DOI QR코드

DOI QR Code

Segmentation Strategy for Revitalization of Horse Riding Industry

승마산업의 활성화를 위한 시장세분화전략

  • Received : 2012.10.04
  • Accepted : 2012.11.07
  • Published : 2012.12.28

Abstract

The purpose of this study was to segment latent horse riding market. Demographic characteristic, psychological characteristic, lifestyle, and perception of horse riding factor were included in the segmentation basis but, only lifestyle was useful factor for horse riding industry. The statistical techniques for data analysis were descriptive analysis, explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, crosstab analysis, and Chi-square analysis. The result showed that sport activity, activity, and passivity factor were identified by lifestyle. The latent market of horse riding had two segment markets. First segment was known as a sport activity oriented group and the other is nonactivity oriented group. According to three demographic variables and preference of horse riding were statistical significant at the level of .05.

Keywords

Horse Riding;Market Segmentation;Life Style

Acknowledgement

Supported by : 산학협동재단

References

  1. 김기탁, 강준호, "지역주민의 라이프스타일에 따른 제주유나이티드 축구단의 시장세분화전략", 체육과학연구, 제18권, 제2호, pp.22-31, 2007.
  2. 김한호, 김재경, "국내 승마활동 잠재 시장규모 추정", 農業經濟硏究, 제49권, 제4호, pp122-143, 2008.
  3. 오상훈, 양필수, 김정희, "추구편익에 따른 골프관광 시장세분화에 관한 연구: 제주방문 내국인 골프 관광자를 대상으로", 관광학연구, 제32권, 제3호, pp.319-33, 2009.
  4. 오제경, "해양관광 방문동기 시장세분화에 따른 해양관광활동 차이와 관광만족 및 관광지이미지에 미치는 영향: 부산지역을 방문한 관광객들을 대상으로", 관광연구, 제27권, 제1호, pp.17-36, 2012
  5. 이세호, "배구경기 관람객의 라이프스타일에 따른 시장세분화 연구", 한국체육학회지, 제41권, 제3호, pp.195-203, 2002.
  6. 이승길, "골프장 선택속성에 따른 시장세분화 특성연구", 관광연구저널, 제24권, 제2호, pp.181-197, 2010.
  7. 이원일, 김지태, 김영준, "승마 활성화를 위한 참여자들의 인식에 관한 질적 연구", 한국체육학회지, 제45권, 제3호, pp.283-292, 2006.
  8. 이정학, 정승훈, "프로축구 관전자의 특성에 따른 시장세분화 및 미래 소비행동분석을 통한 소비자 예측", 한국체육학회지, 제51권, 제1호, pp.219-236, 2012.
  9. 이정학, 정승훈, 이민섭, 황철상, "골프연습장 이용객의 특성 및 라이프스타일 분석을 통한 시장 세분화", 체육과학연구, 제21권, 제1호, pp.1037-1050, 2010.
  10. 장재원, "스포츠 스폰서십을 통한 기업의 로열티(loyalty) 변화에 대한 연구: 스포츠에 대한 관여도를 중심으로," 미간행 석사학위논문, 서울대학교 대학원, 2003.
  11. 한국마사회, "승마산업실태조사", 2010.
  12. 한국마사회.한국축산경제연구, "국내 승마산업 실태조사 및 발전방안 정립", 연구보고서, 2008.
  13. R. N. Bolton and J. H. Drew, "A multistage model of customer' assessments of service quality and value," Journal of Consumer Research, Vol.17, No.1, pp.375-384, 1991. https://doi.org/10.1086/208564
  14. T. V. Bonoma and B. P. Shapior, "Segmenting the industrial market," Lexington, MA: Lexington Books, 1983.
  15. M. W. Browne and R. Cudeck, "Alternative ways of assessing model fi," In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models, pp.136-162, Newsbury park, CA:Sage, 1993.
  16. J. J. Jr. Cronin and S. A. Taylor, "Measuring service quality: A reexamination and extension," Journal of Marketing, Vol.56, No.2, pp.55-68, 1992.
  17. J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black, "Multi variate data analysis with reading(6th ed.)," NY: Macmillam Publishing Company, 2006.
  18. L. Hu and P. M. Bentler, "Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives," Structural Equation Modeling, Vol.6, No.1, pp.1-55, 1999. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  19. E. Ko, C. R. Taylor, H. Sung, J. Lee, U. Wagner, D, M. Navarro, and F. Wang, "Global marketing segmentation usefulness in the sportswear industry," Journal of Business Research, In press, 2011.
  20. G. R. Milne and M. A. McDonald, "Sport Marketing: Managing the exchange process," Massachusetts: Jondes and Bartlett Publishers, 1999.
  21. B. J. Mullin, S. Hardy, and W. A. Suton, "Sport Marketing(second edition)," Champaign: Human Kinetics, 2000.
  22. C. E. Osgood, G. J. Suci, and P. M. Tannenbaum, "The measurement of meaning," Urbana, IL: University of Illinois Press, 1957.
  23. A. Sollner and M. Rese, "Market segmentation and the structure of competition: Applicability of the strategic group concept for an improved market segmentation on industrial markets," Journal of Business Research, Vol.51, No.1, pp.25-36, 2001. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00043-0
  24. S. A. Taylor and T. L. Baker, "An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers' purchase intentions," Journal of Retailing, Vol.70, No.2, pp.163-178, 1994. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90013-2