DOI QR코드

DOI QR Code

Aesthetic of Anxiety and Horror in Roman Polanski's Films -focusing on < Rosemary' baby >, < Chinatown >, < Ghost Writer >

로만 폴란스키의 영화에 나타난 불안과 공포의 미학 - <악마의 씨>, <차이나타운>, <유령작가>를 중심으로

  • 김형주 (배재대학교 문화예술콘텐츠학과)
  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.03.27
  • Published : 2012.04.28

Abstract

The Purpose of the study is to identify the aesthetic of anxiety and horror in Roman Polanski's films, focusing on , , and . Polanski's films, of which main concern lies in veritable human under the circumstance of the closed space which is stained violence and horror, present a tendency of instability and brute force in the same age and individual's enervation and solitude isolated from the value of society. Eventually, it steadily deals with the origin horror of being. In this study, I analyzed Polanski's special feature of directing centering on three facters, such as visual storytelling, space design of isolation and enervation, and accompanying sight as a visual point of suspense. The style of Polanski's films, based on the classical priciple for suspense construction and variegated image making, shows that the incapable individual's awkward suffered in the closed circumstance, the strength of horror from the unknowable outside, and human's belief broken by brutal violence. These commonly connect to the theme of Roman Polanski's films.

Keywords

Roman Polanski;Lisolation;Anxiety;Horror;Suspense

References

  1. 이재훈, 정신분석 용어사전, 한국심리치료연구소, 2002.
  2. Franz-Olivier Giesbert, [Roman's Novel], Paul Cronin, Roman Polanski Interviews, University Press of Mississippi, p.107, 2005.
  3. 조창현, "폭력과 인간성의 경계에 선 예술, 그 가치와 의미 - 로만 폴란스키 <피아니스트>", 조형미디어학, 제7권, 제1집, pp.91-100, 2005.
  4. 김영진, "로만 폴란스키, 칼 끝에 선 삶에 대한 묘사", 전양준 외, 세계 영화 작가론 2, 이론과 실천, p.287, 1992.
  5. 정수남, "공포, 개인화 그리고 주체: 2000년대 이후 한국사회의 일상성", 정신문화연구, 제35권, 제4호, 통권121, pp.329-357, 2010.
  6. 김봉은, "로만 폴란스키의 <테스>: 육체자본의 미학", 영미문화, 제9권, 제1호, pp.71-90, 2009.
  7. 김영진, "로만 폴란스키, 칼 끝에 선 삶에 대한 묘사", 전양준 외, 세계 영화 작가론 2, 이론과 실천, pp.289-290, 1992.
  8. Virginia Wright Wexman, Roman Polanski, Columbus Press, 1985.
  9. 이경기, 영화예술용어사전, 다인미디어, 1997.
  10. Ralph Geisenhansluke, "What Does Evil Mean to You, Mr. polanski ?," Paul Cronin, Roman Polanski Interviews, University Press of Mississippi, p.176, 2005.
  11. 이윤영, "스탠리 큐브릭의 <샤이닝>에 나타난 공간과 공포", 영화연구, 제42호, pp.545-569, 2009.
  12. Ralph Geisenhansluke, "What Does Evil Mean to You, Mr. polanski ?," Paul Cronin, Roman Polanski Interviews, University Press of Mississippi, pp.175-176, 2005.
  13. 수잔 헤이워드, 영화사전 [이론과 비평], 한나래, 1997.
  14. 김영진, "로만 폴란스키, 칼 끝에 선 삶에 대한 묘사", 전양준 외, 세계 영화 작가론 2, 이론과 실천, pp.292-294, 1992.
  15. 노엘 브르흐, [공격의 구조], 카르스텐 비데, 매체로서의 영화, 이론과 실천, 1996.
  16. 정민아, "The Existential in the Space of the Others: Chinatown, Generic Renovation and Inheritance," 씨네포럼, 제12호, pp.5-26, 2011,
  17. 이윤석, 진주현, "영화에서 나타나는 비가 시적 공포요소의 카니발적 표현 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제3호, p.191, 2010.
  18. 조엘 마니, 시점, 이화여자대학교 출판부, 2007.
  19. 버지니아 라이트 웩스만, 세상의 모든 영화, 이론과실천, 2008.
  20. 지그문트 바우만, 유동하는 공포, 산책자, 2009.