DOI QR코드

DOI QR Code

Vertical Integration and Production System Analysis of Korean Popular Music Industry in Creative Economy Era 2000-2013

창조경제시대의 한국대중음악산업 수직계열화와 생산시스템 분석 2000-2013

  • Received : 2014.04.21
  • Accepted : 2014.06.11
  • Published : 2014.06.28

Abstract

This study seeks to analyze vertical integration structure of Korean popular music market focused on corporation concentration and production system by applying production of culture perspective of Peterson, Subject of analysis is Melon weekly music chart(2000-2013), which is No.1 digital music distributor. The result showed vertical integration structure of Korean popular music industry was different from America. Vertical integration of American major was based on open system to be responsible for promotion and distribution by M&A of independent label but entrusted them-with total production to cope-with uncertainty of music market. On the other hand, Korean system was in charge of pure distribution only as digital service provider and it showed modified vertical structure because traditional value chain was destroyed by changing digital music environment. Especially found seriousness of oligopoly by distribution company of conglomerate affiliation. and this is harm against building healthy industry ecosystem in creative economy era and it needs improvement through study of advanced case, open system.

Keywords

Vertical Integration;Production System;Open System;Corporation Concentration;Digital Service Provider

References

  1. 중소기업신문, "멜론 온라인 음악시장에서 절대 갑 등극은 SKT의 힘", 2014.4.15.
  2. 오정석, "수익 분배의 경제학: 디지털 시대, 합리적인 수익분배 모델을 찾아서", 삼성경제연구소, p.81, 2007.
  3. P. D. Lopez, "Innovation and Diversityinthe Popular Music Industry, 1969 to 1990," American Sociological Review, Vol.57, No.1, pp.57-62, 1992.
  4. 매일경제, "멜론 운영사 로엔 매각... SK플래닛, 2659억원에...", 2013.7.18.
  5. 서울경제, "KT뮤직, KMP홀딩스 인수로 메이저 기획사 음원의 프리미엄 경쟁력 가져", 2014.3.20.
  6. 최혜경, 조세홍, "플랫폼 수직계열화에 따른 콘텐츠 Provider의 전략", 디지털콘텐츠학회, 제13권, 제4호, p.604, 2012.
  7. 김기덕, 최석호, "아이돌음악의 발전단계로 분석한 한국대중음악 2000-2010", 한국엔터테인먼트 산업학회논문지, 제8권, 제1호, p.32, 2014.
  8. 조병철, 심희철, "K-POP한류의 성공요인분석과 한류 지속화 방안 연구: 스마트미디어 기반 실감콘텐츠 활용을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제5호, p.97, 2013.
  9. 머니투데이뉴스, "SM.YG.JYP 업은 KT뮤직, 로엔 대항마 될까?", 2014.1.26.
  10. 이데일리, "CJE&M 레이블체제 재편..K팝 해외 진출 가속화 기대", 2014,3,19.
  11. 류준호, 윤승금. "생태계 관점에서의 문화콘텐츠산업 구성 및 구조", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제4호, p.333, 2010.
  12. Richard A. Peterson and David Berger, "Entrepreneurship in Organizations: Evidence from the Popular Music Industry," Administrative Science Quarterly, Vol.10, No.1, pp.97-107, 1971.
  13. 강태영, "창조와 개혁의 핵심은 기업가정신", 포스코경영연구소, CHINDIA Plus, 제88권, 제0호, p.40, 2014.
  14. 스포츠경향, "SM, 인피니트.넬 소속사 '울림' 인수.합병 한류 날개 달까...영세기획사 날개 꺾일까?", 2013.8.11.
  15. 데일리안, "CJE&M 레이블체제 도입, 음악산업 생태계 개선", 2014.3.18.
  16. 전범수, "글로벌 미디어기업의 사업 다각화 및 인수 합병 전략 분석: 뉴스코퍼레이션을 중심으로", 방송과 커뮤니케이션, 제12권, 제1호, p.48, 2011.
  17. 김미현, "한국영화 자본조달 구조와 유형에 대한 연구", 영화연구, 제51호, 2012.
  18. Harold L. Vogel, "Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis," BUSINESS ECONOMICS-NATIONAL ASSOCIATION FOR BUSINESS ECONOMICS, Vol.33, No.3, 1998.
  19. 유진룡 외 24인, 엔터테인먼트산업의 이해, 넥서스비즈, 2009.
  20. 이수범, 디지털시대의 음악산업, 한울 아카데미, 2012.
  21. 최영준, 김미현, "한국영화산업에서 수직계열화 극장의 상영패턴 결정요인 분석", 생산성논집, 제27권, 제2호, p.94, 2013.
  22. 강동관, "수직결합의 결정요인", 산업조직연구, 제16집, 제4호, p.105, 2008.
  23. 한국경영학회, 2014창조경제활성화 포럼, (사)한국문화산업포럼, 2014(4).
  24. 마이클 포터 지음, 조동성 역, 마이클 포터의 경쟁 전략-경쟁우위에 서기 위한 분석과 전략, 21세기북스, 2008.
  25. 이재영, 유선실, "미디어산업의 수직결합과 기업 전략: 다채널방송을 중심으로", 정보통신연구원, 연구보고 06-12, p.25, 2006.
  26. 곽상현, "수직결합과 경쟁제한성 판단:봉쇄효과를 중심으로", 저스티스, 통권, 제102호, p.67, 2008.
  27. 마이클 포터 지음, 조동성 역, 마이클 포터의 경쟁전략-경쟁우위에 서기 위한 분석과 전략, 21세기북스, 2008.
  28. P. D. Lopez, "Innovation and Diversity in the Popular Music Industry, 1969 to 1990," American Sociological Review, Vol.57, No.1, p.62, 1992.
  29. David Baskerville and Tim Baskerville, Music Business handbook and Carrer Guide, 10th edition, SAGE, pp.275-277, 2013.
  30. 최석호, "문화생산론으로 분석한 한국의 대중음악", 호원논집, 제8호, p.191, 2000.
  31. R. A. Peterson and D. Berger, "Cycles in Symbol Production: The Case of popular Music," American Sociological Review, Vol.40, pp.158-173, 1975. https://doi.org/10.2307/2094343
  32. 헤럴드 경제, "천군만마 얻은 소리바다, 벅스.멜론 따라잡나", 2013.10.1.