DOI QR코드

DOI QR Code

Remediation of 3D Movie on < Priest >

<프리스트>를 통해 본 3D 영화의 재매개

  • 정일형 (경성대학교 신문방송학과)
  • Received : 2011.11.08
  • Accepted : 2011.12.22
  • Published : 2012.01.28

Abstract

This study is focused on the relationship of old and new media with the concept of cultural interface. This study try to find out their similarities and differences of media contents and interface through contents analysis of text. As a results, there are competible coexistance of transparent immediacy and hypermediacy as a double logic of remediation. And the features of remediation that borrowing, aggressive, and absorb are showed cross each other. A related studies are focused on the narrative structure of story and on analysis of character, events, and background. And the other studies are focused on the policy of new media distribution. But, recent new media emphasizes the visualization of 3D technology and that strategy. Also they tries to convert a various media contents. Therefore, it is important to check and prepare those environmental changes of media. Then, more researches will be applied to remediation and cultural interface of this study. And I hope that they will be find an alternative strategy of contents and interface on media.

Keywords

Remediation;Transparent Immediacy;Hypermediacy;Cultural Interface

Acknowledgement

Supported by : 경성대학교

References

  1. 김미라, "DMB 전용 콘텐츠의 특성과 적합한 장르 및 표현양식에 관한 연구", 한국언론학보, 제52권, 제4호, pp.401-426, 2008.
  2. 김앵아, 강현주, "E-book의 활용에 따른 독서문화 변화의 특성 연구", 한국출판학연구, 제37권, 제1 호, 통권 제60호, pp.33-52, 2011.
  3. 류철균, 박나영, "컨버전스시대 UCC의 활용", 한국콘텐츠학회논문지 '07, Vol.7, No.6, pp.89-98, 2007.
  4. 방지은, "인쇄만화와 드라마의 매체 특성 비교 연구", 고려대학교 대학원 영상문화학 협동과정 석사학위 논문, 2007.
  5. 양승수, 이원섭, "뉴미디어 아트의 속성과 재매개 이론의 효용성에 대한 연구", 한국디자인포럼, Vol.20, pp.77-92, 2008.
  6. 이승제, "온라인 게임에서 재매개되는 만화적 표현 연구: 국내 MMORPG를 중심으로", 홍익대학교 영상대학원 석사학위 논문, 2009.
  7. 이재현, "MP3플레이어의 인터페이스와 시공간성", 언론정보연구, Vol.44, No.1, pp.109-136, 2009.
  8. 이재현b, "멀티미디어로서의 '보이는 라디오'", 언론과사회, 가을 제15권, 제3호, pp.71-96, 2009.
  9. 장지혜, "<이끼>를 통한 비주얼 구성 요소와 재매개 연구", 경성대학교 대학원 언론홍보학과 석사학위 논문, 2011.
  10. 전희성, 최민수, "마이크로 블로그 커뮤니케이션의 특성에 대한 연구: '트위터'와 '미투데이'를 중심으로", 한국디자인포럼, Vol.25, pp.165-174, 2009.
  11. 정용환, "현대예술 및 문화 : 새로운 매체와 예술의 변화 - 발터 벤야민과 레프 마노비치의 매체미학", 브레히트와 현대연극, Vol.22, pp.331-366, 2010.
  12. 정일형, "디지털 사진의 재매개화 연구: 디지털 사진관련 사이트를 중심으로", AURA, Vol.19, pp.117-127, 2008.
  13. 조현주, "재매개 현상으로 본 동영상 UCC의 창의성에 관한 연구", 한국디자인포럼, Vol.18, pp.161-174, 2008.
  14. 한혜원, 안보라, "디지털 게임에 나타난 자아와 세계의 상호작용 연구", 어문학, Vol.104, pp.291-319, 2009.
  15. 홍재희, "컴퓨터 아트의 재매개에 관한 연구", 원광대학교 대학원 조형미술학과 박사학위 논문, 2010.
  16. 황성진, "디지털 포토그래픽의 재매개적 특성 연구", 동서대학교 디자인 & IT 전문대학원 석사학위 논문, 2009.
  17. L. Manovici, The Language of New Media, 서정신 옮김, 뉴미디어의 언어, (주)생각의 나무, 2004
  18. J. D. Bolter and R. Grusin, Remediation: Understanding New Media, 이재현 옮김, 재매개: 뉴미디어의 계보학, 커뮤니케이션북스, 2003.
  19. 인터넷 네이버 영화 정보 - http://movie.naver. com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=66506