DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Trend of Korean Movies and the Issues Caused by Industrialization and the Alternatives

한국영화의 트렌드와 산업화에 따른 문제와 대안

  • Received : 2013.09.04
  • Accepted : 2013.11.22
  • Published : 2013.12.28

Abstract

This study focuses on analyzing the trend of Korean movies and the issues caused by industrialization and the alternatives. The results are as follows: first, there does not exist distinctive genre movie as most of the movie producers concentrate on thoughtless genre fusion of movie, simply hoping for box office success. Second, Giant companies that has large amounts of money and distributors tend to monopolize production, distribution, and running of movie. Consequently, the development of diversity and artistry is absolutely impeded. Third, the structure of Korean movie industry make some well-known movie stars survive the film world and staff members and actors except them face economic difficulty. The solution plans for the problems mentioned above can be drawn like this; first, genre film with distinctive features should be developed. Second, the monopolistic structure of the screen should be changed. Legal organizations are required to redesign the system of unfair Korean film industry. Third, it is suggested that quantitative expansion of special theaters of diversity film be urgently needed. Fourth, appearance fees given to popular movie stars, actors, and staff members have to be provided in a balanced way. Fifth, the way for revitalization of film production should be found through the legal examination of fund for film development. Last but not least, the profit from the additional film market ought to be made.

Keywords

The Film;Trend;Genre of Movie;Korean Movie Industry;Movie Stars

References

  1. 이데일리 신문 특파원 칼럼, "한국영화를 키운힘", 2013.7.3.
  2. 매일경제신문, "영화편식 심해진다", 2013.9.2.
  3. 김현경, 메가트렌드의 형성요인과 디자인 트렌드 분석, 연세대학교대학원 석사학위논문, p.10, 2003.
  4. S. Neale, Genre, London: British Film Institute(solely concerned with film); an extract can be found in Tony Bennett, Susan Boyd-Bowman, Colin Mercer & Janet Woollacott(Eds), 1981: Popular Television and Film, London; British Film Institute, p.48, 1990.
  5. Graeme Turner, Film as Social Practice, 민재철 역 외, 대중영화의 이해, 한나래, p.126, 1993.
  6. 오정숙, "프랑스에서 한국의 문화이미지, 문화브랜드 -Le Monde에 나타난 한국관련 기사의 문화기호학적 분석-", 프랑스학연구, 제37집, pp.543-544, 2006.
  7. www.cyworld.com/took87/7981782
  8. 임건중, "한국영화의 상업적 성공을 위한 기획 개발 단계", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.10, p.74, 2012.
  9. cafe.naver.com/cinematocritique.
  10. 남동철, 씨네 21, 제362호, p.64, 2002.
  11. 김갑의, 영화기획의 이론과 실제, 집문당, p.12, 2000.
  12. 오정숙, "프랑스에서 한국의 문화이미지, 문화브랜드 -Le Monde에 나타난 한국관련 기사의 문화 기호학적 분석-", 프랑스학연구, 제37집, p.548. 2006.
  13. YTN 아침뉴스, 2012.10.28.
  14. 강한섭, "한국의 스크린 독과점 해소와 다양성 증진을 위한 법, 제도적 방안", (사)한국영화평론가협회 국제학술포럼, p.67, 2013.
  15. David A. Asker, "The Value of Brand Equity," Journal of Business Strategy, Vol.13, No.4, pp.27-32, 1992. https://doi.org/10.1108/eb039503
  16. R. Faulkner and A. Anderson, "short-team project and Emergent Careers," American Journal of Socilogy, Vol.92, No.4, pp.879-909, 1987. https://doi.org/10.1086/228586
  17. 김우식, "연결망을 통한 문화적 범주의 확장 한국영화배우들의 경우", 한국사학회, 제38집, 제2호, p.137, 2004.
  18. 김홍준, 정성일, 대담: "영화의 황혼, 그러나 ;살아라", 씨네21, Vol.289, pp.38-49, 2001.
  19. 김우식, 문화산업의 복합적 연결망 구조와 문화적 장의 구조, 변화하는 사회 환경, 기업의 대응, 지식마당, pp.77-121, 2001.
  20. 정재우, "영화산업에 있어서 배우 시장 구조에 관한 연구", 영화, 제4권, 제2호, pp.81-82, 2012.
  21. 조종흡, "디지털 기술과 감성 패러다임 시대의 영화산업", 현대영화연구, 제14권, p.473, 2012.
  22. 강한섭, "한국의 스크린 독과점 해소와 다양성 증진을 위한 법, 제도적 방안", (사)한국영화평론가협회 국제학술포럼, pp.67-69. 2013.
  23. 허원재, 다양성영화 활성화지원방안, 영화진흥위원회 영상산업정책연구소 정책토론회 자료집, pp.1-12, 2009.
  24. 강한섭, "한국의 스크린 독과점 해소와 다양성 증진을 위한 법, 제도적 방안", (사)한국영화평론가협회 국제학술포럼, p.69, 2013.
  25. 안성아, "한국영화에서 스타의 신호역할과 재무적 가치", 영화연구, 제34권, p.86, 2007.
  26. mbc뉴스 플러스, 2013년 4월 5일.
  27. 안서영, 대학생 스포츠토토 참여자의 스포츠관여도가 관람만족에 미치는 영향, 용인대학교 석사학위논문, pp.9-10, 2010.
  28. Michael Pokorny and John Sedgwick, "Stardom and Profitability of Film Making: Waner Bros. in the 1930s," Journal of Cultural Economics, Vol.25, pp.157-184, 2001. https://doi.org/10.1023/A:1010964032248

Cited by

  1. The Determinants of the Use of Calligraphy in the Movie Poster vol.14, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.063