A Study on the Development of Program Outcomes Assessment System using Reflection Journal

성찰저널을 활용한 프로그램 학습성과 평가체계 개발

  • Received : 2013.03.20
  • Accepted : 2013.05.24
  • Published : 2013.05.31

Abstract

The main purpose of this study was to develop a program outcomes assessment tool using reflection journal. Reflection journal has recently come to gain more attention from school as an alternative assessment tool. Although numerous studies reconfirmed the educational importance and value of reflection journal as an assessment tool, research on the assessment tool of the engineering accreditation, based on education view is scarce. After literature reviews about the case studies on the program outcomes assessment, this study, to analyse the current assessment tools, and then, examined the educational implications of reflection journal as a program outcomes assessment tool. This study suggested the assessment tool using reflection journal for PO6 (teamwork) and PO11 (engineering ethics), one of the most important assessment items in engineering accreditation. In this study, we used the performance criteria, assessment criteria, rubric, and closed the loop to measure the teamwork and engineering ethics. The result of this study is significant in terms of guiding the future evaluation system development for program outcomes.

Keywords

Engineering accreditation;Reflection journal;Program outcomes;Assessment tool

References

  1. 김명랑, 김동환, 정진택(2007). 프로그램 학습성과 달성도를 위 한 평가도구 연구: part 3 졸업논문. 공학교육연구, 10(1), 97-108.
  2. 강인애, 정은실(2009). '성찰저널(Reflection Journal)'이 지닌 교육적 의미에 대한 탐구: 대학에서의 수업사례. 교육방법연구, 21(2): 93-117.
  3. 강인애, 유승현, 강연경(2010). 학습성찰도구로서 e-포트폴리오 활성화를 위한 연구: 경희대학교 사례를 중심으로. 한국콘텐츠 학회논문지, 11(11): 495-506.
  4. 강정찬, 이상수(2011). 수업 개선을 위한 현장연구방법으로서 설계기반연구(DBR). 교육방법연구, 23(2), 323-354.
  5. 김명랑, 윤우용, 김동환(2004). 프로그램 학습성과 달성도를 위한 평가도구 연구: part 1 초점그룹. 공학교육연구, 7(4), 22-31.
  6. 김명랑, 윤우용, 김동환(2005). 프로그램 학습성과 달성도를 위한 평가도구 연구: part 2 학생포트폴리오. 공학교육연구, 8(4): 64-71.
  7. 김명랑, 윤우용, 김동환(2007). '프로그램학습성과 및 평가' 실천을 위한 모형 개발 및 전략에 대한 연구. 공학교육연구, 10(4): 29-42.
  8. 김명랑, 윤우영, 김복기(2008). 한국공학교육인증의 '프로그램 교육목표' 달성을 위한 평가모형 개발. 공학교육연구, 11(2): 42-49.
  9. 김복기, 박진영(2008). 프로그램 학습성과 평가방법 연구. 공학 교육학회, 11(4): 46-57.
  10. 김복기, 민상원, 이건영, 윤우영, 강상희(2009). 국제성함양과 관련된 프로그램 학습성과 평가체계 개선 연구. 공학교육연구. 12(2): 63-70.
  11. 김상균(2011). 캡스톤디자인 교과목의 학습성과 평가체계 개발. 한국산학기술학회논문지, 12(8): 3452-3457.
  12. 김은주, 조영임, 도승이(2010). 복합학제적 능력 및 의사소통 능력과 관련된 학습성과 평가를 위한 융합교육형 모델 개발에 관한 연구. 공학교육연구, 13(6): 132-142.
  13. 김정식(2007). 교과목 및 프로그램 학습성과 평가의 전략적 접근. 공학교육연구, 10(2): 73-86.
  14. 고진경, 강명희(2005). 비구조적 과제수행에서 나타나는 개인 지식창출활동의 분석. 교육과학연구, 36(1): 411-442.
  15. 권성호, 유명숙(2006). 멀티리터러시 학습을 위한 성찰지원도구의 개발. 교육공학연구, 22(1): 139-159.
  16. 박윤국(2010). 공학교육인즈에서 교과목 학습성과와 프로그램 학습성과의 관계-실질적인 프로그램 학습성과 평가를 지향하며. 공학교육학회, 13(4): 87-92.
  17. 강인애(1997). 왜 구성주의인가?. 서울:문음사.
  18. 강인애(1998). PBL과 '성찰저널(reflection jouranl)'. 산업교육 연구, 4: 3-17.
  19. 유인근(2007). 공학교육인증 프로그램의 효과적인 운영방안에 관한 연구. 공학교육연구, 10(2): 62-72.
  20. 이강우, 신연순(2009). 교육목표와 학습성과 평가를 통한 프로 그램 운영 방안에 대한 연구. 공학교육연구, 12(2): 71-82.
  21. 이승희, 김동식(2003). 웹기반 학습 환경에서 협력적 성찰이 문제해결 수행 및 과정에 미치는 영향. 교육공학연구, 19(1): 131-159.
  22. 이희원, 김성환, 박근(2010). 캡스톤디자인 교과목 기반의 프로 그램 학습성과 평가 연구. 공학교육연구, 13(6): 143-151.
