DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of Brand Personality by Advertising Message

광고 표현에 따른 브랜드 개성 평가

  • 박범순 (홍익대학교 광고홍보학부)
  • Received : 2014.02.10
  • Accepted : 2014.03.11
  • Published : 2014.05.28

Abstract

This study investigated the brand personality of competitive brands in the same product category by conducting the evaluation of advertising message. The common personalities and different personalities of some brands were compared. The outdoor product was chosen for a product category. 4 different brands recently launched were selected for the study. For the analysis, every 3 TV commercials of each brand were examined by experiment respondents. As a result, all brands had two common brand personalities-passion and competence. Other representative brand personalities were ruggedness, sophistication, and sincerity.

Keywords

Advertising;Message;Brand Personality;Positioning;Differentiation

References

  1. 허웅, 이상훈, "브랜드 개성의 형성과 포지셔닝 전략의 활용에 관한 연구: 커뮤니케이션 요인을 중심으로", 광고홍보학보, 제3권, 제2호, pp.1-18, 2001.
  2. 박범순. "광고의 브랜드 포지셔닝 효과 연구: 브랜드 개성 평가를 중심으로", 디지털디자인학연구, 제13권, 제2호, pp.191-198, 2013.
  3. http://news.newsway.co.kr/view.php
  4. 박범순, "광고가 표현하는 브랜드 개성과 소비자가 인식하는 브랜드 개성의 일치성 연구: 제품유형별 최초 시장 진입 브랜드의 광고를 중심으로", 한국광고홍보학보, 제12권, 제1호, pp.155-183, 2010.
  5. 김정현, 브랜드 자산 관리, 커뮤니케이션북스, 2006.
  6. 안광호, 한상만, 전성률, 전략적 브랜드 관리: 이론과 응용(3판), 학현사, 2008.
  7. J. Aaker, "Dimensions of Brand Personality, " Journal of Marketing Research, Vol.34, pp.347-356, 1997(8). https://doi.org/10.2307/3151897
  8. 김정구, "브랜드 개성을 통한 광고전략 연구", 광고연구, 제9권, 제1호, pp.37-51, 1998.
  9. 김유경, "브랜드 개성의 유형과 영향요인에 관한 연구: 제품특성과 소비자 요인을 중심으로", 광고연구, 제49권, pp.29-53, 2000.
  10. 김정구, 안용현, "브랜드 개성의 FCB모델에 따른 역할 연구", 광고학연구, 제11권, 제4호, pp.65-85, 2000.