DOI QR코드

DOI QR Code

스마트카드 데이터를 활용한 도시철도 서비스 평가 (인천 1호선의 차내혼잡과 정시성을 중심으로)

Evaluation of Metro Services based on Transit Smart Card Data (A Case Study of Incheon Line 1)

  • 엄진기 (한국철도기술연구원 교통체계분석연구단) ;
  • 최명훈 (한국철도기술연구원 교통체계분석연구단) ;
  • 김대성 (한국철도기술연구원 교통체계분석연구단) ;
  • 이준 (한국철도기술연구원 교통체계분석연구단) ;
  • 송지영 (과학기술연합대학원대학교 교통물류시스템전공)
  • 투고 : 2011.10.10
  • 심사 : 2012.01.20
  • 발행 : 2012.02.26

초록

본 연구에서는 인천 1호선 구간을 대상으로 2009년 집계된 스마트카드 데이터를 활용해 승객좌석점유(혼잡도)와 정시성 지표를 사용하여 도시철도 서비스를 평가하였다. 차량단위의 대중교통 서비스 평가를 위해 개별 이용객의 스마트카드 데이터를 스케줄에 의해 운행되는 차량단위로 집합화하였다. 분석결과 인천 1호선 하행선(계양${\rightarrow}$국제업무지구)의 오전 첨두 시간대(7시-9시)의 차내 혼잡과 차량의 정시도착 측면에서 낮은 서비스 수준을 보이는 것으로 분석되었다. 차내 혼잡도와 정시성 간에는 밀접한 연관성이 있으며 이는 이전 역에서의 높은 승객수요가 지속적인 열차의 연착을 발생시키는 것으로 분석되었다.

참고문헌

  1. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2010) STATISTICAL YEARBOOK.
  2. S.I. Shin (2005) Revenue Allocation Model for the Integrated Urban Rail System in the Seoul Metropolitan, Journal of Korean Society of Transportation, 23(5), p. 158.
  3. S.I. Shin (2008) An Evaluation of Mass Transit Service Among Regions Using Public Transportation Card Data, Journal of Korean Society of Transportation, 5(1), pp. 111-114.
  4. Transit Capacity and Quality of Service Manual (2003), TCRP Report 100 (2nd).
  5. Y.G. Kim (2003) The Development of Performance Measures in Railway Services, Journal of the Korean Society for Railway, pp. 222-231.
  6. Suh D. Sunduck (2008) Defining Level of Service for Railroad System and Analysis of it's Effects on System Planning, Journal of the Korean Society for Railway, pp. 1581-1598.
  7. H.S. Lee (2006) A Study on the Service Quality of Korea Train Express, Journal of Korean Society for Railway, 9(1), pp. 81-88.

피인용 문헌

  1. Load Factor Decrease In The Seoul Metro Circle Line through Analyzing Passenger OD Demand vol.17, pp.6, 2014, https://doi.org/10.7782/JKSR.2014.17.6.457
  2. The Spatial Correlation of Mode Choice Behavior based on Smart Card Transit Data in Seoul vol.26, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5351/KJAS.2013.26.4.623
  3. Development of an Algorithm for Estimating Subway Platform Congestion Using Public Transportation Card Data vol.18, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7782/JKSR.2015.18.3.270
  4. Tracing a Logical Path of Passengers: A Case study of Seoul Metro Line 9 vol.18, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7782/JKSR.2015.18.6.586
  5. An Optimizing Simulation for Designing the Numbers of Electric Train Car vol.30, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7470/jkst.2012.30.3.095