DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Reading and Writing Abilities Improvement Program for Elementary School Children of Multicultural Families

읽기 및 쓰기 학습 부진 아동을 위한 학습치료 프로그램 효과 -다문화 아동을 대상으로-

  • 최은실 (가톨릭대학교 심리학과)
  • Received : 2014.07.09
  • Accepted : 2014.08.23
  • Published : 2014.10.28

Abstract

This study aims to testify the effect of reading and writing abilities improvement program for elementary school children from multicultural families. Methods: The research design used in this study was a non-equivalent control group pretest-posttest research design. The participants were divided into two groups, an experimental group(n=9) and a control group(n=8). Data were analysed by using Mann-Whinety U test, Wilcoxon Signed Ranks, Cohen's d with SPSS(PASW)18.0 program. Result: Significant differences were found in scores for reading ability (z=-2.668, p=.008, ES(d)=0.6) and writing ability (z=-2.670, p=.008, ES(d)=0.5) in experimental group. Conclusion: The results indicate that the reading and writing abilities improvement program should be used with elementary school children of multicultural families to help them and to improve their reading and writing abilities.

Keywords

Reading and Writing Improvement Program;Multicultural Children;Underachievement

Acknowledgement

Supported by : 가톨릭대학교

References

  1. http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_ko/5/2/index.board?bmode=read&aSeq=310456
  2. 정은희, "농촌 지역 국제 결혼 가정 아동이 언어 발달과 언어환경", 언어치료연구, 제12권, 제3호, pp.33-52, 2007.
  3. 안원석, 다문화 가정 자녀의 표현 실패 분석, 한국 교육대학원 석사학위논문, 2007.
  4. 김선정, 강진숙, "다문화가정 자녀의 어휘력 고찰", 이중언어학, 제40권, pp.31-55, 2009.
  5. 김종철, "다문화 가정 자녀의 행동특성 분석을 통한 교수전략 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제5호, pp.277-283, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.277
  6. 김지애, "초등학교 입학 전 다문화 가정 자녀를 위한 학습도구어 선정 및 교육", 이중언어학, 제44권, pp.129-155, 2010.
  7. http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=154&tblId=DT_MOGE_1001300350&vw_cd=&list_id=&scrId=&seqNo=&lang_mode=ko&obj_var_id=&itm_id=&conn_path=K1&path=
  8. 이재분, 다문화가정 자녀 교육실태 연구: 국제결혼가정을 중심으로, 한국교육개발원, 2008.
  9. H. S. Scarborough and J. D. Parker, Matthew effects in children with learning disabilities: Development of reading, IQ, and psychosocial problems from grade 2 to grade 8. Annals of Dyslexia, Vol.53, pp.47-71, 2003. https://doi.org/10.1007/s11881-003-0004-6
  10. 구효진, 박경란, 최진선, "농어촌 다문화 가정 유아와 일반가정 유아의 언어 및 정서.사회성 발달 연구", 특수교육학연구, 제44권, 제3호, pp.355-374, 2009.
  11. 양심영, 박수경, 김미숙, "다문화가정 아동의 이중문화특성 및 사회적 자본이 심리적 적응에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제6호, pp.270-282, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.06.270
  12. 전병운, 고진복, "메타분석을 이용한 특수교육 요구 아동의 음운중심 읽기지도와 의미중심 읽기 지도 연구 비교", 특수아동교육연구, 제99권, 제4호, pp.151-169, 2007.
  13. 김정오, 김재갑, "한글 단어재인에 있어서 글자 처리와 낱자의 지각", 한국심리학회지; 인지 및 생물, 제4권, 제1호, pp.36-51, 1992.
  14. 이문정, "한글의 문자 특성에 적합한 유아 읽기, 쓰기 교육", 미래유아교육학회지, 제11권, 제1호, pp.169-192, 2004.
  15. 송종용, 원호택, "한글 독해 장애 아동의 작업기억, 단기기억, 읽기속도, 통사지식에 관한 연구", 한국심리학회지: 임상, 제17권, 제2호, pp.105-121, 1998.
  16. 양민화, "읽기장애 아동의 효과적인 교수방법연구-다섯가지 교수영역을 중심으로", 교육논총, 제27권, 제1호, pp141-159, 2008.
  17. T. R. Blair, W. H. Rupley, and W. D. Nichols, The effective teacher of reading: Considering the "what" and "how" of instruction, The Reading Teacher, Vol.60, pp.432-439, 2007. https://doi.org/10.1598/RT.60.5.3
  18. 이수진, 다문화가정 자녀를 위한 읽기.쓰기 통합교육 방안, 건국대학교 석사학위논문, 2010.
  19. 전형길, 김승연, 노정은, "의성어, 의태어를 활용한 결혼이민자의 자녀 교육 방안 연구", 국제한국어교육학회 추계학술발표논문집, 2011.
  20. 원진숙, "초등학교 다문화 가정 학생을 위한 언어 교육 프로그램", 한국초등국어교육, 제40호, 제6호, pp.157-188, 2009.
  21. 곽금주, 박혜원, 김청택, 한국웩슬러 아동지능검사 지침서, 서울: 도서출판 특수교육, 2001.
  22. 박경숙, 김계옥, 송영준, 정동영, 정인숙, 국립특수교육원 기초학력검사 읽기/쓰기 검사요강, 서울: 국립특수교육원, 2005.
  23. 박현정, 읽기학습부진 위험군 아동의 조기선별 및 조기개입의 효과 검증, 이화여자대학교 박사학위논문, 2010.
  24. 송은희, 유아의 한글쓰기 학습에서 음운중심 쓰기와 통글자 쓰기 지도에 대한 비교 연구, 성균관대학교 석사학위논문, 2005.
  25. J. Cohen, Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (second ed.), Lawrence Erlbaum Associates, 1988.
  26. http://kess.kedi.re.kr/index
  27. 이종숙, 조희정, "읽기부진아동을 위한 읽기 게임 프로그램과 직접 교수 프로그램의 효과 비교", 한국심리학회지: 발달, 제25권, 제1호, pp.77-99, 2012.
  28. 김동일, 이대식, 신종호, 학습장애아동의 이해와 교육, 서울: 학지사, 2010.
  29. 김동일, 정광조, "직접교수 한글읽기프로그램이 읽기학습부진 학생의 읽기능력에 미치는 효과", 정서.행동장애연구, 제21권, 제3호, pp.149-169, 2005.
  30. 홍영숙, 다문화가정이 봉착하는 자녀교육 문제와 시사점, 광주교육대학교 석사학위논문, 2007.
  31. 한미숙, 다문화가정 자녀의 학교생활 적응에 관한 연구, 호남신학대 기독교상담대학원 석사학위논문, 2010.