DOI QR코드

DOI QR Code

The Necessity of Separation of Dance Copyright in Copyright Law

저작권법상 무용저작권 독립의 필요성

  • 김희권 (추계예술대학교 문화예술학과) ;
  • 이루라 (추계예술대학교 문화예술학과)
  • Received : 2014.04.21
  • Accepted : 2014.07.03
  • Published : 2014.08.28

Abstract

In national copyright law, dance is included in dramatic works. Considering the differences of conception of drama and dance or that of legal handling, however, it is reasonable that choreographic works be separated; so are the cases of many different developed countries. It is different that through lines emotion is communicated in drama but through physical movements in dance. Thus as dance is separated from dramatic works, it is possible to discuss unique qualities of choreographic works.

Keywords

Choreographic Works;Dramatic Works;Dance;Drama

References

  1. 이천희, 조난경, "무용수들의 무용저작권 인식도 연구", 움직임의철학 : 한국체육철학회지, 제11권, 제2호, pp.273-296, 2003.
  2. 최성옥, "무용 예술 발전을 위한 공연작품의 저작권 보호 방안 연구", 무용예술학연구, 제28집, pp.139-166, 2009.
  3. 김윤희, "한국의 무용저작물 보호에 관한 연구", 우리춤 연구, 제7집, pp.225-261, 2008.
  4. 정영미, 공연 예술 저작권의 이해, 커뮤니케이션북스, 2011.
  5. 황희정, "무용저작권 침해의 가이드라인 연구", 우리춤 연구, 제20집, pp.87-113, 2013.
  6. Gilles Girard, L'univers du theeatre (Litteratures modernes), Presses universitaires de France, 1995.
  7. 문경하, 1990년대 이후 한국연극에 나타난 포스트모더니즘적 경향 연구, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  8. 송종건, 무용학원론, 안단테, 2010.
  9. 권윤방, 최청자, 김경신, 손경순, 도정님, 무용학개론, 대한미디어, 2003.
  10. Paul Goldstein and P. Bernt Hugenholtz, International Copyright : principles, law, and practice(3rd ed.), Oxford University Press, 2013.
  11. 태혜신, 박명숙, "무용학의 융복합적 접근", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.605-615, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.605
  12. 이해완, 저작권법, 박영사, 2012.
  13. 오승종, 저작권법, 박영사, 2013.
  14. Gordon Fancher and Gerald Myers, Philosophical Essays on Dance, Dance Horizons Inc., 1982.
  15. 中山信弘 저, 윤선희 역, 저작권법, 법문사, 2008.
  16. 저작권심의조정위원회, 연극․영화관련 저작권 문답식해설, 저작권심의조정위원회, 1991.