DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Satisfaction Factors of Traditional Village Visitor on Whole Satisfaction and Behavior Intention -Focusing on Oeam Maul in Asan-

전통마을 방문객 만족요인이 전반적 만족도와 행동의도에 미치는 영향 -아산 외암 마을을 대상으로-

  • 이종주 (백석문화대학교 관광학부)
  • Received : 2012.10.29
  • Accepted : 2013.01.29
  • Published : 2013.03.28

Abstract

A traditional house or a traditional village experience has been on the rise as a form of experiential cultural tourism. But the Oeam folk village, a experiential cultural tourist destination representing Chungcheng-do seems to confront the stagnancy in the part of growth. It has to grow in two sides of quantity and quality. On the ground of this critical mind, 3 assumptions were established after analyzing previous studies. Additionally, market segmentation using satisfaction factors was practiced. In order to verify assumptions, A questionnaire was made and a survey was practiced. Out of statistic analyses, cluster analysis was practiced to do market segmentation targeting people who visit Oeam folk village and regression analysis to verify established assumptions. The assumption 1 was adopted that satisfaction factors influence whole satisfaction. The assumption 2 was partly adopted that satisfaction factors(sightseeing efficiency, sightseeing convenience, traditional house and experience factor) except food and souvenir factor influence behavior intention. The assumption 3 was adopted that whole satisfaction influences behavior intention. These were similar with the results of previous studies. As the result of cluster analysis to confirm the difference of demographic characteristics according to the market, 2 clusters was classified and classified clusters showed the difference of demographic characteristics.

Keywords

Traditional Village;Satisfaction Factor;Behavior Intention;Whole Satisfaction;Oeam Maul

