DOI QR코드

DOI QR Code

Suggestion of the Developing the Dance Major Curriculum on the Basis of Employment

시장중심 무용학과 교과과정 모형 개발 제안

  • 최윤선 (서울기독대학교 무용학과)
  • Received : 2011.10.21
  • Accepted : 2011.12.06
  • Published : 2012.01.28

Abstract

The purpose of this study is to make proposal an oriented-market curriculum of related dance major through analyzing the current curriculum and graduates' employment rate and occupational category of ten universities for last 3 years. This study suggested that Employment rate of the related-dance department graduates decreased considerably last year, which frist asked health insurance for calculating employment rate compared with 2008, 2009 year. The occupational category which is related dance occupied over half of whole occupation and office and sport job were taken to scale. It was necessarily to set up subjects such as body structure and function, administration, management, IT, integration, performance project, pedologics, and gerontology to meet the demand of times. The development of new job market which is connected with related-job subjects will be needed to increase employment rate and variety of occupational category of graduates from dance department.

Keywords

Curriculum;Dance;Employment Rate;Occupational Category

Acknowledgement

Supported by : 서울기독대학교

References

  1. 김광경, 무용전공특성에 따른 직업기대에 관한 연구, 울산대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2003.
  2. 김영옥, "대학무용과의 교과과정과 취업에 대한 연구", 대한 무용학회, 제53호, pp.24-37, 2007.
  3. 박기선, 무용전공 대학생들의 취업인식도 및 교과과정 조사연구, 중앙대학교 석사학위 논문, 2003.
  4. 양지현, 무용 교과과정에 대한 견해 차이에 따른 취업기대 분석, 용인대학교 대학원 석사학위 논문, 2008.
  5. 유봉호, 현대교육과정, 서울, 대방출판사, 1982.
  6. 유봉호, 현대교육과정, 교학연구사, 1993.
  7. 이승철, 대기업에서 바라보는 인재 상, 대학교육 7-8, Vol.166, 2010.
  8. 이정식, 대학무용학과 교육과정에 관한 연구, 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2000.
  9. 이정진, 무용 전공자들의 진로를 위한 연구, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 논문, 1991.
  10. 이정희, 대학 무용학과 교육과정 개발을 위한 기초 조사 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1994.
  11. 이윤혜, 사회활동에 필요한 무용교과과정에 관한 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  12. 이성호, 대학교육과정론, 서울 연세 대학출판부, 1992.
  13. 이태현, 교과과정에 의한 사회 활동 방향, 세종대학원 석사학위 논문, 1995.
  14. 정선미, 무용과 대학원 교과과정 체제 분석에 의한 전공별 진로 방향 모색-서울 시내 소재 및 경인지역 8개대학을 중심으로-, 경희대학원 석사학위 논문, 2001.
  15. 최오일, 무용전공학생의 진로성향과 교과과정의 연계성 강화 방안, 한양대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2005.
  16. 박선희, 대학 무용교육 교과과정에서의 지도자 양성을 위한 방향 모색, 상명대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2007.
  17. http://www.academyinfo.go.kr.
  18. 정미란, "국내 직업무용단의 웹사이트 콘텐츠 비교 분석", 한국콘텐츠학회, 제7권, 제10호, pp.311-320, 2007.