Development of a Model for Management System in Internships or Field Training

인턴십 및 현장실습을 위한 관리 시스템 모형 개발

  • Han, Jiyoung (Innovation Center lor Engineering Education, Daejin University) ;
  • Bang, Jae-Hyun (Korean Council for University Education)
  • 한지영 (대진대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 방재현 (한국대학교육협의회)
  • Received : 2013.12.23
  • Accepted : 2014.05.14
  • Published : 2014.05.31

Abstract

Since internships or field training provide students with opportunities to choose skills, business interests and aptitudes in the actual workplace, their significant role in higher education has been gradually emphasized. In particular, engineering students gain increased adaptability to the industry, enhance their research abilities and acquire field-based expertise through internships or field training. However, effective operation of such internships or field training often pose various limitations. In this regard, the development of a system to manage students properly is urgently required for the effective operation of internships or field training. Systematic management of a series of related information ranging from a survey on the demand for internships or field training, planning, development and operation of pre-training programs, student guidance through information sharing between universities and businesses, data-gathering with regard to students' difficulties and their requirements, to prospects for future employment. In line with these requirements, this study attempts to present a modeling scheme for the development of a student management system for use in internships or field training. Towards this end, a questionnaire survey is conducted with engineering professors, students and graduates, along with a review of related literature to identify the needs for system development. Based on the results, a model of the system will be proposed through expert consultation.

Keywords

Internships;Field training;Model for management system

References

  1. 강경종, 이종상(2003). 전문대학 현장실습 모형 및 프로그램 개발. 직업교육연구, 22(2), 43-68.
  2. 송광태(2004). 지방의회 인턴십의 실태와 발전방안 : 정부(여성부)의 "2004년 여대생 지방의회 인턴사업"을 중심으로. 한국지방자치학보, 53, 377-406.
  3. 안경호(2001). 웹 기반 현장실습 관리시스템의 설계 및 구현. 인하대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 이무근 외(2000). 직업교육학 원론. 서울: 교육과학사.
  5. 이문구(2011). 효율적인 산업체 현장실습 운영에 대한 연구. 전자공학회 논문지, 48(3), 33-39.
  6. 이상준, 김미란(2009). 인턴제와 청년층 노동시장 이행. 서울: 한국직업능력개발원.
  7. 장명희, 김선태, 최수정, 길대환(2011a). 특성화고 산학협력교육 질 제고를 위한 산업체 가이드라인 개발. 서울: 한국직업능력개발원.
  8. 장원섭(2004). 대학생의 노동시장 준비 행동 변화에 대한 탐색. 직업교육연구, 23(1), 103-118.
  9. 정주연, 장수명, 최영섭(2006). 대학생 기업 현장실습의 구조와 성과. 한국직업능력개발원.
  10. 정철영(1986). 전문대학의 산학협동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 정호준(2010). 기업체 인턴십 프로그램 참여자의 만족도 분석. 숭실대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 최애경(2011). 대학생 기업인턴십 현황과 과제. 상업교육연구, 24(2), 23-47.
  13. 최수정, 허영준(2012). 특성화고. 마이스터고 현장실습 운영 실태 및 개선방안. 서울: 한국직업능력개발원.
  14. 한지영, 방재현(2012). 인턴십 및 현장실습 사전교육 프로그램 개발. 대진대학교 공학교육혁신센터 연구보고서.
  15. Hoerner, J.L., & Wehrley. J. B.(1995). Work-based learning: The key to school to work transition. Glencoe, NY: McGraw-Hill.