DOI QR코드

DOI QR Code

The Importance-Performance Analysis on the Service Quality of Local Cultural Festivals(Based on Pyeongchang Hyoseok Culture Festival in 2013)

지역문화축제의 서비스품질에 대한 중요도-성취도 분석(2013 평창효석문화제를 중심으로)

  • 이제용 (강릉원주대학교 일반대학원 지역개발학과)
  • Received : 2014.02.04
  • Accepted : 2014.04.30
  • Published : 2014.05.28

Abstract

This study tries to establish the evaluation standards of the service quality of local cultural festivals in an effort to identify public awareness of those festivals. Also, based on the importance-performance importance-performance analysis on the service quality, this research is aimed at finding ways to enhance service quality and to improve operation plans in more efficient ways for the maximization of visitors' use of festivals. Ultimately, the current study seeks to make a contribution to improving the quality of local cultural festivals. The results of the correspondence t-test analysis of importance and performance revealed that significant differences were found in following items of five factors; 1) in the responsiveness factor, the presence or absence of rest space, facility guide, communication, and installation of public restroom/cleanliness 2) in the certainty factor, food prices and staff members' kindness 3) in the reliability factor, all items including festival pamphlets (to the festival venue), guidance facilities/signposts, hospitality, schedule information, and quick responses 4) in the tangibility factor as well, all items such as the awareness of local culture, benefits, and storytelling 5) in the empathy factor, diversity of events and festival contents.

Keywords

Pyeongchang Culture Festival;Local Cultural Festival;Service Quality Evaluation;Importance-Performance;IP Analysis

