DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of User Tendency between Subscriber and Non-subscriber to Bundling Service of LTE

LTE서비스의 결합상품 여부에 따른 사용자 특성분석

  • Received : 2014.02.17
  • Accepted : 2014.03.28
  • Published : 2014.05.28

Abstract

With Sales of bundling service in telecommunications service are on the increase due to continuous technology progress and the raised demand into convergence and integration service. In this paper, we analyzed the tendencies differences between subscriber and non-subscriber of the bundling service in telecommunications service to establish marketing strategies of the bundling service. we derived the subjective norm and personal innovation as tendency variables of users in using LTE(Long Term Evolution) services, which are based on bundling sales motivation theory, theory of reasoned action, and diffusion of innovation theory. The tendency variables were compared between subscriber and non-subscriber of the bundling service through statistical T-test in empirical study. As a result, we discovered that there are differences in both subjective norm and personal innovation between subscriber and non-subscriber of the bundling service. We also discovered that the subjective norm and the personal innovation of subscriber are stronger than non-subscriber. At last, we derived two implications to increase the sales of the bundling services. First, the bundling service should designed more innovative. Second, it would be effective to apply buzz marketing strategies based on the surrounding people.

Keywords

LTE;bundling Service;Subjective Norm;Personnal Innovation;User Tendency

References

  1. E. M. Rogers, Diffusion of Innovations (5th ed. ), New York: Free Press, 2005.
  2. 이호준, "결합판매 현황 및 성과 그리고 정책과제", 한국통신사업자연합회, Biz Story, Vol. 5449, 2010.
  3. 변정욱, 통신서비스 결합판매에 관한 이론적 연구, 연구보고서, 정보통신정책연구원, 2006.
  4. M. Fishbein and I. Ajzen, Belief, Atitude, Intention and Behavior:An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley, 1975.
  5. 황금철, 소비자의 개인가치관과 태도 및 주관적 규범이 구매의도에 미치는 영향, 충남대 대학원 석사학위논문, 2006.
  6. 장문성, 서비스구매 행위의도에 영향을 미치는 요인, 동국대 대학원 석사학위논문, 2006.
  7. 박병조, 팀다양성과 프로젝트 매니저의 역량이 혁신성에 미치는 영향, 국민대 대학원 석사학위논문, 2012.
  8. 채서일, 김선철, 최수호, SPSS WIN을 이용한 통계분석, 학현사, 2002.
  9. 이찬석, 방송, 통신 결합상품 선택요인에 관한 연구, 서울과학기술대학교 IT정책전문대학원 석사학위논문, 2011.
  10. 이동주, 방송통신결합상품 조합별 이용자 선호도 연구, 한양대 언론정보대학원, 석사 학위 논문, 2009.
  11. 신선, 결합상품 이용현황 분석, 정보통신정책연구원, KISDISTAT Report, 2013.
  12. 김동욱, 통신시장 경쟁상화평가, 정보통신정책연구원 보고서, 2013.
  13. 최수헌, LTE서비스 수용요인에 미치는 영치는 영향에 관한 연구:스마트폰, 태블릿 PC사용자 중심, 연세대학교 정보대학원 석사논문, 2011.
  14. 최새솔, 한성수, "LTE잠재이용자의 서비스 인식 및 수용의도에 사용 단말특성과 요금특성이 미치는 영향", 정보통신정책연구, 제19권, 제4호, pp. 1-22, 2012,
  15. 배진수, LTE서비스 도입이 유선 인터넷 가입수요에 미친 영향, 대학논문, 2012.
  16. 이상우, 최선미, 박준선, 박명철, "LTE서비스 도입에 따른 유도된 수요 발생에 관한 실증 연구", 한국통신학회논문지, Vol. 37C, No. 08, 2012.