DOI QR코드

DOI QR Code

Convergent Approaches to Dance as a Discipline

무용학의 융복합적 접근

  • 태혜신 (경희대학교 후마니타스칼리지) ;
  • 박명숙 (경희대학교 무용학부)
  • Received : 2012.09.10
  • Accepted : 2012.11.06
  • Published : 2012.12.28

Abstract

Dance studies inherently have a nature of convergence and integration. Meanwhile, dance studies have extended their realm by investigating dance phenomena from many perspectives which art theories cannot explain. However, the previous and current dance studies are inadequate to explain a confluence society which is characterized as techuim, Interaction, freedom and openness according to the digital revolution. Hence, a result of research trend in domestic dance studies, it is found that dance studies have been studied in four perspectives since the early 2000s: first, a triggering the various studiesa of the convergent and integrative dance; second, an attempt to the convergent and integrative program development research; third, the vitalization of the convergent research on dance digital contents; and fourth, a research on the convergent dance art phenomena. These researches have played an important role in boosting a change in the structure and realm expansion of dance studies that are interdisciplinary research enabling a holistic approach to the integration and convergence between scientific technique, skills of dance art and other studies. However, it should be acknowledged that one problem is the current research development plan or/and research program have very little feasibility and practicality except an interdisciplinary research on the dance digital contents. Therefore, it is suggested for the development of dance studies in the age of convergence as follows: first, a dance convergent study integrated in skills and theories of dance and science that would pave the way for an academic foundation leading to a new humanistic model in the age of convergent; and second, a need for a paradigm shift that theories should be deployed in the scene on a commercial scale in order to produce effectiveness of the interdisciplinary and integrative research on dance studies by turning into a behavioristic research phase. third, it needs to changeover from large scale of convergent performance into small scale of convergent performance based on original idea for accumulation of teachnique research and promotion of dance convergent performance.

