DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between the Information Posted on the Web and the Success of Funding in Crowdfunding Site

크라우드펀딩 사이트의 게시글 정보가 펀딩 성공에 미치는 영향

  • 이정은 (홍익대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 신형덕 (홍익대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2014.03.20
  • Accepted : 2014.06.11
  • Published : 2014.06.28

Abstract

Crowdfunding, a way of raising small size investments or donations from numerous individuals, mostly through internet to fund a project, has attracted global interests. The growth of the social network platform has made crowdfunding easier especially for those in the arts and culture sector. Despite the growth of such vehicle, there has been not much empirical research on the subject. We investigated the relationships between the information in the web sites and its contribution to the success in fundraising. We have sampled 161 projects that were uploaded on Tumblbug.com and studied the type of information that lead to a successful fund raise. As a result, we fould that the contents characteristics including motion-pictures, images, and lengthy texts have positive impacts on the success of fundraising. Fundraising rewards did not show any impacts.

Keywords

Crowdfunding;Cultural Art Contents;Individual Giving;Fundraising

References

  1. 문화체육관광부, 2010 콘텐츠산업통계, 2011
  2. 남유선, "금융포용관점과 자본시장에서의 기업금융 활성화 방안 - 크라우드 펀딩 및 엔젤투자를 중심으로", 기업법연구, 제27권, 제4호, pp.403-440, 2013.
  3. 권보람, 김주성, "크라우드펀딩의 국내.외현황및 입법동향 분석", 전자통신동향분석, pp.174-183, 2013.
  4. A. Ordanini, L. Miceli, M. Pizzetti, and A. Parasuraman, "Crowd-funding: Transforming customers into investors through innovative service platforms," Journal of Service Management, Vol.22, No.4, pp.443-470, 2011. https://doi.org/10.1108/09564231111155079
  5. 박인정, "문화예술 분야 크라우드 펀딩의 가능성: 문화나눔 포털과 텀블벅 사례를 중심으로", 문화예술경영학연구, 통권10호, pp.132-156, 2013.
  6. 이한석, "SNS 디지털 환경의 특성이 문화콘텐츠 구매의도에 미치는 영향 - 정보적 참여, 감정적 애착의 매개 역할을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.336-345, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.336
  7. C. Mathwick, C. Wiertz, and K. Ruyter, "Social Capital Production in a Virtual P3 Community," Journal of Consumer Research, Vol.34, pp.832-849, 2008. https://doi.org/10.1086/523291
  8. 이윤찬, 이혜민, "크라우드 펀딩을 아시나요?: 인터넷 통한 벤처 자금조달 방식 주목... 사전마케팅 효과도", 이코노미스트, 1078: 27, 2011
  9. 전혜선, 신형덕, "출판 만화 기업의 소셜 네트워크 서비스 게시글의 속성이 소비자 호응도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.391-397, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.391
  10. T. Zhou, H. Li, and Y. Liu, "The Effect of Flow Experience on Mobile SNS Users' Loyalty," Industrial Management & Data Systems, Vol.110 Iss. 6, pp.930-946, 2012.
  11. G. Burtch, A. Ghose, and S. Wattal, "An Empirical Examination of the Antecedents and Consequences of Contribution Patterns in Crowd-Funded Markets," Information Systems Research, pp.1-48, 2012.
  12. http://www.wikipedia.org/
  13. 이용규, 송웅찬, "기부의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 계획된 행동이론과 동기이론 결합 모형을 토대로", 한국공공관리학보, 제26권, 제3호, pp.189-211, 2012
  14. D. H. Choi, "The Role of Trust in Other in Social Networking Service Context, Thee-Business Studies", Vol.11, No.4, pp.233-245, 2010. https://doi.org/10.15719/geba.11.4.201011.233
  15. 윤민섭, "투자형 크라우드펀딩의 제도화를 위한 입법적 제언", 증권법연구, 제14권, 제1호, pp.191-22, 2013.
  16. http://www.tumblbug.com/
  17. 전성민, "크라우드 펀딩 플랫폼의 벤처창업 활용에 관한 연구", 벤처창업연구, 제9권, 제1호, pp.97-105, 2014.
  18. 성희활, "지분투자형 크라우드펀딩(Crowdfunding) 의 규제체계 수립에 대한 연구", 증권법연구, 제14권, 제2호, pp.391-421, 2013.
  19. 진승현, "크라우드 펀딩과 영화영상미디어 콘텐츠 제작과의 관계분석을 통한 성공적인 펀딩 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.81-91, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.081
  20. 김규찬, "콘텐츠 분야 소액투자 활성화 방안 연구 - 투자형 크라우드 펀딩 제도 도입을 중심으로", 한국문화관광연구원 기본 연구, 2012.
  21. 한국방송통신전파진흥원, "콘텐츠 제작 지원을 위한 크라우드펀딩의 유형과 사례 분석", pp.24-35, 2013.
  22. Forbes, "U.S Leads World in Burgeoning Crowdfunding Trend", 2013.
  23. 기획재정부 보도자료, 벤처.창업 자금생태계 선순환 방안 설명자료, 2013. 5. 14.
  24. 윤민섭, "자금조달 수단으로서의 Crowdfunding에 관한 법적 연구", 기업법연구, 제26권, 제2호, pp.185-225, 2012.
  25. 김휘정, "문화예술분야 크라우드 펀딩의 쟁점과 활성화 방향", 예술경영연구, 제23권, pp.41-64, 2012.
  26. 라도삼, "예술시장의 기부실태와 활성화 방안", 서울연구원 정책리포트, 제146권, pp.1-21, 2013.
  27. http://www.wikipedia.org/
  28. M. Carvajal, A. Garcia-Aviles, and J. Gonzalez, "Crowdfunding and Non Profit Media," Journalism Practice, Vol.6, pp.638-647, 2012. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.667267

Cited by

  1. Crowdfunding as an Alternative Means for Funding Sustainable Appropriate Technology: Acceptance Determinants of Backers vol.10, pp.5, 2018, https://doi.org/10.3390/su10051456