DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Hanatour International Travel Show 2012 Visitors' Participation Attitude on the Satisfaction

2012 하나투어 여행박람회 방문객의 참가태도가 만족도에 미치는 영향

  • 이강욱 (중부대학교 관광경영학과) ;
  • 지명원 (중부대학교 관광경영학과)
  • Received : 2012.08.20
  • Accepted : 2012.09.24
  • Published : 2012.10.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of the travel show visitors' cognitive and affective attitude on the psychological and visitor satisfaction and to use as an important data to make marketing strategy and improve a company's outcome. For this study, 240 visitors from Hanatour International Travel Show are selected. And 203 valid questionnaires are analyzed. The first result was that travel show visitors' cognitive attitude have a positive influence on the psychological and visitor satisfaction. The second result was that, travel show visitors' affective attitude have a positive influence on the psychological and visitor satisfaction. As a result, it is needed to recognize that participation attitude is a main cause which has an important influence on visitors' satisfaction. In addition, it is needed to establish strategy about active maketing activity to make visitor satisfaction move to positive activity purpose and to plan travel show which has differentiated items and contents.

Keywords

Cognitive Attitude;Affective Attitude;Psychological Satisfaction;Visitor Satisfaction

References

  1. 한국관광공사, "내나라 여행박람회 모니터링 보고서", 2006.
  2. 신철, "여행박람회의 전시품질과 관람만족이 여행의도에 미치는 영향에 관한 연구", 산업경제연구, 제24권, 제1호, pp.327-351, 2011.
  3. 엄완용, 류명자, 이연숙, "박람회 참관객에 대한 모니터링 평가에 관한 연구 - 2011대구경북 국제 관광박람회를 중심으로-", 관광연구, 제26권, 제5 호, pp.349-362, 2011.
  4. 여행신문, 2012년 5월 28일자.
  5. 김화경, "전시서비스 속성이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9 권, 제2호, pp.410-422, 2009.
  6. 임범종, "여행박람회 참가자 만족-행동의도 연구", 관광연구저널, 제24권, 제1호, pp.191-207, 2010.
  7. 김지수, 스키어 준거집단이 참여정도, 인지된 기술 유능감 및 여가태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2003.
  8. 곽로엽, 엄서호, "관광자의 태도에 따른 관광지 속성의 선호도", 한국조경학회지, 제27권, 제2호, pp.29-40, 1999.
  9. 유동근, 소비자행동론, 서울: 미래경영, 1992.
  10. 윤정헌, 이정학, "일과 생활의 조화, 긍정적 태도와 여가 및 관광활동 간의 영향관계", 관광.레저연구, 제23권, 제4호, pp.61-80, 2011.
  11. 이성호, "관광지 속성 평가, 긍정적 감정반응과 접근행동의 영향관계", 관광.레저연구, 제23권, 제5호, pp.21-37, 2011.
  12. 이준재, "호텔 웨딩.컨벤션 물리적 서비스환경이 고객의 감정반응을 통한 행동의도에 관한 연구", 관광연구, 제24권, 제3호, pp.261-280, 2009.
  13. 최철수, "여행서비스 실패의 심각성과 고객감정 반응, 서비스회복의 공정성 및 결과와의 영향관계", 관광경영연구, 제14권, 제2호, pp.245-267, 2010.
  14. 노용호, 산업전시박람회 참관자의 만족도와 행동의도 결정요인에 관한 연구, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  15. A. H. Eagly, and S. Chicken, "The psychology of attitudes," Orlando, FL: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1993.
  16. 강미희, 생태관광객의 여행동기 및 태도, 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 1999.
  17. 여호근, "관광태도 결정요인이 지속가능한 관광지 선택에 미치는 영향', 산업경제연구, 제13권, 제2호, pp.353-377, 2000.
  18. 민일식, 드라마촬영지 관광자의 태도, 만족도와 행동적 요소 연구 : TV 드라마 '불멸의 이순신' 촬영지 방문객을 중심으로, 목표대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  19. 양승필, 곽영대, "생태관광의 매력속성, 관광태도, 지각된 가치가 만족도에 미치는 영향 연구", 관광연구, 제25권, 제5호, pp.271-290, 2011.
