DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Management Performance with Outsourcing Environment in Hotel Industry

호텔에서 아웃소싱이 경영성과에 미치는 영향

  • Received : 2011.08.09
  • Accepted : 2011.10.17
  • Published : 2011.10.28

Abstract

This research is to find a way to improve level of management performance and power of competition against other competitors in the same field. especially, outsourcing closely related management performance has been studied. In this research, 250 questionnaires for super delux hotel were distributed and analyzed 236 with Path Analysis. finally, the most important things impacting financial performance have shown contract cost, skills, inner management skills, clarity of contract conditions, etc... controllable outsourcing factors and cooperation between outsourcing company and hotel as well is important to improve service quality based on work efficiency. In conclusion, hotel industry has to continue to work on building stronger relationship with outsourcing companies based on controllable outsourcing factors. it will bring positive effect to management performance through customer satisfaction.

Keywords

Outsourcing;Management Performance;Customer Satisfaction

References

  1. 이교찬, "호텔산업의 아웃소싱 도입이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구", 단국대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  2. C. Benko, "If information System Outsourcing is the Solution, What is the problem?," Journal of Ysystem Management, Now, 1992.
  3. 문혜영, 명경숙, 김홍범, "호텔기업의 아웃소싱 도입에 대한 수용.제약요인 지각에 관한 연구", 외식경영학회지, 제14권, 제1호, pp.299-317, 2011.
  4. 백현숙, "호텔경영에 있어서 효과적인 아웃소싱운영방안에 관한 연구", 세종대학교 대학원 석사학위 논문, 1999.
  5. 윤여송, "호텔기업의 아웃소싱 전략연구" 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2002.
  6. 한재원, "호텔기업의 아웃소싱 현황과 발전방향 방향에 관한 연구", 고려대학교 대학원 석사학위 논문, 2005.
  7. 안주모, 이영택, 최정호, "정보시스템 아웃소싱", 대청, p.7, 1997.
  8. 김광우, "호텔기업의 아웃소싱 도입에 따른 호텔 리어의 인식에 관한 연구", 경기대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  9. K. Ketler and J. Walstrom, Outsourcing as a Managerial Decision. Decision Line, July: pp.6-7, 1993.
  10. 조준모, 고석준, "아웃소싱 매뉴얼", 삼영사, 1999.
  11. 허용강, "아웃소싱 효과가 호텔경영의 업무 효율성에 미치는 영향" 청운대학교 정보 산업대학원 석사학위논문, 2006.
  12. C. K. Prahalad and G. Hamel, "The core Competence of the Corporation," Harvard Business Review, May-June, pp.79-91, 1990.
  13. 이광현, "아웃소싱", 서울, 한국능률협회, pp.25-45, 1998.
  14. Williamson. Analysis and antitrust Imp ications, Free Press, NY. 1975.
  15. T. Saarinen and A. J. Vepsalainen, "Procrement Strategies for Information Systes," Journal of Management Information Systems, Fall, pp.17-208, 1994.
  16. J. B. Quinn and G. H. Fredric, Strategic Outurcing, Sloan Management Review, summer, pp.43-55, 1994.
  17. 이용배, "호텔경영성과제고를 위한 직무만족이 미치는 영향", 관동대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  18. 박종태, "호텔경영성과평가를 위한 균형성과표의 적용에 관한 연구", 관광품질시스템학회, 제7권, 제3호, pp,23-42, 2001.
  19. 왕영호, "활동기준 원가관리기법의 도입이 성과 평가유형과 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구", 서강대학교 대학원 박사학위논문, 2000.
  20. J. C. Polakoff, How to Design a Performance Management Program, Coporate Controller, Vol.14, No.4, 1992.
  21. 김인수, "지식경영: 학문적 연계성과 연구방향,지식경영연구, 제1권, 제1호, pp.1-9, 2000.
  22. 장현종, 오순환, "호텔전자조달시스템의 도입이 구매성과 기대에 미치는 연구", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제10호, pp.429-439, 2010.
  23. 장현종, 정웅용, 신철호, 최복수, "호텔정보기술혁신요소가 전자상거래 확산 및 경영성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제10호, pp.389-397, 2010.
  24. 전광호, "기업간 전자상거래를 활용의 선행요소 및 활용성과에 관한 연구", 고려대학교 대학원 박사학위논문, 2002.
  25. 김석주, "호텔의 아웃소싱 성과에 영향을 미치는 요인", 세종대학교 관광대학원 석사학위논문, 2003.
  26. 김우곤, "호텔경영에 있어서 아웃소싱 경영성과에 관한 연구", 경희대학교 대학원 석사학위논문, p.57, 2001.

Cited by

  1. The Effects of Airline Outsourcing Staff Work Environments on Job Satisfaction, Turnover Intention and Achievement vol.13, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.420