Keywords

Dance Studies;Convergence and Integration;Techuim

References

  1. 이정모, "인지과학이 인문사회과학, 자연과학, 공학융합에 주는 시사", 지식의 지평, 제9호, pp.154-166, 2010.
  2. 이중원, "학문융합-철학에선 어떻게 볼 것인가?", 철학과 현실, 제84호, pp.44-45, 2010.
  3. 정명지, 융복합 교육에서 대학 무용교육과정 개선 방안 탐색, 세종대학교대학원 박사학위논문, pp.33-35, 2011.
  4. 김말복, 이지선, "현대춤의 디지털 미학", 무용예술학연구, 제24집 여름, pp.8-11, 2009.
  5. 김말복, 이지선, "현대춤의 디지털 미학", 무용예술학연구, 제24집 여름, p.17, 2009.
  6. http://www.nrf.re.kr
  7. 케빈 케일리, 팀 오라일라, "서울디지털포럼 2012 공동기조연설", SBS방영, 2012(5.23).
  8. 정보통신정책연구원, "디지털 시대, 예술과 기술의 상호작용 연구", 정보통신정책연구원, 2005.
  9. Negroponte,Nicholrs 저, (백욱인 역), 디지털이다, 커뮤니케이션북스, 1996.
  10. 이중원, "학문융합-철학에선 어떻게 볼 것인가?", 철학과 현실, 제84호, pp.44-45, 2010.
  11. http://www.kocca. kr
  12. http://www. kofac.re.k.
  13. 태혜신, 박명숙, "디지털시대 무용학 연구패러다임과 미래전망", 한국체육학회지 제51권, 제1호, pp.411-427, 2012.
  14. 김만제, 무용활성화를 위한 무용관련 동영상 UCC의 현황과 실태 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
  15. 한경자, "디지털매체를 활용한 e-러닝 무용 수업 운영사례", 대한무용학회, 제36호, pp.227-250, 2008.
  16. 황인주, "디지털 무용교육의 현황과 발전방안," 대한무용학회논문집, 제41권, pp.235-256, 2004a,
  17. 황인주, "디지털 기술을 활용한 무용교육의 활성화 및 발 전방안 연구", 정보통신학술연구과제, 2004b,
  18. 황인주, "디지털무용환경하에서의 무용교육과정 개발 연구", 한국무용기록학회 제10권, pp.139-171, 2006.
  19. 정명지, 융복합 교육에서 대학 무용교육과정 개선 방안 탐색, 세종대학교대학원 박사학위논문, 2011
  20. 박진희, 박진현. "디지털미디어시대의 댄스와 영상디자인", 한국무용기록학회, 제6호, pp.31-50, 2004.
  21. 유승희, 발레와 공간디자인의 통섭 연구, 숙명여자대학교대학원 석사학위논문, 2011
  22. 이순열, "건축과 무용의 비상", 대한건축학회지, 제39권, 제9호, pp.37-41, 1995.
  23. 오영근, "몸 움직임에 따른 감성표현과 공간특성에 관한 연구", 한국실내디자인학회, 2008.
  24. 정현주, 모션캡쳐 테크놀로지를 활용한 Fouetteen tournant의 무용역학적 분석과 3D 멀티미디어 컨텐츠 개발, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2001.
  25. 이미희, "무용에서의 컴퓨터 활용 동향", 우리춤연구, 제6집, pp.229-248, 2008.
  26. H. park, J. Park, U. Klm, and W. Woo, "Emotion Recognitin from Dance Image Sequence Using Contour Approximation," Proceeding of Statistical, Structural and Syntactical Pattern Recognition '04, pp.547-555, 2004.
  27. 엄태영, 박한훈, 박종일, 김운미, "우리춤사위 분석과 재구성애 기반한 다시점영상으로부터의 감정인식", 우리춤연구 창간호, pp.259-276, 2005.
  28. 엄태영, 박한훈, 박종일, 남상원, 김운미, "다시점 정성적/정량적 분석을 통한 우리 전통춤 특성의 이해", 우리춤연구, 제2집, pp.235-257, 2006.
  29. 엄태영, 박한훈, 이문현, 박종일, 김운미, "우리춤 동작의 정량적 분석을 위한 가상황경 시스템", 우리춤연구, 제9집, pp.267-281, 2009.
  30. 정윤지, 무용 정보기술 경영을 위한 지역별 인명 관리 프로그램 개발, 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  31. 정보통신정책연구원, "디지털 시대, 예술과 기술의 상호작용 연구", 정보통신정책연구원, p.25, 2005.
  32. 배수을, 디지털콘텐츠에 대한 가치인식 조사와 발전방안, 경희대학교대학원 박사학위논문, 2006.
  33. 정보통신정책연구원, "디지털 시대, 예술과 기술의 상호작용 연구", 정보통신정책연구원, p.15, 2005.
  34. 권은경, 한국문화원형 기반의 OSMU형 문화콘텐츠 개발 프로세스 연구, 연세대학교 생활환경대학원, 석사학위논문, 2006.
  35. 장정윤, "OSMU방식에 의한 무용공연콘텐츠 제작 연구", 석당논집, 제42집, pp.59-107, 2008.
  36. 안지형, 문화원형 디지털 콘텐츠화 사업을 중심으로 본 무용콘텐츠화 활성화 방안 연구, 한양대학교 석사학위논문, pp.71-75, 2009.
  37. 한국문화콘텐츠진흥원, 세계콘텐츠 산업 전망:한국10대전망&세계 7대 메가 트랜드, 한국문화콘텐츠진흥원[편], p.65, 2007.
  38. http://media.daum.net/new/view
  39. http://sports.chosun.com/news/ntype.htm
  40. 김말복, 이지선, "현대춤의 디지털 미학", 무용예술학연구, 제24집 여름, pp.8-11, 2009.
  41. 김현정, 센서시스템이 무용공연요소에 미치는 영향에 관한 연구, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, 2005.
  42. 유희주, 디지털시대의 커뮤니케이션 환경변화가 무용에술에 미치는 영향, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
  43. 한지현, 무용에 있어서 컴퓨터테크놀로지의 활용-Laban Writer Life와 Forms을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1996.
  44. 홍경화, 인터렉티브(Interactive) 디지털 매체와 무용, 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  45. 정명지, 융복합 교육에서 대학 무용교육과정 개선 방안 탐색, 세종대학교대학원 박사학위논문, p.42, 2011.