미, "게임에서의 '영웅 스토리텔링' 모델화 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제4호, pp.109-116, 2006.
  12. 김진원, "민담의 구조분석을 위한 방법론", 슬라브어 연구, 제13권, pp.307-321, 2008.
  13. 어건주, 민담형태론, 지식을 만드는 지식 출판, 2009.
  14. 정재민, MMORPG의 서사성을 갖는 퀘스트 구성 방법에 대한 연구, 아주대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  15. Aristotle, Poetics, Trans, S. H. Butcher. Mineola, NY : Dover Pub, 1997.