DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Operation of NFC-based Exhibition Support Service : A Motor Show Case

근접 무선 통신 기반 박람회 지원 서비스의 구축 및 운영 : 모터쇼 적용 사례

  • 전정호 (경희대학교 경영대학, (주) 러브이즈터치 기업부설연구소) ;
  • 최명희 (경희대학교 경영대학) ;
  • 이경전 (경희대학교 경영대학)
  • Received : 2013.12.10
  • Accepted : 2014.06.12
  • Published : 2014.06.30

Abstract

With NFC technology, visitors can easily enjoy exhibit-related information and services. The participating firms can accumulate the visitor data and build up networks with potential visitors. This paper is to report an implementation and operation case of an NFC-based exhibition support service which creates new value as above. For this objective, we introduce the issues in constructing NFC-based exhibition support service. Moreover, we analyze visitor behaviors based on the tag touch data collected, and calculate the economic values generated. The NFC-based exhibition support service in this paper was applied to Hyundai Motors' booth in the 2013 Seoul Motor Show. This paper concludes with implications for business operators that are interested in applying NFC technology to exhibition spaces.

Acknowledgement

Supported by : 한국문화관광연구원

References

  1. Rao, L., Facebook Shares Are Worth Almost Three Times More Than Tweets For ECommerce, Techcrunch.com, 2011. 2. 18 (Availableat : http://techcrunch.com/2011/02/18/facebook-shares-are-worth-almostthree-times-more-than-tweets-for-e-commerce/).
  2. Lin, C. J., T. T. Lee, C. Lin, Y. C. Huang, and J. M. Chiu, "Establishing Interaction Specifications for Online-to-Offline(O2O) Service Systems", Proceedings of the Institute of Industrial Engineers Asian Conference, Taipei, Taiwan, (2013), pp.1137-1145.
  3. Lin, K. Y. and H. P. Lu, "International to Contribute using Facebook Fan Pages from the Perspective of Social Capital Theory", Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, Vol.14, No.10(2011), pp.565-570. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0472
  4. Malhotra, R. and G. Roussos, "Geosocially Cognizant Mobile Advertising for Clicksto-Mortar Commerce", Proceedings of the 5th International Workshop on Pervasive Advertising, Newcastle, UK, 2012.
  5. Tsai, T. M., P. C. Yang, and W. N. Wang, "Pilot Study toward Realizing Social Effect in O2O Commerce Services", Proceedings of the 5th International Conference on Social Informatics(SocInfor), Kyoto, Japan, (2013) pp.268-273.
  6. Zhang, X., S. Wu, Y. Liu, and N. Chen, "The Business Mode of Super Trade Logistics Parks", Proceedings of the 2012 International Conference of Logistics Engineering and Management(ICLEM), Chengdu, China, (2012), pp.1365-1370.
  7. Zuo, X., A. Chin, X. Fan, C. Xu, D. Hong, Y. Wang, and X. Wang, "Connecting People at a Conference : A Study of Influence Between Offline and Online Using a Mobile Social Application", Proceedings of the 2012 IEEE International Conference on Green Computing and Communications, Conference on Internet of Things, and Conference on Cyber, Physical and Social Computing, Besancon, France, (2012) pp.277-284.
  8. 이경전, 최형광, 전정호, "유비쿼터스 공간 구축을 위한 모바일 RFID 시스템의 경제성 평가에 대한 연구 : 태그 기반 평가 모델을 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제10권, 제2호 (2011), pp.189-202.
  9. 엄완용, 류명자, 이연숙, "박람회 참관객에 대한 모니터링 연구 : 2011 대구경북 국제 관광 박람회를 중심으로", 관광연구, 제26권, 제5호(2011), pp.349-362.
  10. 이경전, 전정호, "고도 정보 연계 사회의 구축을 위한 SPB(Seamlessness-Privacy-Benefit) 패러다임", 한국IT서비스학회지, 제11권, 제2호(2012), pp.131-146. https://doi.org/10.9716/KITS.2012.11.2.131
  11. 이경전, 최명희, 권선희, 전정호, "박물관 및 미술관의 근접 무선 통신 기술 적용 사례와 활용 방안에 대한 연구", 문화예술경영학연구, 제6권, 제1호(2013), pp.30-51.
  12. 잡코리아, 직장인 10중 7명 SNS 운영 중. (Available at:https://www.jobkorea.co.kr/jobtimes/news/research/result/2012_0321.asp).
  13. 전정호, 박현수, 이경전, "근거리 무선 통신 기반의 유비쿼터스 고객 관계 관리 시스템의 설계 및 분석", Information Systems Review, 제14권, 제1호(2012), pp.37-65.
  14. 최재호, 상균영, 문현실, 최일영, 김재경, "스마트 전시 환경에서 부스 추천 시스템의 사용자 의도에 관한 조사 연구", 지능정보연구, 제18권, 제3호(2012), pp.153-169.
  15. Bandara, U. and J. Chen, "Ubira : A Mobile Platform for an Integrated Online/Offline Shopping Experience", Proceedings of the 13th International Conferenceon Ubiquitous Computing, Beijing, China, (2011), pp.547-548.
  16. Barrabi, T., Facebook Friends $174.17 : Facebook 'Fans', 'Likes' Are Worth Big Bucks For Brands, Study Says, International Business Times, 2013. 4. 26(Availableat : http://www.ibtimes.com/facebook-friend-17417-facebook-fans-likes-are-worth-big-bucksbrands- study-says-1220381).
  17. Cano, J., P. Manzoni, and C. K. Toh, "Ubiq-Museum : A Bluetooth and Java based Context-Aware System for Ubiquitous Computing", Wireless Personal Communication, Vol.38, No.2(2006), pp.187-202. https://doi.org/10.1007/s11277-005-9001-x
  18. Hansen, K., "Measuring Performance at Trade Scale Development and Validation", Journal of Business Research, Vol.57, No.1 (2004), pp.1-13. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00269-2
  19. Hsieh, H. C., Y. C. Chen, and H. C. Lin, "Improved Precision Recommendation Scheme by BPNN Algorithm in O2O Commerce", Proceedings of the 10th IEEE International Conference on e-Business Engineering(ICE BE2013), Coventry, UK, 2013.
  20. Kane, G. C., R. G. Fichman, J. Gallaugher, and J. Glaser, "Community Relations 2.0", Harvard Business Review, Vol.87, No.1(2009), pp.45-50.
  21. 가명호, 정대율, "소셜 네트워킹 사이트의 e-고객 충성도에 관한 실증 연구", 정보시스템연구, 제19권, 제2호(2010), pp.1-21.
  22. 김병조, "Media Insight : 나스미디어 세미나, 모바일 광고를 말하다", 광고계 동향, (2011), pp.25-27.
  23. 김흥렬, "전시회 참가 결정 요인과 이미지가 참가 성과에 미치는 영향 연구 : 참가 업체를 중심으로", 관광연구, 제27권, 제1호(2012), pp.91-105.
  24. 노정희, "국제 산업 전시회 참관 동기에 따른 시장 세분화와 활성화 방안", 대한경영학회지, 제23권, 제1호(2010), pp.113-133.
  25. 심선영, "SNS 구매후기는 누구의 마음을 움직이는가? : 소셜 네트워크 서비스를 활용한 마케팅 전략 연구", 한국IT서비스학회지, 제11권, 제3호(2012), pp.103-127. https://doi.org/10.9716/KITS.2012.11.3.103

Cited by

  1. Customer-Driven Smart and Sustainable Interactions in Conventions: The Case of Nestlé’s Smart Button Adoption vol.9, pp.11, 2017, https://doi.org/10.3390/su9112007