DOI QR코드

DOI QR Code

Attractiveness of Festivals Affect Satisfaction and Images of the Region -Focused on Anseong Namsadang Baudeogi Festival-

축제 매력성이 만족과 지역이미지에 미치는 영향 연구 -안성 바우덕이 축제를 중심으로-

  • 천민호 (두원공과대학교 관광경영과)
  • Received : 2013.08.27
  • Accepted : 2013.10.10
  • Published : 2013.12.28

Abstract

As various types of regional festivals are contributing to the growth of local economy, promoting the culture, and enhancing the region's images, representative festivals are getting more important for local governments. This study analyzed the correlation between satisfaction on festivals' attractiveness and images of the region, based on an actual field study taken with respondants who visited 2012 Anseong World's Folkloriada Festivals. Among various facets that affect festivals' attractiveness, 4 factors such as services aside from transportation and promotional guides, programs, convenient facilities, and food significantly affected tourists' satisfaction level. Tourists' satisfaction level was found to have significant impact on the enhancement of local images. Based on these findings, this paper suggests implications and limitation of the research as well as future directions for the study.

Keywords

Anseong Namsadang Baudeogi Festival;World Folkloriada Anseong;Festival Attraction;Satisfaction;Regional Image

References

  1. 연합뉴스, "2012안성세계민속축전' 폐막: 관객 67 만명 찾아", 2012. 10. 14.
  2. 머니투데이, "안성세계민속축전, 43개국 민속공연이 한 자리에", 2012. 9. 20.
  3. 문화체육관광부, "2011 문화관광축제 종합평가보고서", 2012.
  4. 문화체육관광부, "2011년 기준 관광동향에 관한 연차보고서", 2012.
  5. D. Getz, Festivals, Special Events and Tourism, Van Nostrand Reinhold, New York, NY, 1991.
  6. 이경모, 강해상, "이벤트 평가체계에 관한 연구: 축제평가방법과 항목을 중심으로", 관광경영학연구, 제8권, 제2호, pp.151-170, 2004.
  7. 김창수, "문화관광축제 이벤트의 평가모형 연구", 관광경영학연구, 제9권, 제1호, pp.73-90, 2005.
  8. 정승훈, "지역축제의 서비스품질 지각된 가치 만족 충성도의 영향 관계: 제주 이호테우축제를 사례로", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호, pp.391-402, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.391
  9. 이재만, "지역축제 체험프로그램 만족이 재방문 의사에 미치는 영향: 안동국제탈춤페스티벌을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제9호, pp.391-402, 2009.
  10. 조효연, 서헌, "축제참가자의 참가동기가 만족도와 재방문의도에 미치는 영향: 제11회 음성품바축제를 중심으로", 관광.레저연구, 제23권, 제4호, pp.349-366, 2011.
  11. 신현식, 김창수, "지역축제 스토리텔링이 축제매력성과 방문자 만족에 미치는 영향," 관광연구, 제26권, 제3호, pp.225-244, 2011.
  12. 이미혜, "축제 체험프로그램 참가자의 몰입경험이 여가만족과 생활만족에 미치는 영향," 기업경영연구, 제20권, 제2호, pp.191-210, 2013.
  13. 서울경제, "'안성세계민속축전' 역대 축전 중 가장 성공적 평가", 2012. 10. 17.
  14. D. Getz, "Event tourism: definition, evolution, and research," Tourism Management, Vol.29, No.3, pp.403-428, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
  15. Y. Hu and J. R. Ritchie, "Measuring Destination Attractiveness: A Contextual Approach," Journal of Travel Research, Vol.32, No.2, pp.25-34, 1993. https://doi.org/10.1177/004728759303200204
  16. E. J. Mayo, The Psychology of Leisure Travel: Effective Marketing and Selling of Travel Services, Boston: CBI Publishing Company. 1981.
  17. E. Laws, Tourist Destinatin Management: Issuesm Analysis abd Policies, Routledege, New York, NY. 1995.
  18. M. Kozak and M. Rimimington, "Benchmarking: Destination attractiveness and small, hospitality business performance," International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.10, No.5, pp.184-188, 1998. https://doi.org/10.1108/09596119810227767
  19. 서철현, 고호석, "문화관광축제 방문동기가 축제 매력성에 미치는 영향: ''보성 다향제'와 '하동 야생차문화축제'를 중심으로," 관광연구, 제22권, 제4호, pp.223-241, 2008.
  20. 김정훈, "지역축제 관광객들의 축제만족도 평가에 관한 연구: 중요도-성취도분석(IPA) 기법을 이용하여," 호텔관광연구, 제9권, 제4호, pp.160-173, 2007.
  21. D. Bowen and J. Clarke, "Reflections on Tourist Satisfaction Research: Past, Present and Future," Journal of Vacation Marketing, Vol.8, No.4, pp.297-308, 2002. https://doi.org/10.1177/135676670200800401
  22. 부숙진, "축제개최 지역 주민의 축제효과요인 인식이 축제참여도 및 만족도에 미치는 영향: 태국 파타야 지역을 대상으로," 관광경영연구, 제13권, 제4호, pp.99-124, 2009.
  23. 안경모, 김주연, "축제참가자의 유용적-쾌락적 동기가 만족과 재방문의도에 미치는 영향: 양양송이축제 참가자를 대상으로," 관광.레저연구, 제21권, 제1호, pp.7-26, 2009.
  24. F. Lawson and M. Band-Bovy, Tourism and recreational development, London: Architectural Press. 1977.
  25. P. Kotler, Principles of marketing, Prentice- Hall, Englewood Cliffs, NJ. 1980.
  26. 김홍범, 장호성, "관광지 방문 후 이미지가 관광객의 태도와 구전의도에 미치는 영향," 관광학연구, 제32권, 제3호, pp.209-229, 2008.
  27. 노경희, "이벤트 만족이 관광이미지에 미치는 영향 연구: 제18회 여주도자기박람회 참가자를 대상으로", 이벤트컨벤션연구, 제2권, 제2호, pp.61-77, 2006.
  28. G. Richards and J. Wilson, "The impact of cultural events on city image: rotterdam," cultural capital of europe 2001, Urban studies, Vol.41, No.10, pp.1931-1951, 2004.
  29. C. M. Hall, Hallmark tourist events, London: Belhaven Press, 1992.
  30. 고동우, 관광의 심리적 체험과 만족감의 관계, 고려대학교 박사학위 논문, 1998.
  31. A. Villarejo, La medicion del valor de marca en el ambito de la gestion de marketing, Sevilla: CEADE, 2002.
  32. D. J. W. Kwun and H. Oh, "Consumers' evaluation of brand portfolios," Hospitality Management, Vol.26, No.1, pp.81-97, 2007. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.09.003
  33. M. Konecnik and W. C. Gartner, "Customer-based brand equity for a destination," Annals of Tourism Research, Vol.34, No.2, pp.400-421, 2007. https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.10.005