References

  1. J. E. S. Higham and J. R. B. Ritche, "The Evolution of Festivals and Other Events in Rural Southern new Zealand," Event management, Vol.7, No.1, pp.33-39, 2001.
  2. Douglas, Special Interest Tourism, John Wiley & Sons Australia, p.357, 2001.
  3. A. Fallassi, "Time out of time, Essays on the Festivals," Albuque, University of New Mexico Press 2, 1987.
  4. D. Gursoy, K. Kim, and M. Uysal, "Perceived Impacts of Festival and Special Events by Organizers : an Extension and Validation," Tourism Management, Vol.25, No.2, pp.171-181, 2004. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00092-X
  5. J. Martilla and J. C. James, "Importance- Performance analysis," Journal of Marketing, Vol.41, No.1, pp.13-17, 1977. https://doi.org/10.2307/1250226
  6. A. Parasuraman, A. V. Zeithame, and L. Berry, L. eonard, "Conceptual Model of Service Quality and Its Implication for Future Research," Journal of Marketing, Vol.49, No.4, pp.41-50, 1985.
  7. A. Parasuraman, V. A. Zeithame, and L. L. Berry, "Communication and Control Process in the Delivery of Service Quality," Journal of Marketing, Vol.52, No.4, pp.35-48, 1988. https://doi.org/10.2307/1251263
  8. J. R. B. Richie, "Assessing the Impact of Hallmark Events," Conceptual and Research Issues, Journal of Travel Research, Vol.23, No.1, Summer, pp.2-11, 1984. https://doi.org/10.1177/004728758402300101
  9. B. Wicks and D. R. Fesenmaier "A Comparison of Visitor and Vendor Perceptions of Service Quality at a Special Event," Festival Management & Event Tourism, Vol.1, pp.19-21, 1993.
  10. http://www.mct.go.kr
  11. http://cafe.naver.com/changup2030/12
  12. 이환범, 송건섭, "서브퀄 요인을 이용한 지역축제의 서비스질 평가 : 세계유교문화축제를 중심으로", 한국행정학보, 제36권, 제3호, pp.249-268, 2002.
  13. 이정란.문주현, "지역축제에서 서비스품질이 충성도에 미치는 영향 : 방문객의 일체감, 감정, 만족의 매개역할", 지역연구, 제26권, 제1호, pp.103-118, 2010.
  14. 이재만, "지역축제 체험프로그램의 만족이 재방문 의사에 미치는 영향" : 안동국제탈춤페스티벌을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제9호, pp.370-379, 2009.
  15. 이중화, 이시경, "IP분석을 활용한 주민 수행도 평가. 지방행정연구", 제21권, 제4호, pp.59-79, 2007.
  16. 이희원, 스토리텔링 요소가 문화관광축제의 기획과 축제성과에 미치는 영향, 안양대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  17. 임화순, 고계성, "관광목적지 매력속성에 따른 중요도-성취도 연구", 관광연구, 제21권, 제1호, pp.177-190, 2006.
  18. 장경수, "축제의 서비스품질이 방문자 만족과 행동의도에 미치는 영향", 관광연구, 제19권, 제3호, pp.131-145, 2005.
  19. 장경수, "전통문화축제의 서비스 평가에 관한 연구", 관광연구", 제21권, 제2호, pp.59-80, 2006.
  20. 이병호, 전인오, "서비스품질이 기업성과, 고객만족 및 의도에 미치는 영향" : 전시컨벤션 산업의 아웃소싱을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.275-298, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.275
  21. 이용근, "문화관광축제 방문자의 만족에 관한 연구", 여행학연구, 제16호, pp.5-21, 2002.
  22. 장병수, 구정대, "지역축제 참가자의 만족도 분석에 관한 연구 : 밀양문화제를 중심으로", 문화관광연구, 제6권, 제1호, pp.19-37, 2004.
  23. 장양례, "축제평가속성이 방문객 만족과 충성도에 미치는 영향연구", 문화관광연구, 제7권, 제2호, pp.163-180, 2005.
  24. 한승엽, 김흥렬, 윤설민, "문화관광축제의 매력IP분석을 통한 방문객 수행도 및 행동의도에 관한 연구", 제6권, 제2호, pp.61-79, 2006.
  25. 조성찬, 아웃바운드 목적지별 관광지 이미지 속성 중요도 및 성취도 분석, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  26. 한승엽, 김흥렬, 윤설민, "문화관광축제의 매력 IP분석을 통한 방문객 수행도 및 행동의도에 관한 연구", 제6권, 제2호, pp.61-79, 2006.
  27. S. Y. Boo and A. B. James, "Impact Analys is of Tourism Festival on Tourists Destination Imag," Event Management, Vol.9, No.1, pp.223-237, 2006.
  28. J. L. Crompton and R. D. Childress, "A Comparison of Alternative Direct and Discrepancy Approaches to Measuring Quality of Performances at a Festival," Journal of Travel Research, Vol.35, No.3, pp.42-45, 1997. https://doi.org/10.1177/004728759703500407
  29. J. J. Jr Cronin and S. A. Taylor, "Measuring Service Quality : A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol.56, No.3, pp.55-68, 1992.
  30. 김창수, 노경희, "지역축제 서비스 품질이 축제적 합성과 지역발전성과에 미치는 영향 연구", 관광학연구, 제31권, 제5호, pp.437-459, 2007.
  31. 강형기, "지방문화와 지역축제 :지역축제, 어떻게 성공시킬 것인가", 대한지방행정공제회, 제9권, 제1호, pp.29-36, 1999.
  32. 김창수, "민속공동체신앙이 체화된 이벤트 축제 상품 개발방안", 관광정책학연구, 제5권, 제1호, pp.118-119, 1999.
  33. 김창수, 전대희, "지역축제의 서비스 품질과 수행도 평가 비교분석 : 무주반딧불축제를 중심으로", 관광연구, 제22권, 제2호, pp.265-284, 2007.
  34. 김현아, "대학내 커피전문점 서비스품질에 대한 중요도-수행도 분석", 한국식품영양과학회지, 제37권, 제8호, pp.1069-1078, 2008.
  35. 류인평, "지역축제 활성화를 위한 관광자 선택행동에 관한 연구", 관광경영연구, 제9권, 제1호, pp.91-111, 2005.
  36. 문귀남, 이무성, 박양우, "서비스품질을 고려한 내.외국인 관광객의 지각 및 수행도 비교분석", 호텔경영학연구, 제16권, 제5호, pp.1237-256, 2007.
  37. 박건실, "지역축제 서비스 품질이 고객만족도에 미치는 형향", 산업경제연구, 제17권, 제4호, pp.1171-1194, 2004.
  38. 박순영, 축제의 서비스 품질이 방문자 만족 행동 의도에 미치는 영향, 계명대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  39. 박옥필, 문화관광축제의 서비스품질이 만족과 재방문에 미치는 영향 연구, 경기대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  40. 박호창, 우리나라 지역축제의 성과 및 수행도 평가에 관한 연구, 강원대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  41. 박흥식, 정부 이벤트 마케팅의 해 : "2002년 월드컵 축구를 중심으로, 정보화와 정부혁신 : 성공과 과제", 한국정책학회 발표논문집, pp.459-476, 2001.
  42. 부숙진, "축제서비스품질 측정모형간 비교우위", 관광연구, 제23권, 제1호, pp.253-271, 2008.
  43. 서철현, 송은주, 이상돈, "자연휴양림 이용객들의 이용 후 평가에 관한 연구", 문화관광연구, 제5호, 제2호, pp.169-188, 2003.
  44. 서철현, 고호석, "지역축제 선택속성과 방문객 애호도의 영향관계 분석", 호텔경영학연구, 제19권, 제6호, pp.255-271, 2010.
  45. 오순환, "지역축제를 통한 지역활성화 방안", 국토연구원, 제306호, pp.18-26, 2007.
  46. 이경모, 이벤트학원론, 백산출판사, pp.337-338, 2005.
  47. 이경희, 이벤트학원론, 백산출판사, pp.337-338, 2003.
  48. 이낙귀, 지역축제 방문객의 수행도가 재방문의 도에 미치는 영향, 관광학연구, 제33권, 제3호, pp.205-226, 2009.