DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Social Commerce Attributes on the Trust, Flow and Loyalty

소셜커머스 속성이 신뢰, 몰입과 충성도에 미치는 영향

  • 손증군 (공주대학교 전자상거래학과) ;
  • 문영주 (우송대학교 국제개발협력연구소) ;
  • 이종호 (공주대학교 전자상거래학과)
  • Received : 2012.01.06
  • Accepted : 2012.02.16
  • Published : 2012.02.28

Abstract

This study is based on the results from the previous one. It proved that reputation, price and ease of use, entertainment are the major attributes of social commerce. Research model and hypotheses by using the trust and flow as mediator, loyalty is the dependent variable and the items as moderator. The results were as follows: First, reputation and price have positive effects on trust. Second, all attributes of social commerce have positive effect on flow, except for the ease of use. Third, the trust has positive effect on flow. Fourth, the trust and flow has positive effect on loyalty. The last, the attributes of social commerce have significant difference in trust and flow according to different products. The results of this study presented the strategic implications for operators at social commerce area.

Keywords

Electronic Commerce;Social Commerce;Trust;Flow;Loyalty

References

  1. 강유리, 박철, "온라인 Social Shopping 사이트 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", IT서비스학회지, 제10권, 제1호, pp.1-20, 2011.
  2. 고일상, 장정주, 이영훈, "인터넷 공동구매 신뢰와 참여에 영향을 미치는 요인에 관한연구", 한국산업정보학회지, pp.125-135, 2005.
  3. 공영일, "데일리 딜 서비스(Daily Deal Service) 시장 동향과 전망", 정보통신정책연구원, 제22권, 제18호, pp.65-74, 2010.
  4. 김경희, "인터넷 패션쇼핑몰 유형별 점포이미지 평가와 고객만족 및 재구매의도와의 관련성 에 관한 연구", 한국의류산업학회지, 제10권, 제1호, pp.50-58, 2008.
  5. 김고은, 소셜커머스의 시스템 특성이 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 숭실대학교 석사학위논문, 2011.
  6. 김대진, SNS(Social Network Service)의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향 요인에 관한 연구, 중앙대학교 박사학위논문, 2011.
  7. 김범연, 소셜 미디어 매체 특성이 수용자 정보처리과정에 미치는 영향, 홍익대학교 석사학위논문, 2011.
  8. 김상백, 소셜미디어(Social media)에서 기업의 관계형성에 대한 연구-국내.외 기업들의 소셜미디어 활용 사례 중심으로, 단국대학교 석사학위논문, 2010.
  9. 김진평, 소셜쇼핑의 지각된 가치가 구매의도에 미치는 영향: 지각된 위험의 조절효과를 중심으로, 건국대학교 석사학위논문, 2011.
  10. 김철환, 소셜커머스: 신뢰가 돈이 되는 사람 중심 상거래 혁명, 2011.
  11. 김치헌, 김준식, "인터넷 오락 서비스의 유용성, 용이성, 명성, 그리고 유료화가 그 서비스 사용에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제13권, 제3호, pp.85-106, 2003.
  12. 나준희, 홍성준, "제휴 파트너의 부정적 정보가 제휴 상대 브랜드의 평가에 미치는 영향: 제품유 형의 조절효과", 소비문화연구, 제11권, 제2호, pp.91-104, 2008.
  13. 리지에, 공동구매형 소셜커머스 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 고려대학교 석사학위논문, 2011.
  14. 문영주, 전자상거래 환경에서 온라인 커뮤니티 특성이 성과에 미치는 영향 연구: 신뢰와 몰입을 매개로, 공주대학교 박사학위논문, 2007.
  15. 문영주, 이종호, "C2C 전자상거래 신뢰와 구매의도에 미치는 영향 요인", 한국전자상거래학회지, 제10권, 제3호, pp.51-77, 2009.
  16. 문태현, 박주영, "인터넷쇼핑몰의 과다한 가격할인 및 선착순경매가 소비자의 구매의 도에 미치는 영향에 관한 연구", 정보처리학회논문지, 제14 권, 제4호, pp.395-406, 2007.
  17. 박봉규,"e-Business에서의 마일리지프로그램이 신뢰와 관계몰입을 통해 브랜드애호도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제4호, pp.28-35. 2005.
  18. 방림, 서수석, "소셜커머스의 특성이 신뢰와 구전의도에 미치는 영향", 한국전자상거래학회지, 제12권, 제2호, pp.89-108, 2011.
