DOI QR코드

DOI QR Code

Influential Relationship of Hotel's Corporate Social Responsibility with Hotel Image and Customer Loyalty

호텔기업의 사회적 책임활동, 호텔이미지, 고객충성도 간의 영향관계

  • 조경희 (동신대학교 스튜어디스학과) ;
  • 유양호 (동신대학교 호텔관광학과)
  • Received : 2012.07.23
  • Accepted : 2012.08.29
  • Published : 2012.09.28

Abstract

In this study, empirical analysis was conducted to identify that the hotel's corporate social responsibility has an effect on hotel image, and examine the correlation between hotel image and customer loyalty, targeting customers who have used five-star hotels, located in seoul. As a result, it was revealed that the hotel's corporate social responsibility would have a significant effect on hotel image, and hotel image would have a significant effect on customer loyalty. These findings are meaningful in that this study provides proven data for accounting for the competitive advantage by using social responsibility activities more effectively and strategically through recognizing the importance of hotel's corporate social responsibility.

Keywords

Social Responsibility;Hotel Image;Customer Loyalty

References

  1. 신유근, 사회중심경영, 경문사, 2007.
  2. 황수현, 이상환, 박현정, "기업의 사회적 책임활동과 충성도에 있어서 신뢰의 역할", 기업경영연구, 제18권, 제3호, pp.17-37, 2011.
  3. 한은경, "기업의 사회적 책임의 지수화에 관한 연구", 한국방송학보, 제17권, 제3호, pp.274-303, 2003.
  4. 성현선, 서대교, "기업의 사회적 책임활동이 기업 이미지 및 성과에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제11권, 제2호, pp.25-47, 2010.
  5. 정효선, 윤혜현, "패밀리 레스토랑의 사회적 책임 활동이 기업이미지, 기업선호도, 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국조리학회지, 제14 권, 제2호, pp.138-152, 2008.
  6. H. R. Bowen, Social Responsibilities of Businessman, New York Harper and Row, 1953.
  7. O. Falck and S. Heblich, "Corporate Social Responsibility: Doing Well by Doing Good," Science Direct, Vol.50, No.3, pp.247-254, 2007.
  8. J. W. McGuire, Business and Society, New York Mcgraw-Hill, 1963.
  9. A. B. Carroll, "A Three Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance," Academy of Management Review, Vol.4, No.4, pp.497-505, 1979.
  10. F. Amalric and J. hauser, "Economic Drivers of Corporate Responsibility Activities," Journal of Corporate Citizenship, Vol.20, pp.27-38, 2005.
  11. D. L. Whitney, "Ethics in the Hospitality Industry : With a Focus on Hotel Managers," International Journal of Hospitality Management, Vol.9, No.1, pp.59-68, 1990. https://doi.org/10.1016/0278-4319(90)90034-U
  12. J. Fox, "Approaching Managerial Ethical Standards in Croatia's Hotel Industry," International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.12, No.1, pp.70-74, 2000. https://doi.org/10.1108/09596110010305172
  13. 윤각, 서상희, "기업의 사회공헌 활동과 기업광고가 기업 이미지와 브랜드 태도 형성에 미치는 영향력에 관한 연구", 광고연구, 제61권, pp.47-72, 2003.
  14. 박종철, 홍성준, "기업의 사회적 책임활동이 고객충성도에 미치는 영향: 호혜성과 신뢰의 매개 역할", 마케팅관리연구, 제14권, 제4호, pp.19-35, 2009.
  15. 오창현, 김철원, 이태숙, "호텔의 공익연계마케팅이 호텔이미지와 고객행동의도에 미치는 영향", 관광학연구, 제35권, 제8호, pp.13-30, 2011.
  16. 이려정, "여행사의 문화마케팅 활동이 기업이미지와 재구매 의도에 미치는 영향", 호텔관광연구, 제12권, 제1호, pp.36-52, 2010.
  17. L. C. Winters, "The Effect of Brand Advertising on Company Image Implications for Corporate Advertising," Journal of Advertising Research, Vol.26, pp.54-59, 1986.
  18. W. H. Bolen, Contemporary Retailing. ($3^{\underline{a}}$ ed.), Englewood, Cliffs, Prentice Hall, New Jersey, 1988.
  19. 김영대, 윤유식, "호텔이미지 세분화에 따른 호텔서비스 이용만족도 및 충성도에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제15권, 제2호, pp.1-17, 2006.
  20. 김홍일, 윤지환, 공효순, "서비스 접점속성이 호텔이미지 및 브랜드애호도에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제16권, 제3호, pp.65-80, 2007.
  21. 김홍길, "호텔운영 외식사업부의 서비스 품질 만족이 호텔이미지에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제18권, 제1호, pp.119-133, 2009.
  22. 송성진, 박대환, 이준혁, 정연국, "식음료 이벤트가 호텔이미지, 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향: 부산지역 특1급호텔을 중심으로", 호텔관광연구, 제12권, 제4호, pp.64-80, 2010.
  23. R. L. Oliver, Satisfaction: A Behavioral Perceptive on the Consumer. Singapore: McGraw-Hill, 1997.
  24. S. Auh and M. D. Johnson, "Compatibility Effects in Evaluations of Satisfaction and Loyalty," Journal of Economic Psychology, Vol.18, No.4, pp.493-504, 2005.
  25. C. H. Yu, C. C. Hsiu, and L. H. Gow, "A study of service quality, customer satisfaction and loyalty in Taiwanese leisure industry," Journal of American Academy of Business Cambridge March, Vol.9, No.1, pp.126-132, 2006.
  26. 최철재, "점포이미지와 충성도 관계에서 인지적 만족과 감정적 만족의 역할", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, pp.292-304, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.292
  27. Y. Yu and A. Dean, "The Contribution of Emotional Satisfaction to Consumer Loyalty," International Journal of Service Industry Management, Vol.12, No.3, pp.234-250, 2001. https://doi.org/10.1108/09564230110393239
  28. Y. G. Kim, B. W. Suh, and A. Eves, "The Relationship Between Food-Related Personality Traits, Satisfaction, and Loyalty among Visitors Attending Food Events and Festivals," International. Journal of Hospitality Management, Vol.29, pp.216-226, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.015
  29. G. P. Lantos, "The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility," Journal of Consumer Marketing, Vol.18, No.7, pp.595-630, 2001. https://doi.org/10.1108/07363760110410281
  30. Jacoby, Jacob and D. B Kyner, "Brand Loyalty Versus Repeat Purchase Behavior," Journal of Marketing Research, Vol.10, pp.1-9, 1973. https://doi.org/10.2307/3149402
  31. T. W. Anderassen and E. Lavseng, "The Principal's and Agents Contribution to Customer Loyalty within an Integrated Service Distribution Channel," European Journal of Marketing, Vol.31, No.7, pp.487-503, 1997. https://doi.org/10.1108/03090569710176637
  32. P. Kotler, "Marketing Management : Analysis, Planing, Implement, and Control," 6th ed, New Jersey : Prentice-Hall, 1988.
  33. A. Majumdar, "A Model for Customer Loyalty for Retail Stores inside Shopping Malls- An Indian Perspective," Journal of Services Research, Special Issue, December, pp.47-64, 2005.

Cited by

  1. The Effects of Entrepreneurial Orientation, Market Orientation, and Corporate Social Responsibility on Performance in Social Enterprise vol.14, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.355