DOI QR코드

DOI QR Code

Fun Factors of a Reality Show Program

리얼리티 쇼 프로그램의 재미에 관한 연구 - '슈퍼스타 K' 프로그램을 중심으로

  • 주정민 (전남대학교 신문방송학과) ;
  • 배윤정 (전남대학교 언론홍보연구소)
  • Received : 2013.12.04
  • Accepted : 2014.01.09
  • Published : 2014.01.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the factors behind the popularity of Superstar K, a reality show, among the viewers. For that purpose, the study conducted an in-depth interview with six viewers that watched the show in the first round and eight more in the second round. The interview results show that the show's fun elements include program "formation," "organization," "edition," "hosting style," and "appeal factors," which differentiated it from other shows. Superstar K made the viewers enjoy the show by thoroughly planning and providing a range of fun elements from program planning to edition and transmission.

Keywords

Superstar K;Reality Show;Program;Fun Factors;Viewers

Acknowledgement

Supported by : 전남대학교

References

  1. 주창윤, "텔레비전 드라마의 미학적 성격", 한국극예술연구, 제23집, pp.369-390, 2006.
  2. R. Kilborn, "How Real can You Get?," European Journal of Communication, Vol.9, No.4, pp.421-439, 1994. https://doi.org/10.1177/0267323194009004003
  3. M. Andrejevic, Reality TV: The Work of Being Watched, New York: Rowman & Littlefield, 2004.
  4. 김수정, "글로벌 리얼리티 게임쇼에 나타난 '자기통치'의 문화정치: <프로젝트 런웨이>와 <도전! 슈퍼모델>프로그램을 중심으로", 한국방송학보, 제24권, 제6호, pp.7-44, 2010.
  5. 이경숙, 조경진, "오락프로그램에 차용된 리얼리티와 경쟁의 조합: <서바이버>와 <무한도전> 비교분석", 방송과 커뮤니케이션, 제11권, 제1호, pp.89-119, 2010.
  6. R. E. Crew, "Viewer Interpretations of Reality Television: How Real is Survivor for Its Viewers?," In D. S. Escoffery(Ed.), How Real is Reality TV?: Essays on Representation and Truth, Jefferson, NC: McFarland & Company, pp.61-77, 2006.
  7. 옥민혜, 박동숙, "오락적 현실감 작동 방식과 상호 텍스트성: 리얼 버라이어티 쇼 수용연구", 미디어, 젠더 & 문화, 제14호, pp.73-109, 2010.
  8. 김미라, "리얼 버라이어티 쇼의 재미 유발 기제에 관한 연구", 방송연구, 제67호, pp.43-168, 2008.
  9. 주형일, "커뮤니케이션 메시지의 생산과 수용에 대한 매체기호학적 연구를 위한 제언: 한국 텔레비전의 자막 사용이 갖는 특성을 중심으로", 한국언론정보학보, 제15호, pp.75-225, 2000.
  10. 김미라, "리얼리티 오디션 쇼의 인지된 진정성 차원과 수용자 관여, 재미와의 관계연구", 한국방송학보, 제25권, 제6호, pp.88-124, 2011.
  11. J. G. Webster and G. D. Newton, "Structural determinants of television news audience," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.32, No.4, pp.381-389, 1988. https://doi.org/10.1080/08838158809386710
  12. 황성연, "시청선택에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 구조적 요인, 시청자 특성, 프로그램 품질평가의 통합 분석을 중심으로", 한국방송학보, 제19권, 제4호, pp.644-689, 2005.
  13. 최세경, 양선희, 김재영, "방송프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인 분석: 프로그램의 질, 수용자, 경제적 성과를 중심으로", 방송연구, 제62호, pp.171-199, 2006.
  14. 홍기선, 현대방송의 이해, 서울: 나남, pp.298-301, 2004.
  15. 김미라, "종합편성채널의 초기 편성에 관한 연구", 언론과학연구, 제12권, 제2호, pp.145-169, 2012.
  16. 박신영, "텔레비전 드라마 시청자의 성향이 이용 동기, 장르선호도 및 드라마 몰입 정도에 미치는 영향: 대학생 시청집단의 현실도피와 판타지 성향을 중심으로", 언론과학연구, 제10권, 제1호, pp.166-201, 2010.
  17. 박웅기, 송진경, "텔레비전 드라마 시청에서의 감정적 동일시에 관한 연구: 동질성, 시청동기, 시청만족도의 상관성을 중심으로", 한국방송학보, 제23권, 제2호, pp.233-275, 2009.
  18. W. McDowell and J. Sutherland, "choice versus chance: Using brand equity theory to explore TV audience lead-in effects, A case study," Journal of Media Economics, Vol.13, No.4, pp.233-247, 2000. https://doi.org/10.1207/S15327736ME1304_3
  19. 심미선, 한진만, "프라임타임대 지상파 텔레비전 프로그램 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국언론학보, 제46-4호, pp.177-216, 2002.
  20. 김현주, "시청자의 TV 프로그램 선택 요인에 관한 연구", 방송연구, 제55호, pp167-193, 2002.
  21. 배진아, "방송드라마의 제작 시스템에 관한 연구", 한국콘텐츠학회 2006 춘계종합학술대회 논문집, 제4권, 제1호, pp.255-258, 2006.
  22. 송명진, "서사 전략과 대중문화 콘텐츠: 방송오디션 프로그램 '슈퍼스타 K2'와 '위대한 탄생'을 중심으로", 대중서사연구, 제25호, pp.205-228, 2011.
  23. 강명석, "악마의 편집, 그 진실은 어디에?", 방송작가, 2011년 11월호, pp.32-35, 2011.
  24. 최소망, 강승묵, "텔레비전 오디션 리얼리티 쇼의 서사구조 분석: <스타오디션 위대한 탄생>과 <슈퍼스타 K2>를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.120-131, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.120
  25. 최지선, "오디션 프로그램의 생산과 소비", 문화비평, 제64호, pp.312-323, 2010.
  26. 손성우, 김동규, "경쟁 리얼리티 TV프로그램의 리얼리티 창출 기제와 그 의미에 관한 연구: <슈퍼스타 K3>와 <나는 가수다>의 비교 분석을 중심으로", 언론과 사회, 제20권, 제4호, pp.40-80, 2012.
  27. 조인희, 손준혁, "오디션 프로그램이 사회 및 경제에 미치는 영향에 관한 연구: 슈퍼스타 K를 중심으로", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제5권, 제3호, pp.34-40, 2011.