  20. 노용호, 임채관, "지각된 가치와 태도에 의한 산업전시박람회참관자의 행동의도", 관광학연구, 제30권, 제6호, pp.361-379, 2006.
  21. 송영석, 김미주, "특급호텔 웨딩홀의 물리적 환경품질 인식에 따른 관계의 질, 태도, 구매의도에 관한 연구 -서울지역 특급호텔을 중심으로-", 관광연구, 제26권, 제2호, pp.205-225, 2011.
  22. 안태기, 김희진, "비엔날레 참관자의 추구편익이 행동의도에 미치는 영향 연구-광주비엔날레를 중심으로-", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제11 호, pp.432-442. 2009.
  23. D. Gefen, E. Karahanna, and D. W. Straub, "Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model," MIS Quarterly, Vol.27, No.1, pp.51-90, 2003. https://doi.org/10.2307/30036519
  24. S. L. Jarvenpaa, N. Tractinsky, and M. Vitale, "Consumer trust in an internet store," Information Technology and Management, Vol.1, pp.45-71, 2000. https://doi.org/10.1023/A:1019104520776
  25. P. A. Pavlou, "Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trust and Risk with the Technology Acceptance Model. International," Journal of Electronic Commerce, Vol.7, No.3, pp.101-134, 2003.
  26. 조미혜, 정우철, 김성조, "TV 드라마 촬영지의 관광지 속성과 일본인 관광자의 태도", 관광학연구, 제30권, 제4호, pp.9-25, 2006.
  27. J. A. Howard and J. N. Sheth, "The theory of behavior," John willey & Sons, 1989.
  28. 노용호, 임채관, "생태관광자 만족과 행동의도", 한국산업경영학회, 제21권, 제4호, pp.175-201, 2006.
  29. 서철현, "지역축제에 대한 사후이미지가 방문객 만족과 행동의도에 미치는 영향 -청도 소싸움 축 제를 중심으로-", 관광연구, 제16권, 제2호, pp.7-23, 2001.
  30. 유근준, 박영진, 윤병국, "지역축제 방문객들의 라이프스타일에 따른 만족도 및 충성도 차이분석 -산청 한방약초 축제를 중심으로-", 관광연구저널, 제25권, 제4호, pp.241-259, 2011.
  31. 김경희, "축제 참가자의 추구편익에 따른 축제서비스품질 인식과 만족도 그리고 행동의도간의 관계연구 -보령머드축제를 중심으로-", 서비스경영학회지, 제11권, 제1호, pp.237-263, 2010.
  32. N. Bendapudi and L. L. Berry, "Customers' motivations for maintaining relationships with service providers," Journal of Retailing, Vol.73, No.1, pp.15-37, 1997. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90013-0
  33. W. Boulding, A. Kalra, R. Staelin, and V. A. Zeithaml, "A dynamic process model of service quality: From expectation to behavioral intentions," Journal of Marketing Research, Vol.30, No.1, pp.7-27, 1993. https://doi.org/10.2307/3172510
  34. 이준엽, 김성필, "항공사 서비스 품질에 대한 고객신뢰가 고객만족과 재 구매에 미치는 영향 -아시아나 클럽 멤버를 중심으로-", 한국항공경영학회지, 제5권, 제2호, pp.19-35, 2007.
  35. A. Eggert, and W. Ulaga, "Customer perceived value: a substitute for satisfaction in business markets?," Journal of Business & Industrial Marketing, Vol.17, pp.107-118, 2002. https://doi.org/10.1108/08858620210419754
  36. Y. Wang, H. P. Lo, R. Chi, and Y. Yang, "An integrated framework for customer value and customer-relationship-management performance: a customer-based perspective from China," Managing Service Quality, Vol.14, pp.169-182, 2004. https://doi.org/10.1108/09604520410528590
  37. 김계수, AMOS 구조방정식 모형분석, (주)데이타솔루션, 2004.
  38. C. Fornell, and D. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  39. 허향진, 김태구, "HIS이용의도와 이용행동의 예측과 이해를 위한 비교우위 경쟁이론모형 판별", 관광학연구, 제32권, 제1호, pp.187-208, 2008.
  40. R. P. Bagozzi and U. M. Dholakia, "Intentional social action in virtual communities," Journal of Interactive Marketing, Vol.16, No.2, pp.2-21, 2002. https://doi.org/10.1002/dir.10006