DOI QR코드

DOI QR Code

The Determinants of the Use of Calligraphy in the Movie Poster

영화 포스터에서의 캘리그래피 사용에 관한 연구: 영화 스토리의 배경과 장르의 영향에 대해

  • 안희란 (홍익대학교 대학원 문화예술경영학과) ;
  • 신형덕 (홍익대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 정태영 (홍익대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2014.03.20
  • Accepted : 2014.06.10
  • Published : 2014.06.28

Abstract

This study focused on the determinants of the use of Caligraphy in the movie posters, which may have impacts on movie promotion. Caligraphy has been of interest as a tool to carry emotional factors of movies to potential movie-goers. Movies have characteristics of experience goods of which consumers may not know the value of the products before they actually experience the products. This study collected data of the top 200 movies during 2003 and 2013 from Korian Film Council database and analyzed the relations between the characteristics of movies and the use of Caligraphy design in the posters. As a result, we found that history-based movies and drama-genre movies have adopted Caligraphy. We confirmed that the Caligraphy design have functioned effectively in Korean movie posters.

Keywords

Caligraphy;Movie Posters;Emotions;Movie Genre

References

  1. 영화진흥위원회, 2012 영화소비자조사.
  2. G. D. Rhodes, "The Origin and Development of the American Moving Picture Poster," Film History, Vol.19, No.3, pp.228-246, 2007. https://doi.org/10.2979/FIL.2007.19.3.228
  3. R. W. Gunn, "Intimacy, Psyche, and Spirit in the Experience of Chinese and Japanese Calligraphy," Journal of Religion and Health, Vol.40, pp.129-166, 2001. https://doi.org/10.1023/A:1012594508918
  4. S. Blankenship, "Cultural Considerations: Arabic Calligraphy and Latin Typography," Design Issues, Vol.19, No.2, pp.60-63, 2003. https://doi.org/10.1162/074793603765201415
  5. 박시현, 김성훈, "캘리그래피를 활용한 한글 서체 표현 유형", 디자인지식저널, 제3권, pp.81-91, 2012
  6. 김현정, "캘리그래피를 활용한 브랜드 로고타입이 감성마케팅에 미치는 영향에 관한 연구", 기초조형학연구, 제10권, 제1호, pp.131-141, 2009.
  7. 노선영, "시각디자인의 표현요소로써 캘리그래피의 표현방법에 관한연구", 디지털디자인학연구, 제15권, pp.271-282, 2007.
  8. 박승현, 송현주, 정완규, "한국영화의 흥행성과 결정 요인에 관한 연구", 언론과학연구, 제11권, 제4호, pp.231-258, 2011.
  9. 박창석, "영화에 대한 공법적 규제 : 제한 상영가 영화를 중심으로", 공법학연구, 제14권, 제2호, pp.31-59, 2013
  10. 신청우, "전통적 한글 캘리그래피의 현대적 발현에 관한 연구", 디지털디자인학 연구, 제7권, 제4호, pp.395-404, 2007
  11. 안영길, "서화동원론의 형성과 그 의미 고찰", 미술사학보, 제21권, pp.5-22, 2004.
  12. 양경미, "한국 민족주의 영화의 흐름과 특성", 영화 연구, 제46권, pp.57-92, 2010.
  13. 양영철, "영상물 등급위원회와 등급 분류제도의 위헌성에 관하여", 영화연구, 제16권, pp.351-374, 2001.
  14. 유명환, 정유진, "캘리그래피를 활용한 영화 포스터 디자인의 시각정보 전달효과에 관한 연구", 브랜드디자인학연구, 제3권, 제2호, pp.187-212, 2005.
  15. 육정학, "한국영화의 트렌드와 산업화에 따른 문제와 대안", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12 호, pp.638-649, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.638
  16. 이선영, 손원준, "필법에 따른 캘리그래피의 감성변화 이미지 연구-한국영화 포스터 타이틀 디자인을 중심으로", 브랜드디자인학연구, 제9권, 제3호, pp.297-307, 2011.
  17. 이주연, "브랜드 아이덴티티의 캘리그래피 로고가 소비자 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구", 한국패키지디자인학회, 제21권, pp.97-114, 2007.
  18. 정보민, 신재욱, "문화적 특성의 캘리그래피형 브랜드 아이덴티티 연구", 디지털디자인학연구, 제12권, 제1호, pp.373-384, 2012.
  19. 정흥균, "영화 타이틀 로고타입의 캘리그래피 표현연구", 기초조형연구, 제12권, 제4호, pp.341-350, 201.
  20. 진정오, "북커버 디자인에 나타난 캘리그래피의 표현유형에 관한연구", 경영교육저널, 제13권, pp.167-187, 2008.
  21. 최병만, "한국 영화 포스터 타이틀 로고의 표현 방식에 관한 연구", 디자인융복합연구, 제9권, pp.59-70, 2006.
  22. 함부현, "캘리그래피를 활용한 영화 포스터 타이틀 로고의 감성표현 고찰", 조형미디어학, 제13권, 제4호, pp.271-278, 2010.
  23. A. Fern, "A Note on the Film Poster," Film Quarterly, Vol.18, No.1, p.35, 1964. https://doi.org/10.1525/fq.1964.18.1.04a00100
  24. A. Schimmel and B. Rivolta, "Islamic Calligraphy, The Metropolitan Museum of Art Bulletin," New Series, Vol.50, No.1, pp.1-60, 1992.
  25. 강신혁, "국내영화 포스터의 캘리그래피에 관한 연구", 한국상품문화디자인학회, 제16권, pp.117-128, 2005.
  26. 김보연, "영화장르로 영화산업 분석하기", 동국대학교 영상미디어센터 학술대회, pp.19-22, 2011.
  27. 김숙경, "동양의 캘리그래피의 연구 : 영화 포스터를 중심으로", 정보디자인학연구, 제4권, pp.25-37, 2001.
  28. 김영국, "문자를 활용한 매체광고의 감성적 표현", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제3호, pp.166-174, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.3.166