DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Cooperative Learning on Problem Solving in Programming Learning

프로그래밍 학습에서 협동학습이 문제해결력에 미치는 효과

  • 권보섭 (안동대학교 정보과학교육과)
  • Received : 2014.02.28
  • Accepted : 2014.04.14
  • Published : 2014.06.28

Abstract

Programming learning tend to improve the high thinking ability by experiencing problem solving process through programming recently, There are the previous studies that small group cooperative learning has the effect of the learning that is based logical thinking and creativity, while programming learning has relied on individual learner's thinking and principles traditionally. In this paper, it was verified the effect on improving the problem solving ability to perform by the small cooperative learning group in a problem solving process of programming learning. For this, it was developed and applied a model that include small cooperative learning group based on the problem solving 5 steps. The results of this study showed that the small cooperative learning group has positive effect of the problem solving ability in programming learning and has no relationship with cognitive style.

Keywords

Programming Learning;Cooperative Learning;Problem Solving

References

  1. 조미헌, "프로그래밍 학습 효과 및 교수 방법", 교육개발 논문지, 제14권, 제1호, pp.84-93, 1992.
  2. 강문, "의식화가 수반된 문제해결 모형", 대한 수학교육학회 논문지, 제7권, 제1호, pp.133-143, 1997.
  3. 류주희, 김창석, "시뮬레이션 기법을 적용한 프로그래밍 교과용 코스웨어 설계 및 구현", 한국컴퓨터교육학회 하계학술발표논문지, 제7권, 제2호, 2003.
  4. 유병건, 김자미, 이원규, "성별에 따른 프로그래밍 성취도와 문제해결과정의 관계 분석", 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제15권, 제6호, pp.1-10, 2012.
  5. 백영균, "컴퓨터 프로그래밍에 대한 심리학적 접근", 교육공학연구, 제4권, 제1호, pp.145-165, 1998.
  6. 이석범, 컴퓨터 프로그래밍 기초 능력 배양을 위한 연역적 교수법과 귀납적 교수법에 대한 비교 연구, 충남대학교 석사학위논문, 1997.
  7. 배영권, 남재원, "웹 2.0을 활용한 로봇프로그래밍 교육이 문제해결력 신장에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제11호, pp.468-475, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.468
  8. 이상희, 자연과 수업에서 협동학습이 과학지식, 탐구능력 및 태도에 미치는 효과, 서울교육대학교 석사학위논문, 2000.
  9. 최병국, 초등학교 수학수업에서의 소집단 협동 학습 효과성 연구, 인천교육대학교 석사학위논문, 2001.
  10. 안성진, 이영준, "프로그래밍 흥미에 관한 연구", 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회 논문지, 제17권, 제1호, pp.103-106, 2003.
  11. 오윤숙, 박성선, "소집단 협동학습에서 성격유형별 집단구성방법이 수학적 태도및 성취도에 미치는 영향", 한국수학교육학회 E-수학교육논문집, 제22권, 제2호, pp.211-227, 2008.
  12. http://icpc.baylor.edy/ocpc
  13. 김은순, 프로그래밍 언어 교육에서 동료지도학습이 학업성취와 교우관계에 미치는 영향, 순천대학교 교육대학원 석사학위 논문,2002.
  14. 오금옥, 문제해결수업과 설명식 수업이 학습자의 인지양식에 따라 학습성취에 미치는 효과, 한국교원대학교 석사학위 논문, 2002.
  15. 김윤영, 김영식, "분할정복 알고리즘학습이 창의적 문제해결에 미치는 효과", 한국컴퓨터교육학회, 제16권, 제2호, pp.9-18, 2013.