DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between Recreation Specialization of Bicycle Riders and Purchase Decision Factors for Bicycle Products

자전거 라이더들의 레크리에이션 전문화와 제품구매 결정요인의 관계

  • Received : 2012.09.25
  • Accepted : 2012.10.24
  • Published : 2012.12.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between recreation specialization of bicycle riders and purchase decision factors for bicycle products. A total of 351 respondents were selected using the stratified sampling method. From the statistical analyses, two meaningful results were extracted. First, there were significant difference in specialization sub-factors and purchase decision factors on the base of demographical characteristics. Specially, riding club participants were most different from non-participants in all factors. Second, some specialization sub-factors influenced some purchase decision factors positively, or negatively. In special, emotional specialization had positive effects most significantly on many factors of purchase decision. Cognitive specialization, however, had no any effect on purchase decision factors. Moreover, behavioral specialization had negative effects on some purchase decision factors.

Keywords

Leisure Activity;Recreation Specialization;Bicycle Riders;Consuming Behavior;Purchase Decision

Acknowledgement

Supported by : 동서대학교

References

  1. 김상대, 이준희, "가계소득에 따른 대학생의 레저․스포츠용품 구매요인", 한국체육학회지, 제39권, 제3호, pp.798-811, 2000.
  2. 김성배, "골프용품 구매행동 요인에 관한 연구", 한국스포츠리서치, 제14권, 제5호, pp.59-64, 2003.
  3. 김이남, 직장인 MTB 동호회 참여경험이 여가만족과 직무만족에 미치는 영향, 미간행 석사학위논문, 동신대학교 대학원, 2008.
  4. 김혁출, 남일호, "산악자전거(MTB) 활성화 방안에 관한 연구", 한국스포츠리서치, 제16권, 제2호, pp.337-345, 2005.
  5. 문화체육관광부, 2008여가백서, 한국문화관광연구원, 2008.
  6. 윤영선, 박동규, 양재혁, "수상레저스포츠 참여자의 전문화수준, 위험지각 및 만족도와의 인과관계", 한국여가레크리에이션학회지, 제31권, 제3호, pp.63-74, 2007.
  7. 이광수, "모험스포츠 참여자의 전문화와 환경태도와의 관계", 한국사회체육학회지, 제25권, pp.657-664, 2005.
  8. 이문진, 레크리에이션 전문화 척도 개발: 야외 레크리에이션 참가자를 대상으로, 서울대학교 대학원, 미간행 박사학위논문, 2011.
  9. 이문진, 이연주, "레크리에이션 전문화 연구동향: 성과와 과제", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호, pp.403-413, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.403
  10. 이수동, "자전거 이용 활성화 방안: 차도에 안전한 자전거 전용도로 만들기", 지방행정, 제57권, pp.107-129, 2008.
  11. 이승철, "스포츠센터 소비자의 레크리에이션 전문화가 스포츠센터에 대한 태도, 구매행동에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제42권, 제2호, pp.237-244, 2003.
  12. 이연주, "여가용품 무역수지 목록개발 및 수지산출: 스포츠 및 아웃도어 여가용품", 한국체육학회지, 제49권, 제2호, pp.307-317, 2010.
  13. 이진형, "레크리에이션 전문화(Recreational Specialization) 연구: 미국의 연구 동향과 국내 연구방향", 한국여가레크리에이션학회지, 제28권, pp.67-78, 2005.
  14. 이창민, 최택진, 김성훈, 이병관, 심재영, "스포츠 소비자의 스키용품 구매행동에 관한 연구", 한국사회체육학회지, 제20권, pp.465-475, 2003.
  15. 정명희, 김남조, "모험성 레크리에이션에서의 통제소재와 전문화 및 위험지각의 관계: 스쿠버다이버를 중심으로", 관광학연구, 제30권, 제4호, pp.27-46, 2006.
  16. 정희중, 윤양진, "산악자전거 동호인의 참여정도와 여가만족 및 생활만족도 분석", 한국체육학회지, 제47권, 제6호, pp.159-172, 2008.
  17. 주영환, "스키관광객 이용경력에 따른 스키리조트의 질적 규범에 관한 연구", Tourism Research, 제17권, pp.171-188, 2002.
  18. 최라윤, 전은경, 유화숙, "대학생의 기능성 소재에 대한 지식과 기대수준에 따른 행동 의도의 차이", 한국의류산업학회지, 제11권, 제2호, pp.262-270, 2007.
  19. 추정엽, "우리나라 자전거산업의 기술혁신 현황과 네트워크에 관한 연구", 한국스포츠리서치, 제18권, 제1호, pp.329-342, 2007.
  20. 황선환, 원도연, "레크리에이션 전문화에 따른 스키리조트 선택요인 분석", 체육과학연구, 제19권, 제3호, pp.96-105, 2008.
  21. 황호영, "자전거 전용도로의 이용 만족 사례 연구", 한국체육교육학회지, 제9권, 제1호, pp.105-111, 2004.
  22. H. Bryan, "Leisure value systems and recreational specialization and place attachment: An exploratory study," Leisure Sciences, Vol.22, pp.233-257, 1977.
  23. D. A. Aaker, "Dimensions of brand personality," Journal of Marketing Research, Vol.34, pp.347-356, 1997. https://doi.org/10.2307/3151897
  24. D. R. Williams and M. G. Huffman, "Recreation specialization as a factor in backcountry trail choice," In R. Lucas (ed.), Proceedings of the national wilderness research conference: Current research(Gen. Tech. Rep. INT-212, pp.339-344), Intermountain Research Station, 1986.
  25. G. Foxall, R. Goldsmith, and S. Brown, Consumer psychology for marketing(2nd ed.), International Thomoson Business Press, 1998.
  26. J. L. Zaichkowsky, "Measuring the involvement construct," Journal of Consumer Research, Vol.12, December, pp.341-352, 1985. https://doi.org/10.1086/208520
  27. K. L. Keller, "Building customers-based brand eguity," Marketing Management, Vol.10, No.2, pp.15-19, 2001.
  28. J. Lee and D. Scott, "Measuring birding specialization: A confirmatory factor analysis," Leisure Sciences, Vol.26, pp.245-260, 2004. https://doi.org/10.1080/01490400490461387
  29. R. Schreyer and J. T. Bealieu, "Attribute preferences for wildland recreation settings," Journal of Leisure Research, Vol.18, No.4, pp.212-224, 1986.
  30. S. Shim, N. J. Morris, and G. A. Morgan, "Attitudes toward imported and domestic apparel among college students: The fishbein model and external variables," Clothing and Textiles Research Journal, Vol.7, No.4, pp.8-18, 1989. https://doi.org/10.1177/0887302X8900700402
  31. D. Scott and C. S. Shafer, "Recreational specialization: A critical look at the construct," Journal of Leisure Research, Vol.33, No.3, pp.319-343, 2001. https://doi.org/10.1080/00222216.2001.11949944

Cited by

  1. Dissatisfaction with and design preferences for mountain gear as determined by specialization activity-pursued for recreational mountaineering vol.22, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.4.526