DOI QR코드

DOI QR Code

Identification Patterns for Immersion of Visual Storytelling -Based on Disney Animation-

비주얼스토리텔링의 몰입을 위한 동일시 패턴 -디즈니 애니메이션을 중심으로-

  • 김영아 (부산대학교 영상정보공학과) ;
  • 신승윤 (부산대학교 영상정보공학과) ;
  • 김재호 (부산대학교 영상정보공학과)
  • Received : 2012.04.27
  • Accepted : 2012.05.23
  • Published : 2012.07.28

Abstract

This thesis is on the identification pattern for immersion of visual storytelling and studied identification which is psychological action in the visual aspect. Shots which the audience were identified with character's eyes in animation were classified and connection structures of shot and shot were coded through semiological analysis. In shot's coded combination regularly organized, identification patterns which have characteristic meanings were discovered. These patterns which have characteristic meanings can be used by choice following the narrative situation. Therefore identification visual patterns which can be used in real production environment are to be suggested.

Keywords

Animation;Visual storytelling;Identification;Immersion;Film;Narrative

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교

References

  1. Jacques Aumont, 영화학, 어떻게 할 것인가, 열린책들, 1992.
  2. 심은진, "영화-욕망의 공간", 기호학연구, 제18집, pp.69-88, 2005.
  3. 정희모, "영상 이미지의 정체성과 영향력", 대중서사연구, 제13호, pp.199-222, 2005.
  4. 곽정연, "동일화와 거리두기", 카프카연구, 제17집, pp.101-123, 2007.
  5. 최민재, "영상텍스트 수용자의 환상적 동일시에 관한 연구", 한국언론학보, 제48권, 제3호, pp.222-247, 2004.
  6. Y. M. Lotman, 영화기호학, 민음사, 1994.
  7. C. Metz, 상상적 기표, 문학과지성사, 2009.
  8. 김정현, 애니메이션 서사구조와 장면구성 연구, 중앙대학교, p.26, 2008.
  9. F. Vanoye, 영화와 문학의 서술학, 동문선, 2003.
  10. A. Gaudreault, 영화서술학, 동문선, 2001.
  11. S. D. Katz, 영화연출론, 시공사, 1998.
  12. Jacques Aumont, 영화미학, 동문선, 2003.
  13. B. Balaze, 영화의 이론, 동문선, 2003.
  14. http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide
  15. J.M. Boggs, 영화보기와 영화읽기, 제3문학사, 1991.
  16. A. Henault, 서사, 일반기호학, 문학과지성사, 2003.
  17. L. Seger, 시나리오 거듭나기, 시나리오친구들, 2001.
  18. L. Gianetti, 영화의 이해, K-books, 2008.