DOI QR코드

DOI QR Code

Difference of Purchasing Behavior by Types of Retail Store and Importance-Performance Analysis Market Selection Attributes: Focused on Improvement of Traditional Market Competitiveness

소매점 유형별 상품구매행동 차이 및 선택속성의 중요도와 만족도 비교분석: 전통상권 경쟁력 강화를 중심으로

  • 김홍빈 (세종대학교 호텔경영) ;
  • 김현 (중소기업청 시장경영진흥원)
  • Received : 2012.07.05
  • Accepted : 2012.08.30
  • Published : 2012.09.28

Abstract

This study is to investigate consumer's purchasing behavior by types of retail store and to conduct Importance-Performance Analysis(IPA) to exhort adequate competitive strategy to the traditional market. The results of this study are as follows. First, the result shows that consumer spends more time and less money at the traditional market due to the difficulties of store searching by store arrangement and construction of the market. Second, this study suggest that the traditional market needs to change their competitive strategy in same level with the discount stores, the traditional market can concentrate their capability on specialization and uniqueness of their product to meet the consumer's needs. Third, according to the result on quadrant(concentrate here) of IPA, traditional market is marked on ease of refund, convenience of after service and parking facility, and cleanliness of bathroom while the discount store and the department store are marked on high credibility level and quality of product.

Keywords

Retail Stroe;Market Selection Attributes;Purchasing Behavior;Importance-performance Analysis(IPA)

References

  1. 시장경영진흥원, 전통시장실태조사 2010.
  2. 이영일, "재래시장내 점포탐색 용이성이 가격신뢰와 재방문에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제22권, 제2호, pp.611-629, 2009.
  3. 통계청, 도소매업조사 2010. 2010.
  4. 김현, "전통시장 수요모형에 관한 연구: 선택속성과 라이프스타일을 중심으로", 지역연구, 제26권, 제3호, pp.25-39, 2010.
  5. 이재한, 김규원, 우종필, "기존 재래시장의 문제점과 국내외 성공사례 분석을 통한 재래시장 활성화 방안", 한국프랜차이즈경영학회 학술발표논문집, pp.3-29. 2009(12).
  6. 김경수, 부산 도심재래시장의 서비스 질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구", 국토계획, 제44권, 제1호, pp.235-244, 2009.
  7. 오동욱, 오완근, "재래시장의 서비스 품질과 소비자 만족과의 관계에 관한 연구", 중소기업연구, 제29권, 제1호, pp.117-134, 2007.
  8. 성형석, 한상린, "재래시장의 서비스품질이 거래 관계의 질과 고객 재방문에 미치는 영향에 관한 연구", 유통연구, 제12권, 제1호, pp.85-104, 2007.
  9. 김웅진, 배일현, "재래시장 소비자의 지각된 서비스 품질이 고객만족, 고객충성도, 재방문의도에 미치는 영향", 유통정보학회지, 제11권, 제1호, pp.151-174, 2007.
  10. 허정옥, "지방재래시장의 활성화에 관한 사례분석", 마케팅관리연구, 제9권, 제2호, pp.157-183, 2004.
  11. 임용택, 전석모, "전통시장의 유형별 특성과 활성화 방안", 지역발전연구, 제10권, 제1호, pp.165-189, 2010.
  12. 김선미, 김성희, "소비자의 인식조사를 통한 재래시장 육성대책에 관한 연구", 한국건축시공학회 학술발표대회 논문집, 제5권, 제2호, pp.191-195, 2005.
  13. 박봉두, 노정구, "재래시장 경쟁력 구성요인과 정책적 시사점", 유통연구, 제12권, 제5호, pp.17-48, 2007.
  14. 박주영, "재래시장의 상품구성이 활성화에 미치는 영향에 대한 분석과 재래시장 정책에 대한 시사점", 중소기업연구, 제31권, 제2호, pp.137-155, 2009.
  15. 이익수, 박구원, 박진우, "재래시장 명소화 전략", 한국콘텐츠학회, 제8권, 제2호, pp.222-230, 2008.
  16. 윤세환, 박진영, "재래시장의 관광매력성이 관광지 평가에 미치는 영향", 관광연구, 제24권, 제1호, pp.57-73, 2009.
  17. 지성구, "재래시장과 대형마트 고객의 점포 선택 요인 비교분석", 한국유통학회 학술대회 발표논문집, pp.353-371, 2007.
  18. 홍성원, 전주언, "재래시장과 대형할인마트 고객의 점포선택요인 비교에 대한 질적접근", 한국유통학회 학술대회 발표논문집, pp.337-352, 2007.
  19. 곽원일, 남인우, 노정구, "재래시장과 대형마트의 방문의도에 대한 환경 및 감정적 영향에 관한 연구", 유통연구, 제14권, 제3호, pp.77-104, 2009.
  20. 형성은, "재래시장 활성화를 위한 이미지요소 추출 방법에 관한 연구", 한국감성과학회지, 제10권, 제3호, pp.451-462, 2007.
  21. 이종인, 노성훈, 신해식, 정윤필, "춘천 재래시장의 활성화 방안 연구: 재래시장과 대형마트 이용 고객의 실태조사를 중심으로", 식품유통연구, 제26권, 제3호, pp.51-74, 2009.
  22. K. B. Monroe and J. B. Guiltinan, "A path analytic exploration of retail patronage influences," Journal of Consumer Research, 2(July), Issue 2, S. pp.19-28, 1975. https://doi.org/10.1086/208612
  23. J. F. Engel, R. D. Blackwell, and P. W. Miniard, Consumer Behavior. 5th ed., Illonois : The Dryden Press, 1989.
  24. S. Spiggle and A. S. Murphy, "A choice Sets model of retail selection," Journal of Marketing, Vol.51(April), pp.97-111, 1987. https://doi.org/10.2307/1251132
  25. J. D. Lindquist, "Meaning of image: Survey of empirical and hypothetical evidence," Journal of Retailing, Vol.50, pp.29-38, 1974.
  26. R. A. Hansen and T. Deutscher, "An empirical investigation of attributes importance in retail store selection," Journal of Retailing, Vol.53, No.4, pp.59-73, 1977.
  27. 이광주, 한상설, "소비자의 소매업태간 점포선택 행동에 관한 연구", 대한경영학회지, 제23권, pp.143-159, 2000.
  28. 이민우, "재래시장의 활성화 방안에 관한 연구: 경영․마케팅 측면을 중심으로", 산업경제연구, 제18권, 제2호, pp.701-718, 2005.
  29. 이덕훈, "도시 내 노후시설의 재생; 재래시장의 쇠락과 재활성화", 도시문제, 제45권, 제498호, pp.22-26, 2010.
  30. 하환호, "제품구색과 제품진열방식이 소비자의 점포 내 구매행동에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제22권, 제3호, pp.1427-1446, 2009.
  31. 진현정, 정아영, "재래시장의 흥정에 대한 소비자 인식 조사", 식품유통연구, 제26권, 제4호, pp.101-122, 2009.