DOI QR코드

DOI QR Code

History of the College Scholastic Ability Test in Mathematics Section

대학수학능력시험 수학(수리) 영역 변천사

  • Received : 2013.04.09
  • Accepted : 2013.05.17
  • Published : 2013.05.31

Abstract

This study is the analysis of the concepts and the characteristics of the mathematics section of the College Scholastic Ability Test. The study starts with division of the history of the College Scholastic Ability Test into four periods. These are Introduction Period(school year 1994-1996), Adjustment Period(school year 1997-2004), Development Period(school year 2005-2011) and Conversion Period(up to present since school year 2012). The periodical division of the Mathematics section is considered as identical with that of the College Scholastic Ability Test. So we investigate the characteristics of the Mathematics section through the periodical classification. This study also proposes some tasks for the future Mathematics section of the College Scholastic Ability Test.

References

  1. 교육과학기술부,고등학교 교육과정 해설 -수학-, 교육과학기술부, 2008.
  2. 국립교육평가원,95학년도 대학수학능력시험 해설, 국립교육평가원, 1994.
  3. 김형립 외,대학 교육 적성시험 실험평가 연구- 수리 탐구 영역, 중앙교육평가원, 1990.
  4. 박도순,"大學入試制度 改善案에서의 大學敎育適性試驗의 槪念", 사학 통권 52(1990), 47-54.
  5. 이양락 외,2012학년도 대학수학능력시험 수리 영역 출제체제 연구, 한국교육과정평가원, 2008.
  6. 이종성 외,대학 교육 적성시험 문항 개발 연구 - 수리 영역, 중앙교육평가원, 1989.
  7. 이종승,"대학교육 적성시험의 개념화", 교육평가연구, 3(2) (1989), 17-36.
  8. 전영주,"중국의 수학교육사", 한국수학사학회지, 24(2) (2011).
  9. 전영주,"중국 대학입학시험의 수학 평가내용 및 구성 고찰", 한국학교수학회논문집, 14(1) (2011).
  10. 전영주,"2014학년도 대학수학능력시험 수학 영역 체제", 한국수학교육학회 춘계학술대회, 2013.
  11. 조윤동 외,"우리나라 수학교육의 현황과 과제", 한국교육과정평가원 연구보고, RRE 2011- 11(2011).
  12. 중장기 대입선진화 연구회,중장기 대입선진화 연구회-연구 발표 세미나 자료집, 중장기 대입선진화 연구회, 2010.
  13. 한국교육과정평가원, 2005학년도 대학수학능력시험 시행 계획(보도 자료), 한국교육과정평가원, 2004.
  14. 한국교육과정평가원,대학수학능력시험 10년사, 한국교육과정평가원, 2005.
  15. 한국과학창의재단,"2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구", 한국과학창의재단 정책연구, 2011-11(2011).
  16. 황정규, 김영길, 이성현, 대학 교육 적성시험 개발을 위한 기초 연구, 중앙교육평가원, 1988.

Cited by

  1. A study on the Content Domains of the College Scholastic Ability Test Mathematics vol.28, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.2.195