DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Consumer's Delivery Service Quality Perception and Satisfaction in Foodservice Industry Based on the Types of Food-related Life-style

식생활 라이프스타일에 따른 외식업체 배달서비스의 품질 지각 및 만족도 연구

  • 고성희 (성신여자대학교 문화산업대학원)
  • Received : 2014.07.16
  • Accepted : 2014.08.04
  • Published : 2014.08.28

Abstract

In this study, the fast-growing market in the Food Service Industry Study of the delivery service. The first objective of this study is to classify consumers food-related lifestyle and the second is the dimension of the delivery service quality will derive. According to the consumer's food-related life style, make about the consumer's delivery service quality perception and satisfaction to evaluate the differences. Food-related lifestyle 'health seeking type', 'fashion pursuit type', 'type taste pursue', 'seek safety-type', 'seek convenience-type' was separated, cluster analysis 'taste pursuit group', 'high-interest in foods group', 'seek convenience-group' were classified. Delivery service quality 'food quality', 'economic', 'ease of ordering', 'employee quality', 'sanitation', 'order quality' and were classified into six. That of 'food quality' and 'economic' factor were significantly different from the consumer group, but also the 'order quality', 'food quality', 'sanitation' and the order of the large degree of influence on satisfaction, respectively.

Keywords

Food-related Life-style;Delivery Service;Service Quality;Satisfaction

Acknowledgement

Supported by : 성신여자대학교

References

  1. L. Rappoport and R. G. Downey, "Conceptual differences between meals," Food Quality and Preference, Vol.12, No.2, pp.9-17, 2001. https://doi.org/10.1016/S0950-3293(00)00023-9
  2. 김덕희, 백경연, "도시지역 직장인들의 외식행동에 관한 연구", 한국식품영양학회지, 제18권, 제3호, pp.241-253, 2005.
  3. 김영이, 차석빈, "치킨배달 전문점의 배달서비스 품질과 고객 만족 같 관계 연구", 동아시아식생활학회지, 제20권, 제1호, pp.138-148, 2010.
  4. 김지희, 김기홍, 외식경영론, 대왕사, 2003
  5. 이학식, 안광호, 하영원, 소비자행동, 법문사, 2007.
  6. 홍성태, 박은아, "라이프스타일 유형별 여성 소비자의 구매행태 비교", 마케팅연구, 제20권, 제1호, pp.55-89, 2005.
  7. 박윤서, 이승인, 최인, "소비자의 라이프스타일에 따른 서비스품질 지각 차이에 관한 연구", 마케팅과학연구, 제19권, 제2호, pp.53-67, 2009.
  8. 김태희, 채선주, 김철원, "라이프스타일에 따른 커피 소비행동 연구", 한국호텔경영학회, 제22권, 제2호, pp.93-112, 2013.
  9. 심보섭, HMR 이용객의 선택속성이 지출과 구매빈도에 비치는 영향, 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2006
  10. 김진희, 전민선, 박대섭, 김수민, 백진경, 홍완수, "식생활 라이프스타일에 따른 한식당 만족도-일본인과 중국인 중심으로", 한국식품조리과학회지, 제29권, 제5호, pp.617-624, 2013. https://doi.org/10.9724/kfcs.2013.29.5.617
  11. 이연경, 주부 식생활 라이프스타일에 따른 식품 구매형태에 관한 연구, 성균관대학교 학위논문, 2007.
  12. 채서일, "체계적 분석의 틀에 따른 라이프스타일 연구", 소비자학연구, 제3권, 제1호, pp.46-63, 1992.
  13. 최웅, 최저연, 연형신, "식생활 라이프스타일에 따른 건강기능성 음료 구매특성에 관한 연구", 호텔리조트연구, 제12권, 제1호, pp.179-196, 2013.
  14. 김진희, 전민선, 박대섭, 김수민, 백진경, 홍완수, "식생활 라이프스타일에 따른 한식당 만족도-일본인과 중국인 중심으로", 한국식품조리과학회지, 제29권, 제5호, pp.617-624. https://doi.org/10.9724/kfcs.2013.29.5.617
  15. 손일락, 김연선, "청주지역 대학생들의 식생활라이프스타일에 따른 외식행동 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제11호, pp.347-355, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.11.347
  16. 서금화, 라이프스타일에 따른 배달음식 이용행태 및 선택속성에 관한 연구, 광운대학교 경영대학워 석사학위 논문, 2007.
  17. 고민경, 배달음식의 이용실태와 영양정보표시 인식도, 중앙대학교 의약학식품대학원 석사학위논문, 2011.
  18. 김동수, "외식소비자의 라이프스타일과 서비스 품질과의 관계연구", 외식경영연구, 제13권, 제4호, pp.345-362, 2010.
  19. 박희진, "Delivery service 전문점 재이용 의도의 영향요인에 관한 연구", 관광식음료경영연구, 제15권, 제2호, pp.167-186, 2004.
  20. 홍등용, "배달서비스 품질의 포지셔닝에 관한 연구-피자 배달 전문점을 중심으로", 외식경영연구, 제5권, 제3호, pp.161-180, 2002.
  21. 조은영, 민하나, "외식산업의 물류서비스품질이 관계품질 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구-배달 서비스를 중심으로", 서비스경영학회지, 제10권, 제4호, pp.265-290, 2009.
  22. 고범석, 김헌철, "커피전문점 이용객의 식생활라이프스타일과 선택속성과의 관계:20-30대 여성을 중심으로", 한국호텔관광학회, 제14권, 제2호, pp.84-99, 2012.
  23. 김용욱, 최용석, 한지숙, "식생활라이프스타일에 따른 커피전문점의 커피상품 소비행동에 관한 연구", 제28권 제5호, pp.285-303, 2013.

Cited by

  1. Differences in Diet-Related Attitudes and Demographics by Type of Food-Lifestyle: Focused on Adults in Their 20s and 30s vol.53, pp.6, 2015, https://doi.org/10.6115/fer.2015.052
  2. A Study of Consumer Characteristics and Climate-friendly Food Consumption Behavior Classified by Food-Related Lifestyle vol.27, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7856/kjcls.2016.27.3.351
  3. Analysis of comparisons of eating-out, dietary lifestyles, and healthy dietary competencies among middle-aged consumers according to obesity status and gender for implications of consumer education vol.51, pp.1, 2018, https://doi.org/10.4163/jnh.2018.51.1.60