DOI QR코드

DOI QR Code

Application of Conjoint Analysis to Evaluating Alternatives for Outlet Shopping Center Development

컨조인트 분석을 활용한 아웃렛 쇼핑센터 개발대안 평가

  • 신종칠 (건국대학교 부동산학과) ;
  • 박정현 (건국대학교 부동산학과) ;
  • 백민석 (건국대학교 부동산학과)
  • Received : 2011.11.25
  • Accepted : 2012.01.02
  • Published : 2012.01.28

Abstract

With the maturity of department stores and discount stores, many Korean retail companies have an interest in developing outlet shopping centers such as Yeoju Premium Outlet so on. To develop a successful outlet shopping center, developers should understand consumer's preferences on many attributes of development alternatives. This study analyzes consumer's preferences on outlet shopping center and evaluates various development alternatives by using conjoint analysis. With empirical research for outlet shopping center development, this study can elicit potential shopper's preference for outlet shopping center. The empirical result shows discount rate is most important attribute to develop outlet shopping center. The potential shoppers have higher preference for higher discount rate. Location is the second important attribute. Brand is the least important attribute. By using utilities derived from analysis, this study performs various choice simulations. Through choice simulation analysis, this study tries to find the best development alternative for new outlet shopping center.

Keywords

Outlet Shopping Center;Conjoint Analysis;Choice Simulation

References

  1. 전태유, "아웃렛의 점포선택속성이 소비감정, 관계품질, 충성도에 미치는 영향", 한국의류산업학회지, 제11권, 제3호, pp.417-426, 2009.
  2. G. Whyatt, "Which factory outlet centre? The UK consumer's selection criteria," Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.15, pp.315-323, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2007.08.001
  3. K. Karande and Jaishanker Ganesh, "Who Shops at Factory Outlet and Why?: An Exploratory Study," Journal of Marketing Theory and Practice, Fall, pp.29-42, 2000.
  4. R. O. Jones, "An Examination of Tenant Evolution within the UK Factory Outlet Channel," International Journal of Retail & Distribution Management, Vol.35, No.1, pp.38-53, 2007. https://doi.org/10.1108/09590550710722332
  5. 강명수, 신종칠, "시간민감성분석을 활용한 프리미엄 아웃렛의 시장권역에 대한 연구", 한국지역개발학회지, 제23권, 제1호, pp.186-206, 2011.
  6. K. L. Colub and M. Winston, "Outlet Malls," The Appraisal Journal, pp.452-458, 1983(7).
  7. J. A. Duan and Carl F Mela, "The Role of Spatial Demand on Outlet Location and Pricing," Journal of Marketing Research, Vol.11, No.6, pp.260-278, 2009.
  8. M. Hudgins, "Bigger is Better for Outlet Malls," NREI, pp.57-59, 2007(8).
  9. Boling, F. Wayne, "Pursuing the Factory Outlet Development," Economic Development Review, Spring, pp.89-90, 1995.
  10. Jones, Peter, Maureen Whitehead and David Hillier, "The Development of Factory Outlet Shopping Centers," Property Management, Vol.15, No.2, pp.111-116, 1997. https://doi.org/10.1108/02637479710168892
  11. K. E. Reynolds, Jaishankar Ganesh, and M. Luckett, "Traditional malls vs. factory outlets: comparing shopper typologies and implications for retail strategy," Journal of Business Research, Vol.55, pp.687-696, 2002. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00213-7
  12. Barnes, Nora Ganim, "Brands and Bargains: Defining the Outlet Shopper," The Journal of Marketing Management, Vol.8, No.1, pp.57-62, 1998.
  13. J. J. Sierra and M. R. Hyman, "Outlet mall shoppers' intentions to purchase apparel: A dual-process perspective," Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.18, pp.341-347, 2011. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.03.002
  14. P. Kotler and Gary Armstrong, Principles of Marketing, 9th, Prentice-Hall, 2000.
  15. 안광호, 하영원, 박흥수, "마케팅원론", 2판, 학현사, 2002.
  16. 채인숙, 이민아, 신서영, 양일선, 차진아, "컨조인트 분석을 통한 피자 브랜드 선택 속성의 중요도 분석", 대한지역사회영양학회지, 제7권, 제3호, pp.354-360, 2002.
  17. 임종원, 조호현, 신종칠, "마케팅 조사론", 법문사, 2002.
  18. 정창무, "오피스텔의 부분효용가치추정에 관한 연구", 국토계획, 제37권, 제3호, pp.183-193, 2002.
  19. 오찬욱, 김석태, 최병숙, "컴퓨터 미디어와 컨조인트 분석방법을 이용한 소형아파트 평면구성요소에 대한 거주자 선호분석 - 김해지역 공동주택 평면디자인 개발을 위한 연구", 대한건축학회지, 제20권, 제5호, pp.55-63, 2004.
  20. 최열, 석혜주, "대형할인점 입지적 특성 및 선호 요인 분석", 국토계획, 제39권, 제5호, pp.123-134, 2004.
  21. G. M. Kim, Angela Kim, S. Y. Sohn, " Conjoint Analysis for Luxury Brand Outlet Malls in Korea with Consideration of Consumer Lifetime Value," Expert Systems with Applications, Vol.36, pp.922-932, 2009. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2007.10.004
  22. 강명수, 신종칠, "컨조인트 분석을 활용한 상업 시설 개발대안평가에 관한 연구", 부동산연구, 제21집, 제1호, pp.31-50, 2011.
  23. J. D. Lord, "The Outlet/Off-Price Shopping Center as a Retail Innovation," The Service Industries Journal, pp.9-18, 1984.
  24. 김용준, 박유식, "컨조인트 분석을 이용한 상표 자산의 측정에 관한 연구", 경영학 연구, 제25권, 제2호, pp.61-96, 1996.
  25. 정영우, 이은용, "컨조인트 분석을 통한 푸드코트 선택 속성에 관한 탐색적 연구", 한국조리학회지, 제14권, 제4호, pp.106-118, 2008.
  26. 신종칠, 정진희, 백민석, "프리미엄아웃렛 이용객의 소비 행태에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, pp.401-412, 2011.