DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Service Quality and Visit the Motivation on Visitors Satisfaction, Behavioral Intention in Museum. -Focused on National Museum of Korea

박물관 서비스 품질과 방문동기가 관람객 만족도, 행동의도에 미치는 영향 연구 -국립중앙박물관을 중심으로

  • 소은혜 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 이경률 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과)
  • Received : 2013.11.18
  • Accepted : 2014.01.13
  • Published : 2014.01.28

Abstract

The purpose of the study is to find factors to measure Museum Service Quality (SERVQUAL) and Visitors' motivation. The survey was analyzed with 214 questionnaires out of 230 ones and it was conducted by those who have once visited the National Museum of Korea. Pre-test was conducted from May, 2013. Deriving adequate Service Quality Measures in Museum, factor analysis was applied. From 29th of July 2013 to 23rd of August 2013, surveys were conducted through online and off-line. Using the SPSS 20.0 statistics, Population analysis was applied frequently. In order to ensure the reliability, cronbach ${\alpha}$ value was evaluated. Fit of the research model and the suitability of the path coefficients were evaluated through AMOS to ensure the validity and reliability. As a result, in terms of Analysis on Service Quality, it influenced significantly on the degree of satisfaction. Visitors' motivation also had partial influence on the degree of satisfaction. Moreover, Behavioral Intentions were also influenced by the degree of satisfaction.

Keywords

SERVQUAL;Museum;Visit the Motivation;Satisfaction;Behavioral Intention

References

  1. 이난영, 박물관 관리 운영의 이론과 실무 博物館學, (주)삼화출판사, 2008.
  2. 정익준, "'박물관 관람객의 몰입 경험이 만족도에 미치는 영향 연구", 실천민속학연구, 제12권, 제2호, p.336, 2007.
  3. 최종호, "우리시대의 여가문화에서 박물관 관람과 프로그램 참여", 실천 민속학 연구, 제12권, pp.136-137, 2009.
  4. http://www.law.go.kr/
  5. 윤병화, 이영란, 학예사를 위한 전시기획 입문, 예문사, 2011.
  6. Black and Graha, The Engaging Museum, Developing Museums for Visitor Involvement, London and NewYork; Routledge, 2005.
  7. 원석희, 서비스품질경영 -서비스 품질의 완벽추구-, 형설출판사, pp.54-55, 2010
  8. Parasuraman, Zeithaml, and Berry, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scalw for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, p.23, 1988,
  9. 권혁인, 주희엽, 이재화, "한국 미술 전시 소비자 만족을 위한 서비스 품질 측정 항목 도출", 대한경영학회지, 제24권, 제4호, p.2352, 2011.
  10. GrOnrooss, "A Service Quality Model and its Marketing Implications," European Journal of Marketing, Vol.18, Iss.4, pp.36-44, 1984. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  11. 이유재, 라선아, "서비스 품질 측정 모형의 우수성 비교:SERVQUAL모형, GrOnrooss모형, 3차원 품질 모형을 중심으로", Service Marketing journal, Vol.4, No.2, 2010.
  12. 손일화, "박물관 방문동기에 관한 척도개발", 관광연구저널, 제22권, 제4호, pp.323-325, 2008.
  13. 황아영, 박물관 방문 동기와 만족도의 상관관계에 대한 연구, 국민대학교 석사학위논문, p.9, 2010.
  14. 고동우, 여가학의 이해, 세림출판, p.163, 2012.
  15. J. Neulinger, "The Psychology of leisure: Research approaches to the study of leisure, SpringfieldIII," Charles C. Tomas.
  16. 김미경, 도슨트와 모바일 가이드가 관람객 만족도에 미치는 영향 연구, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, p.72, 2010,
  17. 이상규, 기업주도 복합 문화공간의 서비스 품질이 방문자 태도에 미치는 영향, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp.24-25.
  18. 정익준, "박물관 관람객의 몰입 경험이 만족도에 미치는 영향 연구", 실천민속학연구, 제10권, 제2호, pp.336-337, 2007.
  19. Richard L. Oliver, "A Cognitive model of the Antecedents and consequences of satisfaction Decisions," journal of marketing research, Vol.17, No.4, p.460, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
  20. 강영환, 축제 참가객의 참여 동기와 라이프스타일이 관광 행동에 미치는 영향, 호남대학교 석사학위논문, p.3, 2011.
  21. 노호길, 지방축제 재방문 의사에 미치는 영향: 2010 수원 화성 문화제를 중심으로, 아주대학교 석사학위논문, 2011.
  22. 양길승, "박물관 체험 프로그램의 서비스 품질과 체험 요인이 재방문에 미치는 영향", 관광연구저널, Vol.25, No.1, p.27.
  23. 홍경일, 이벤트의 물리적 환경이 고객 만족도, 재방문의사, 구전에 미치는 영향 연구: 제주 정월대보름 들불축제를 중심으로, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p.35, 2005.
  24. 김희정, 김시중, "관광지 선택 속성과 경험적 가치가 행동의도에 미치는 영향: 백제 역사유적지구를 중심으로", 국토지리학회지, 제46권, 제2호, p.150, 2012.
  25. 김동석, "미술관 교육 프로그램의 요소들이 교육효과와 학습 만족에 미치는 영향에 대한 연구-모란미술관의 청소년 대상 프로그램을 중심으로", 예술경영연구, 제10권, p.80, 2006.
  26. Class fornell michael Johnson, Eugene W Anderson, Jaesung Cha, and Babera Everitt, "The American Customer Satisfaction Index; Nature Purpose and Findings," Journal of marketing, Vol.60, No.4, 1996.
  27. 손일화, "박물관 방문동기와 만족, 추천의 관계 연구:부산 박물관 방문객을 중심으로", 관광레저연구, Vol.21, No.2, 2009.
  28. 김연정, 박물관 교욱 프로그램의 서비스 품질 측정과 고객만족 모형 개발에 관한 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문, p.75, 2007.
  29. 이후석, "문화관광 상품으로서 박물관 서비스 품질에 대한 중요도 만족도 분석-국립중앙박물관을 대상으로", 관광연구저널, 제22권, 제1호, p.64, 2008.
  30. 김혜원, 박물관 서비스 품질이 고객만족과 고객충성도 및 고객 삶의 질에 미치는 영향 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, pp.38-42, 2008.
  31. 김연정, 박물관 교욱 프로그램의 서비스 품질 측정과 고객만족 모형 개발에 관한 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문, p.57, 2007.
  32. 양해윤, 전인오, "문화유산 관광지의 서비스 품질이 관광객 만족도에 미치는 영향-고궁(경복궁)의 전문성과 수정 HISTOQUAL을 중심으로-", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.13, No.5, 2013.
  33. 우종필, 우종필 교수의 구조방정식모델 개념과 이해, 한나래출판사, 2012.
  34. 윤중일, 서형식, 임춘성, "모바일 서비스 고객 만족도 평가체계에 관한 연구", 한국경영과학회/대한산업공학회 2003 춘계공동학술대회, 2003.