DOI QR코드

DOI QR Code

Yun Chi-ho's English Diary and English Writing Education

윤치호 영어 일기와 영어 쓰기 교육

  • Received : 2014.04.30
  • Accepted : 2014.08.18
  • Published : 2014.08.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze Yun Chi-ho's English Diary both quantitatively and qualitatively. A corpus of 574 diary texts is created from his first and last years in an English speaking environment, and analyzed by two language analysis programs, RANGE and Coh-Metrix. His later diaries have more words in total, and longer average sentence length than his earlier diaries. Also, the Coh-Metrix indices in syntactic complexity and referential cohesion are higher in his later diaries. A qualitative analysis of 57 diary texts shows some improvement in his use of language forms. The most frequent topics of his journals are Christianity, everyday life, politics of Korea and his English studies. His constant effort to keep his journal and correspondence with foreigners, almost all in English, is estimated as one of the key factors for his successful English acquisition. Educational implications for EFL writing courses are discussed.

Keywords

Yun Chi-ho's Diary;Vocabulary;Readability;Corpus;Coh-Metrix

References

  1. 김명숙, "링구아 프랑카로서의 영어 : 과거, 현재, 그리고 미래", 영어학연구, 제10호, pp.71-90, 2000.
  2. 교육과학기술부, 2009 개정 교육과정, 교육과학기술부, 2009.
  3. 박정례, 좌옹 윤치호의 영어일기 분석, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  4. 김정렬, 이동주, 전희철, 코퍼스 언어학과 영어교육, 한국문화사, 2012.
  5. S. Johnasson, "On computer corpora in contrastive linguistics," In W. R. Cooper(ed), Compare or contrast? Current issues in cross-language research, Tampere English Studies 6, 2008.
  6. T. P. Krzeszowski, Contrasting languages: The Scope of Contrastive Linguistics, Berlin: Mouton de Gryuter, 1990.
  7. E. Tognini-Bonelli, "Functionally complete units of meaning across English and Italian: Towards a corpus-driven approach," In B. Altenberg & S. Granger (ed.), Lexis in Contrast. Corpus-based Approaches. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2002.
  8. 전문기, 임인재, "코메트릭스(Coh-Metrix)를 이용한 중학교 1학년 개정 영어 교과서의 코퍼스 언어학적 비교 분석", 영어교육연구, 제21권, 제4호, pp.265-292, 2009.
  9. http://www.cohmetrix.com
  10. 김정렬, 양지윤, "Coh-Metrix를 통한 초․중등 영어교과서 연계성 분석", 영어교육, 제67권, 제2호, pp.319-341, 2012.
  11. D. H. Nam, "A Corpus-Based Contrastive Analysis of Korean College Students' English Composition," English Language Teaching Vol.25, No.4, pp.67-85, 2013. https://doi.org/10.17936/pkelt.2013.25.4.004
  12. 조아진, 영어일기쓰기를 통한 어휘학습 효과와 정의적 태도 변화, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  13. 오지현, 그림일기를 활용한 영어 쓰기 학습 효과에 관한 연구: 초등학교 6학년을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 2010.
  14. 권나나, 일기 유형이 초등학생의 영어 쓰기 능력과 정의적 측면에 미치는 영향, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
  15. http://db.history.go.kr
  16. http://www.victoria.ac.nz/lals/about/staff/paul-nation
  17. A. Coxhead, "A new academic word list," TESOL Quarterly, Vol.34, No.2, pp.213-238, 2000. https://doi.org/10.2307/3587951
  18. 이승환, "코메트릭스(Coh-Metrix)를 이용한 고등학교 영어1과 영어2 교과서 문어 텍스트의 코퍼스 언어학적 난이도 분석", 외국어교육연구, 제27권, 제2호, pp.131-148, 2013.
  19. 김경훈, "대학생의 영어 가정법 습득에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제9호, pp.231-239, 2007.