References

  1. http://stat.tour.go.kr/ptour1/index.do
  2. 최용복, 부창산, "지역축제의 만족속성이 방문객 만족도와 재방문 및 추천의도에 미치는 영향 : 제주 벚꽃축제를 중심으로", 제주대학교 사회과학연구소, 제31권, pp.269-288, 2007.
  3. 전원배, 황봉취, "관광자의 관광지 요인 만족이 재방문에 미치는 영향", Tourism Research, Vol.18, pp.23-39, 2004.
  4. 이성숙, 문화관광지, 문화체험의 진정성 인식이 관광만족에 미치는 영향 : 남산골 한옥마을을 중심으로, 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
  5. 박수진, 김태헌, "文化觀光開發을 爲한 獨逸의 이벤트 經營戰略에 關한 硏究 : 뮌헨 October-Fest의 사례를 중심으로 with a Focus on the Case of Munchen's October-Fest", 관광정책학연구, 제7권, 제2호, pp.21-47, 2001.
  6. 최승담, "문화관광 활성화를 통한 도시 국제 관광 기반강화 전략", 도시문제, 제35권, 제31호, pp.35-43, 2000.
  7. 이승용, 김석출, "문화관광축제의 교육적 요인이 축제 만족과 행동의도에 미치는 영향 관계 : 익산 서동축제를 중심으로", 관광학연구, 제32권, 제1호, pp.119-139, 2008.
  8. 김종택, 박람회 관광객의 만족요인 및 행동의도 결정요인에 관한 연구 : 안면도 국제 꽃 박람회를 중심으로, 문화관광연구, 제5권, 제2호, pp.23-44, 2003.
  9. 정강환, 윤유식, "축제 방문객 만족도가 지역 문화 관광에 미치는 영향에 관한 연구 : 금산인삼축제를 중심으로", 관광레저연구, 제16권, 제2호,pp.287-303, 2004.
  10. 차동욱, "지역축제 만족도에 의한 방문자의 재방문 및 구전홍보 결정요인에 관한 연구: 전주국제연화제를 중심으로", 관광.레저연구, 제16권, 제1 호, pp.55-69, 2004.
  11. 윤세목, 노용호, "산업전시 박람회 방문자의 방문동기가 만족도, 재방문의도, 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구", 관광.레저연구, 제17권, 제1호, pp.43-61, 2005.
  12. 김지선, 이훈, "고궁관광평가요인과 만족도 분석 -진정성과 HISTOQUAL을 중심으로-", 관광학연구, 제33권, 제6호, PP.37-54, 2009.
  13. 송완구, 이동민, "고택체험 잠재방문객의 방문동기유형별 특성과 선택속성 선호활동의 차이 분석: 안동지역을 중심으로", 관광학연구, 제35권, 제9호, pp.401-424, 2011.
  14. 신완규, 신흥철, "군집분석을 통한 자연휴양림 이용객의 시장세분화", 한국콘텐츠학회지, 제10권, 제3호, pp.364-373, 2010.
  15. 한국관광공사, 한국문화유산 관광 상품화 방안, 1996.
  16. 전경희, 傳統民俗觀光地의 觀光滿足에 관한 硏究 : 안동하회마을을 중심으로, 한양대학교 환경대학원 석사학위논문, 2002.
  17. 이정섭, 수변관광지 개발에 있어 전통 공간 도입 방안에 관한 연구, 경기대학교 대학원 석사학위논문, 1997.
  18. 허갑중, 전통숙박시설육성방안, 한국문화관광정책연구원, 2004.
  19. 문화체육부, 전통문화마을 보존 전승을 위한 모델 개발연구, 1994.
  20. 최수정, 고택관광지 선택속성 우선순위에 관한 전문가 조사연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  21. 문창현, "문화관광해설이 관광객의 만족에 미치는 영향:전주한옥마을 해설투어를 중심으로", 지역사회연구, 제16권, 제2호, pp.47-66, 2008.
  22. 김진수, 문화적 고유성이 관광체험에 미치는 영향, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2002.
  23. 양봉석, 문화관광지의 관광체험과 고유성, 관광만족의 관계연구, 동아대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  24. 조태영, 서태양, "안동 하회마을 문화관광체험이 관광만족과 행동의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제7호, pp.361-370, 2009.
  25. R. L. Oliber, "Management education of satisfaction process in retailing setting," Journal of Retailing, Vol.57, 1981.
  26. 김영곤, 태권도 축제방문객의 방문동기, 관광이 미지와 만족도 및 행동의도의 관계, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  27. 고동우, "觀光後 評價 槪念의 經驗的 區分 = The Classification of Post-Evaluation Concept of Tourist Experiences", 관광학연구, 제22권, 제2 호, pp.309-316, 1998.
  28. A. Pizam, Y. Neumann, and A. Reichel, "Dimension of Tourist Satisfaction with a Destination Area," Annal of Tourism Research, Vol.5, pp.314-322, 1978. https://doi.org/10.1016/0160-7383(78)90115-9
  29. 이낙귀, "지역축제방문객의 만족도가 재방문에 미치는 영향", 관광학연구, 제33권, 제3호, pp.205-226, 2009.
  30. 노용호, 이수형, 최이규, 양희진, "생태 관광자 만족의 영향요인에 관한 연구", 관광학연구, 제28권, 제1호, pp.27-42. 2004
  31. 전채구, 호텔 서비스 品質에 대한 消費者 滿足度가 再購買 意圖 및 價格 受容性에 미치는 影響 硏究, 충남대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  32. J. D. Fridgen, Dimensions of Tourism, East Lansing, Michigan : Educational Institute of the American Hotel & Motel Association, 1990.
  33. 장경수, 송호철, "문화관광지의 서비스품질이 방문자 만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구", 문화관광연구, 제4권, 제4호, pp.59-76, 2002.
  34. 오정근, "축제의 체험속성과 환경단서가 방문객 만족에 미치는 영향", 관광학연구, 제32권, 제4호, pp.301-324, 2008.
  35. A. Geva and A. Goldman, "Satisfaction measurement in Guide tours," Annals of Tourism Research, Vol.18, pp.177-185, 1991. https://doi.org/10.1016/0160-7383(91)90002-S
  36. Rusbult, "A Longitudinal Test of the Investment Model: The Development and Deterioration of Satisfaction and Commitment in Heterosexual Involvement," Journal of personality and Social Psychology. Vol.45, No.7, pp.101-147, 1983. https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.1.101
  37. 송용덕, 관광호텔의 고객 관계마케팅 전략방안에 관한 연구, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 1999.
  38. 전병길, 정윤조, "템플스테이 체험과정에서 사찰 환경이 참가자의 감정.만족 및 행동의도에 미치는 영향", 관광.레져연구, 제20권, 제2호, pp.7-27,2009.
  39. 박명희, "문화관광자원해설의 만족도 평가에 관한 연구",관광레저연구, 제11권, 제2호, pp.23-47, 1999.
  40. 지봉구, "관광지선택속성이 관광만족, 재방문 및 구전에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, pp.417-425, 2009.
  41. 한상린, "레스토랑의 서비스품질이 고객유지와 구전에 미치는 영향 : 관계적 요인의 매개효과를 중심으로", 마케팅관리연구, 제9권, 제1호,pp.29-46, 2004.
  42. 안세길, "농촌관광의 서비스품질의 만족도가 재방문에 미치는 영향 연구 : 진안지역을 중심으로", 관광경영학연구, 제12권, 제1호, pp.46-68, 2008.
  43. 김은정, 박양규, 박중재, SPSS 통계분석 10, 서울: 21세기사, 2001
  44. http://www.oeammaul.co.kr
  45. http://www.hahoe.or.kr
  46. http://yangdong.invil.org
  47. http://www.nagan.or.kr

Cited by

  1. Effect about Medical Tourism's Choice Attributes of Involvement on the Hallyu vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.463