  23. 진성희, 조우석(2011). 한국과 미국의 프로그램 학습성과 평가 체계 사례분석. 공학교육연구, 14(2): 13-20.
  24. 최정임(2007). 대학수업에서의 문제중심학습 적용 사례연구: 성 찰일기를 통한 효과성분석을 중심으로. 교육공학연구, 23(2), 35-65.
  25. 한국공학교육인증원(2005). 공학교육인증기준설명서.
  26. 한국공학교육인증원(2008). 공학교육인증기준2005.
  27. 한지영(2008). 평생학습 학습성과 평가를 위한 자기주도학습 준비도 검사도구(SDLRS)의 타당성 연구. 공학교육연구, 11(4): 64-75.
  28. 허돈(2009). 공학교육인증의 학습성과 평가체계의 사례연구. 공학교육연구, 12(1): 57-63.
  29. Arter, J., & McTighe, J.(2001). Scoring rucbics in the classroom: Using performance criteria for assessing and improving student performance. Thousand Oaks. CA: Corwin Press.
  30. Beveridge, I.(2009). Teaching your students to think reflectively: The case of reflection journals. Teaching in Higher Education, 2(1): 33-43.
  31. Boud, D., Keogh, R, & Walker, D.(1985). Reflection: turning experience into learning. London: Nichols Publishing Company.
  32. Brodie, L. M.(2007). Reflection writing by distance education student in an engineering problem based learning course. Australasian Association of Engineering Education, 13(2): 31-40.
  33. Chirema, K. D.(2007). The use of reflective journals in the promotion of reflection and learning in post-registration nursing students. Nurse Education Today, 27: 192-202. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.04.007
  34. Knapp, C. E.(1993). Lasting lessons: A teacher's guide to reflecting on experience. Charlestone, WV: ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools.
  35. Ewell, P.(2002). An emerging scholarship: A brief history of assessment. In T. Banta & Associates (Eds.), Building a scholarship of assessment. San Francisco: Jossey-Bass.
  36. Ewell, P.(2004). Assessment that matters: Creating authentic academic cultures of evidence. Retrieved April 2, 2006, from http://www.usna.edu/CTL/DeptPosters/PostersPPT/ Ewell.pps.
  37. Ewell, P., & Reis, P.(2000). Assessing student learning outcomes: A supplement to measuring up. National Center for Public Policy and Higher Education.
  38. Langer, E. J.(1989). Mindfulness. Reading, MA: Addison- Wesley Publishing.
  39. Loughran, J. J.(1996). Developing reflection practice: Learning about teaching and learning through modeling. Washington, DC: Falmer Press.
  40. Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
  41. Richey, R.(1993). Instructional design theory and a changing field. Educational Technology, 33(2): 16-21.
  42. Rodgers, C.(2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflection thinking. Teacher college Record, 104(4): 842-866. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00181
  43. Spurlin, J., Lavaelle, J., Rajala, S., & Robbins, M.(2003). Assessment of an Introduction to Engineering and Problem Solving course. Proceedings of American Society for Engineering Education Conference and Exposition. Retrieved September 13. 2006.
  44. Suskie, L.(2004). Assessing student learning: A common sense guide. Bolton, MA: Anker.
  45. Van den Akker, J.(1999). Principles and methods of development research. In J. van den Akker, N. Nieveen, R. M. Branch, K. L. Gustfson & T. Plomp (Eds.), Design methodology and development research in education and training. 1-14. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  46. Williams, N.(2006). Reflection journal writing as an alternative assessment. Journal of Teacher Initiated Research, 3: 1-15.