DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship among Store's Physical Environment, Emotional Response and Behavior Intention: Comparison Between Korea and China

백화점의 물리적환경, 고객의 감정반응 및 행동의도의 관계: 한·중 비교를 중심으로

  • Received : 2012.11.22
  • Accepted : 2012.12.18
  • Published : 2012.12.28

Abstract

The purposes of the study is builded upon previous researches to investigate the relationship among store's physical environment, customers' emotional responses and behavior intention. For achieving study purposes, research model and hypotheses were set up after reviewing previous researches. The data were collected from a sample of 659 consumers of korea and china department stores, then used to conduct an empirical analysis. The results showed: First, the significant relationship were partially found among store's physical environment, emotional responses and behavior intention, design factor, social factor of store' physical environment both influence shoppers' positive emotions, indirectly influence shoppers' behavior intention through positive emotions, and social factor influence shoppers' negative emotions, indirectly influence shoppers' behavior intention through negative emotions. Second, the results also showed that they are different between korea and the china customer. Therefor, this study has provided a variety of theoretical and practical implications for global retailers to set up marketing strategies.

Keywords

Physical Environment;Emotional Response;Behavior Intention;Department Store

References

  1. 김정희, "점포의 물리적 환경이 품질지각과 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제7권, 제2호, pp.61-62, 2002.
  2. 박효연, 정강옥, "점포속성과 점포개성이 점포선택에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제15권, 제1호, pp.144-158, 2010.
  3. 박효은, 여은아, "긍정적, 부정적 쇼핑 감정이 쇼핑가치와 인터넷 의류 쇼핑 사이트 접근행동에 미치는 영향", 유통연구, 제15권, 제2호, pp.103-110, 2010.
  4. 웅건용, 무연연, 김원겸, "국가이미지, 제품이미지 및 구매의도의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제12호, pp.269-270, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.12.267
  5. 웅건용, 김원겸, "점포이미지, 고객의 감정반응 및 행동의도의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.267-274, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.267
  6. 유창조, 현소은, 전중옥, "매장의 특징, 매장 내 감정 및 쇼핑 행위에 관한 구조적 연구", 마케팅연구, 제12권, 제2호, pp.4-22, 1997.
  7. 전달영, 권주형, 김주완, "점포개성과 기능적 점포 이미지가 점포애호도에 미치는 상대적 영향: 쇼핑동기의 조절효과", 마케팅관리연구, 제14권, 제1호, pp.108-124, 2009.
  8. 이유재, 김우철, "물리적 환경이 서비스 품질 평가에 미치는 영향에 관한 연구: 이업종 간 비교", 마케팅연구, 제13권, 제1호, pp.61-83, 1998.
  9. 이흥연, 안성식, 한경석, "외식산업의 물리적 환경이 지각된 서비스 제품 품질과 행동의도에 미치는 영향 연구", 외식경영학회지, 제13권, 제4호, pp.219-240, 2010.
  10. 전병렬, 노영만, "레스토랑의 물리적 환경지각이 고객 태도형성에 미치는 영향: 감정반응의 중개 역할을 중심으로", 한국식생활문화학회지, 제20권, 제4호, pp.438-445, 2005.
  11. 정형식, 김영심, "점포이미지와 브랜드이미지 및 매장 내 감정이 소비감정과 만족에 미치는 영향", 마케팅관리연구, 제8권, 제3호, pp.12-21, 2003.
  12. 조성호, "패밀리레스토랑의 물리적 환경이 감정 반응과 고객충성도에 미치는 영향", 관광학연구, 제34권, 제1호, pp.365-380, 2010.
  13. 지성구, 이상근, "점포 혼잡성이 점포 내 감정과 행동의도에 미치는 영향", 마케팅과학연구, 제15권, 제3호, pp.169-185, 2005. https://doi.org/10.1080/12297119.2005.9707498
  14. 최승만, 호텔 레스토랑의 물리적 환경지각이 감정 반응, 고객만족, 재구매의도 및 추천의도에 미치는 영향, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  15. 최철재, "점포이미지와 충성도의 관계에서 인지적 만족과 감정적 만족의 역할", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, pp.293-302, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.292
  16. B. I. Babin and I. S. Attaway, "Atmospheric affect as a tool for creating value and gaining share of customer," Journal of Business Research, Vol.40, No.2, pp.91-99, 2000.
  17. J. D. Baker, Grewal and A. Parasuraman, "The influence of store environment on quality inferences and store image," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.22, No.4. pp.328-339, 1994.
  18. J. F. Engel, R. D. Blackwell, and P. W. Miniard, Consumer Behavior (10th.). New York: The Dryden Press, 2005.
  19. M. J. Bitner, "Service scapes: The impact of physical surroundings on customers and employees," Journal of Marketing, Vol.56, pp.57-71, 1992. https://doi.org/10.2307/1252042
  20. R. L. Oliver, "Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response," Journal of Consumer Research, Vol.20, No.3, pp.419-430, 1993.
  21. P. Kotler, "Atmospherics as a marketing tool," Journal of Retailing, Vol.49, Winter, pp.48-64, 1973.
  22. R. A. Westbrook and W. C. Black, "A motivation-based shopper typology," Journal of Retailing, Vol.61, pp.78-103, 1985.
  23. R. Batra and O. T. Ahtola, "Measuring the hedonic and utilitarian sources of consumer attitudes," Marketing Letters, Vol.2, pp.159-170, 1991. https://doi.org/10.1007/BF00436035
  24. Ryu, "Dine scape, emotions and behavioral intentions in upscale restaurants," Ph. D. Dissertation, Kansas State University, USA, 2005.
  25. W. Boulding, A. Kalra, R. Staelin, and V.A. Zeithaml, "A dynamic process model of service quality: From expectation to behavioral intentions," Journal of Marketing Research, Vol.30, No.1, pp.7-27, 1993. https://doi.org/10.2307/3172510
  26. V. A. Zeithaml, "The behavioral consequence of service quality," Journal of Marketing, Vol.60, No.2, pp.31-46, 1995.