  19. 서수석, 이종호, "소셜네트워크의 사회성과 개인 화가 신뢰와 만족에 미치는 영향", 경영교육연구, 제26권, 제3호, pp.559-578, 2011.
  20. http://www.ajnews.co.kr/view.jsp?newsId=20110119000496
  21. 안광훈, 소셜커머스 신뢰, 만족과 충성도의 구조적 관계: 신뢰전이를 중심으로, 세종대학교, 박사학위논문, 2011.
  22. 안준모, 한상록, "인터넷 쇼핑몰 성공전략 :구성디자인 특성과 마케팅 기능", Information System Review, 제1권, 제2호, pp.97-106, 1999.
  23. 유일, 최혁라, "B2C 전자상거래에서 고객신뢰의 영향요인과 구매의도에 대한 신뢰의 매개역할", 경영정보학연구, 제3권, 제4호, pp.49-72, 2003.
  24. 이정헌, "TV홈쇼핑 쇼호스트의 구매설득커뮤니케이션 전략", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제 8호, pp.311-320, 2011.
  25. 이종호, 옥정원, 윤대홍, "온라인 브랜드 커뮤니티에서 콘텐츠 특성, 동일시, 충성도간의 구조적 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.385-396, 2011.
  26. 이태민, 김대원, "외재적 단서로서 히트상품선정 이 속성에 대한 신념, 태도 및 구매의도 미치는 영향: 제품관여도와 제품유형의 조절효과를 중심 으로", 마케팅연구, 제23권, 제4호, pp.71-103, 2008.
  27. 장삭, 문영주, 이종호, "중국 인터넷 쇼핑몰 속성이 소비자의 구매의도와 고객충성도에 미치는 영향에 관한연구", 경영교육연구, 제26권, 제4호, pp.241-261, 2011.
  28. 전종근, 가상점포의 흡인력 분석과 점포 선택에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문, 2000.
  29. 전창석, "여행상품유형에 따른 인터넷 여행상품 구매결정요인 중요도 차이에 관한연구", 관광.레저연구, 제17권, 제1호, pp.119-131, 2005.
  30. 정수연, 온라인쇼핑가치가 사이트 속성중요도와 쇼핑의도에 미치는 영향에 관한 국제비교 연구, 고려대학교 박사학위논문, 2009.
  31. 차상민, 소셜 네트워크 서비스의 특성이 몰입에 미치는 영향에 관한 연구, 국민대학교 석사학위논문, 2011.
  32. 허미경, 개인적 성향과 지각된 공동구매 특성이 온라인 공동구매 행위에 미치는 영향, 이화여자대학교 석사학위논문, 2007.
  33. H. H. Bauer, M. Grether, and M. Leach, "Customer Relations through the Internet," Working Paper, Department of Marketing, Manheim University. Vol.1, No.2, pp.39-55, 2002.
  34. T. Childers, C. L. Carr, J. Peck, and S. Carson, "Hedonic and Utilitarian Motivations for Online Retail Shopping Behavior," Journal of Retailing Vol.77, No.4, pp.511-536, 2001.
  35. C. L. Hsu, and H. P. Lu, "Why do People Play On-line Games? An Extended TAM with Social Influences and Flow Experience," Information & Management, Vol.41, No.7, pp.853-868, 2004. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.014
  36. M. Csikszentmihaly, Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper and Row, 1990.
  37. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340. 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  38. DMC Media, 소셜커머스 시장 동향 및 전망, 2011.
  39. G. W. Julian, "The Impact of Employee Performance Cues on Guest Loyalty Perceived Value and Service Quality," The Service Industries Journal, Vol.19, No.3, pp.97-118, 1999. https://doi.org/10.1080/02642069900000032
  40. C. S. Lin, S. Wu, and R. J. Tsai, "Integrating Perceived Playfulness into Expectation- Confirmation Model for Web Portal Context," Information & Management, Vol.42, No.5, pp.639-693, 2005.

Cited by

  1. Factors Affecting on Users' Intention in using Social Commerce and Online Shopping vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.352
  2. Application of Motivation-Hygiene Theory and Kano Model to Investigate Dimensionality of Consumers' Satisfaction and Dissatisfaction with Social Commerce vol.38, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.3.355