공학계 여학생의 중도탈락 요인에 관한 연구

A Study on the Factors of Women Student's Dropout from Engineering College

  • 윤종태 (부경대학교 인쇄정보공학과) ;
  • 한현우 (부산대학교 교육학과) ;
  • 최송아 (WISET 동남권역사업단)
  • 투고 : 2014.04.29
  • 심사 : 2014.09.29
  • 발행 : 2014.11.27

초록

In order to aware the situation and factors of women students' dropout from engineering college, the factor analysis for women students in P university was performed. The results showed responses that social cultural effects is more significant ones than social effect alone, and the effects of negative gender cognition in industrial circle and college to the women employees and coeds are more significant than effects of regional or positional ones. Also showed responses that the physical difference from man students, the ability for handling machine and tools, her parents' moral support, the gender cognitive engineering education and the boosting for job recruiting are more significants effects than the scholastic ability or the ageism. This may lay the foundation to make a curriculum for women included engineering education that emphasize the gender cognitive approach and the circumstances.

키워드

Women Students;Dropout;Engineering Education

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 부경대학교

참고문헌

  1. 김기형(2006). 실업계 고등학생의 중도탈락 요인 분석. 강원대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  2. 김지현․오명숙․정윤정(2007). 현장 적응력 향상을 위한 여성공학인력 양성방안 연구. 한국산업기술재단.
  3. 박지은 외(2009). 해외 여성 공학교육 프로그램의 분석. 공학교육연구. 12(3). 79-95.
  4. 박혜영(2008). 여성과학기술인과 여성과학기술인 지원정책. 여성학연구. 18권. 141-181.
  5. 박희민(2009). 전문대학 학생중도탈락 요인분석. 오산대학을 중심으로. 경기대학교 석사학위논문.
  6. 배경석(2004). 직업교육훈련에 참여한 성인학습자의 중도탈락 요인 분석. 한국기술교육대학교 대학원 학위청구논문.
  7. 오영재(2006). 대학신업들의 대학생활경험에 대한 분석연구. 교육문제연구. 25권. 141-164.
  8. 이영준(1991). SPSS/PC+를 이용한 다변량분석. 석정출판사.
  9. 조영숙(2007). 학교 중도탈락 현상 발생 요인에 관한 연구. 동국대학교 행정대학원 복지행정학과 사회복지 전공 석사학위청구논문.
  10. 한국연구재단(2010). 여학생 공학교육 선도대학 지원사업(WIE) 제 4차 컨설팅 결과보고서. 한국연구재단.
  11. Boshier, R. W.(1973). Educational participation and dropout : A theoretical context : an analysis of Boshier's congruence model. Adult Education.
  12. Boyce, C. & Neale, P.(2006). Conducting In-Depth Interviews : A Guide for Designing and Conducting In-Depth Interviews for Evaluation Input. Pathfinder.
  13. Garrison, D. R. (1983). Psychosocial correlates of dropout and achievement in an adult high school completion program. Alberta Journal of Educational Research. 29(2). 131-139.
  14. Garrison, D. R. (1987). Dropout prediction within a broad psychosocial model. Adult education. 23(4). 255-282.
  15. Morrow, G. P.(1986). Standardizing Practice in the Analysis of Dropouts. Teacher College Record. 87.
  16. Nunnally, Jun C.(1976). Psychometric Theory. McGraw-Hill.
  17. OECD(2009). OECD 한국 혁신정책 심층분석. 한국 여성과학 기술인에 대한 차별 철폐권고. Quarterly. 37(4). 212-222.