DOI QR코드

DOI QR Code

Effect Analysis of Media Pole on Pedestrian Satisfaction for Walking -Focused on Media Pole in Gang Nam U-street-

가로변 미디어폴이 보행만족도에 미치는 영향분석 - 서울시 강남 U-street를 중심으로 -

  • 조정필 (광운대학교 도시계획부동산학과) ;
  • 박태원 (광운대학교 도시계획부동산학과)
  • Received : 2014.05.21
  • Accepted : 2014.07.07
  • Published : 2014.07.28

Abstract

The purpose of this study is to observe the effects of road facilities that have adopted digital media such as total road facility called L.E.D media pole installed on U-street, Gangnam-gu on the pedestrians' satisfaction. Through the study, we would like to improve the brand competitiveness, increase the revisiting decision factors and suggest the fundamental development direction for the digital media road facilities on the typical pedestrian road, Gangnam street. The three factors from the studies came out to be spatial component, design component, and functional component. In order to analyze the factors, the pedestrians' behaviors were observed through a direct survey which provided 35 reserved factors. Also, the preliminary factors derived through survey questionnaires were revised by experts which compressed the result into 20 factors. The result of the regression analisis states that the 'Factor of the spatial component' is the statistically significant factor among the five elicited factors of the effect of the media pole on the pedestrian satisfaction. U-street's media pole provides the comfortable and various contents and application methods and will provide the new perspective on the purpose of pedestrians by new experience that is based on digital technology.

Keywords

Media Pole;Construct Factor;U-street;Pedestrian's Satisfaction

References

  1. 조병수, 윤호진, "동대문 대규모 유통상업시설 입지지역의 보행환경유형에 따른 보행인의 인지특성 분석", 대한건축학회논문지, 제19권, 제7호, 2003.
  2. 조성진, "관광객의 방문의도가 방문 후 행동의도에 미치는 영향", 한국관광학회 제65차 학술심포지엄, pp.113-127, 2009.
  3. 조정필, 미디어 폴의 구성요소가 보행만족에 미치는 영향분석, 광운대학교, 석사학위논문, 2013.
  4. 박채민, 조정필, 박태원, "미디어 폴의 구성요소가 보행만족에 미치는 영향 분석", 도시설계학회 춘계학술대회논문집, pp.51-59, 2013.
  5. 김동찬, 조휘인, "유비쿼터스 환경조형물에 대한 이용 만족도 평가 : 강남 U-street 미디어폴을 대상으로", 한국조경학회지, 제38권, 제4호, pp.45-53, 2010.
  6. Richard B. Peiser and Anne B. Frej, Professional Real Estate Development, ULI-The Urban Land Institute, 2007.
  7. 박소현, 최이명, 서한림, 짐준형, "주거지 보행환경 인지가 생활권 보행만족도에 미치는 영향에 관한 연구", 대한건축학회 논문집, 제25권, 제8호, pp.251-261, 2009.
  8. 변창흠, 신중호, 김동완, 김준형, "유비쿼터스 공간구현의 도시계획적 모색-상암동DMS를 사례", 한국IT서비스학회지, 제2권, 제1호, pp.145-156, 2003.
  9. 서울특별시, 디자인 서울거리 조성사업 사업추진 매뉴얼, 서울특별시 도시경관담당관실, 2008.
  10. 서윤경, 사회적 상호작용의 장소로서 유비쿼터스 가로에 대한 고찰, 한국디자인지식학회, 2014.
  11. 손장원, "문화성을 지향한 도시가로 보행자 공간의 행위유형 연구" 대한건축학회 논문집, 제18권, 제10호, pp.193-200, 2002.
  12. 손혁석, 이승조, 이경훈, 김용성, "공간계획에 있어서 Ubiquitous Computing의 적용 가능성에 관한 기초연구, 대한건축학회 추계학술발표대회 논문집, 제23권, 제2호, pp.463-466, 2003.
  13. 심상욱, "강남역 미디어폴에 관한 연구 : 소비자 태도와 이용행태", 옥외광고학연구, 제7권, 제4호, pp.187-211, 2010.
  14. 안치호, 이수현, "디지털 기술의 동향 분석을 통한 유비쿼터스 공간의 미래 예측에 관한 연구", 디자인학연구, 제67호, 제5호, pp.323-334, 2004.
  15. 이혁수, 홍관선, "가로 환경 디자인에 있어서 디지털 미디어의 활용에 관한 연구", 디자인학연,제59호, 제18권, 제1호, pp.115-124, 2005.
  16. 박은민, 김영욱, "가로 문화 활성화를 위한 디지털 미디어의 적용에 관한 연구", 디자인 융복합연구, 인포디자인이슈, 제31호, pp.77-87, 2011.
  17. 이중문, 문화마케팅 정책에 기반을 둔 도시브랜드 유형별 특성화 분석연구, 경희대학교, 박사학위논문, pp.91-110, 2007.
  18. 이혁수, 홍관선, "가로 환경 디자인에 있어서 디지털 미디어의 활용에 관한 연구," 디자인학연구, 제18권, 제1호, 2005.
  19. 정호진, 도심부 보행환경 개선사업에 관한 연구, 서울대학교, 석사학위논문, 2004.
  20. 고필종, 거리환경 디자인, 서울 : 미진사, 1997.
  21. 곽효경, 유비쿼터스 동시공간 구축의 이해, KAIST, 2009.
  22. 류윤진, 김도년, "국내U-street 비교 분석을 통한 계획 원칙 및 방향성 연구", 한국도시설계학회 추계학술대회 발표논문집, pp.116-129, 2010.
  23. 김동환, 최남희, 하원규, "유비쿼터스 IT 혁명과 제 3공간", 전자신문사, pp.105-112, 2002.