DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Entrepreneur's Characteristics on the Intention of Entrepreneruship -Focusing on the Moderating Effect of Entrepreneurship Mentoring in Korean-

창업가의 특성요인이 창업의지에 미치는 영향 -국내 창업 멘토링의 조절 효과를 중심으로-

  • 육창환 (호서대학교 벤처전문대학원) ;
  • 전인오 (호서대학교 벤처전문대학원)
  • Received : 2014.06.13
  • Accepted : 2014.07.18
  • Published : 2014.10.28

Abstract

Due to current economic recessions, interest on entrepreneurship and/or business start-up is getting increased beyond sex and ages. Currently business start-up of university students and retirement to age limit in silver generation are getting increased day by day. As a part of preparation against those phenomenons, this investigation try to show the effect of characteristic factors of entrepreneurs on the will of business establishment In this study, in order to analyse effects on business establishment, survey was conducted for 328 pre and existed entrepreneurs. For collected datas, reliability analysis, factor analysis and correlation analysis were conducted via spss20 statistical program and lastly, through regression analysis, following conclusions were drawn. At first, the will of business establishment was effected by personal characteristic and environmental factor. in second, the mentoring of business establishment was effected by personal characteristic and environmental factor In particular, the will of business establishment was controlled by mentoring of business establishment which was effected by environmental factor.

Keywords

The Personal Characteristics of Entrepreneurship;Environmental Characteristics of Entrepreneurs;Entrepreneurship Mentoring;Entrepreneurship Awareness;Entrepreneurship Will

References

  1. L. S. Aiken and S. G. West, Multiple Regression : Testing and Interpreting interactions, Sage Publications, Newbury Park, CA. 1991.
  2. I. S. Baird and H. Thomas, "Toward a Contingency Model of Strategic risk Taking," Acad. Manage. Rev., Vol.10, pp.230-243, 1985.
  3. 김정연, 양동우, "펫(Pet) 창업자의 개인적 특성 및 창업과정 특성이 창업성과에 미치는 영향에 관한 실증연구-동물병원을 중심으로-", 벤처경영연구, 제11권, 제4호, pp.67-90, 2009.
  4. K. Atuahene-Gima and A. Ko, "An Empirical Investigation of the Effect of Market Orientation and Entrepreneurship Orientation Alignment on Product Innovation," Organization Science, Vol.12, No.1, pp.54-74, 2001. https://doi.org/10.1287/orsc.12.1.54.10121
  5. 양영익, "시장대응, 시장창출의 시장지향성과 기술지향성이 제품창조성과 성과에 미치는 영향," 마케팅연구, 제22권, 제4호, pp.41-63, 2007.
  6. 김완재, "창업자 특성과 소기업 사업성과 간 관계에 관한 연구", 벤처창업연구, 한국벤처창업학회, 제2권 제2호, pp.33-60, 2007.
  7. S. Bhaskaran, "Incremental Innovation and Business Performance : Small and Medium-Size Food Enterprise in a Concentrated Industry Environment," Journal of Small Business Management, Vol.44, No.1, pp.64-80, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2006.00154.x
  8. M. J. Chen and D. C. Hambrick, "Speed, Stealth, and Selective Attack : How Small Firms Differ from Large Firms in Competitive Beha-vior," Academy of Management Journal, Vol.38, pp.453-482, 1995. https://doi.org/10.2307/256688
  9. 유봉호, 시장지향성과 경영성과간에 기업가지향성의 매개효과에 관한 연구, 숭실대학교대학원 박사학위논문, 2008.
  10. A. Aragon-Sanchez and G. Sanchez-Marin, "Strategic Orientation, Management Characteristics, and Performance : A Study of Spanish Smes," Journal of Small Business Management, Vol.43, No.3, pp.287-308, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2005.00138.x
  11. 구언회, 기업가정신과 벤처기업 성장의 결정요인 에 관한 연구, 영남대대학원 박사학위논문, 2007.
  12. R. C. Bennett and R. G. Cooper, "The Misuse of Marketing: An Ame-rican Tragedy," Business Horizons, Vol.25, pp.51-61, 1981.
  13. 노기엽, 모의창업, 학현사, 2013.
  14. J. Barney, "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage," Journal of Manage,. Vol.17, No.1, pp.99-120, 1991.
  15. 이성근, 최지호, "소매점의 입지특성과 점두판촉이 소매점성과에 미치는 영향", 유통연구, 제10권, 제1호, pp.107-122, 2005.
  16. 유연호, 양동우, "창업의지의 영향요인에 관한 실증연구-경력지향성과 사회문화적 요인 그리고 창업 지원프로그램을 중심으로-", 대한경영학회, 제21권, 제5호, pp.2347-2368, 2008.
  17. 김형길, 정구도, 창업경영, 도서출판 다산, 2012.
  18. 정대용, 유봉호, "기업가 지향성과 시장 지향성이 조직유효성과 사업성과에 미치는 영향," 벤처경영연구, 제10권, 제2호, pp.69-93, 2007.
  19. 이형택, 채명수, "기업가정신, IT능력, 시장지향성, 기업성과의 관계 - 외국인투자기업을 대상으로-", 국제통상연구, 제12권, 제3호, pp.205-229, 2007.
  20. 방용성, 주윤황, 창업경영, 학현사, 2012.
  21. 김범식, 손민중, 박준, 한국서비스업고용의 특징과 개선방안, 삼성경제연소, 2009.
  22. 김연정, 박상용, "벤처기업 CEO의 기업가정신, 구성원의 임파워먼트와 벤처조직 유효성의 상호관계," 벤처경영연구, 제5권, 제2호, pp.3-31, 2004.
  23. 김영호, "창업초기 인터넷쇼핑몰의 신뢰형성요인", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.7, No.10, pp.221-227, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.10.221
  24. 박정식, 윤영선, 현대 통계학, 다산출판사, pp.159-165, 2007.
  25. 박명호, "21세기 소매유통산업의 발전과제," http://blog.naver.com/100005-755197, 2000.
  26. 배종태, 차민석, "기업가정신의 확장과 활성화," 중소기업연구, 제31권, 제1호, pp.109-128, 2009.
  27. 서근하, 창업가정신과 마케팅활동성이 소기업 경영성과에 미치는 영향 : 조직특성과 시장지향성의 매개효과, 동아대학교대학원 박사학위 논문, 2006.
  28. 서승원, 시장지향성과 관계마케팅지향성이 사업 성과에 미치는 영향과 내부 마케팅지향성의 상호관계-경영자의 특성과 사업입지에 따른 조절효과, 세종대학교대학원 박사학위논문, 2009.
  29. 송경숙, "외식산업 창업속성이 과잉자신감과 창업자 태도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.7, No.10, pp.414-425, 2014.
  30. 양영익, "시장대응, 시장창출의 시장지향성과 기술지향성이 제품창조성과 성과에 미치는 영향", 마케팅연구, 제22권, 제4호, pp.41-63, 2007.
  31. 오인수, 박주영, "서비스지향성이 소매점의 성과에 미치는 영향-가구대리점을 중심으로-", 한국유통학회 춘계학술대회, pp.237-258, 2005.
  32. 엄태일, 점포 선택확률모형에 따른 점포선택요인에 관한 연구, 단국대학교대학원 박사학위논문, 2003.
  33. 이병기, "벤처기업의 성장요인의 실증분석," 벤처 경영연구, 제5권, 제2호, pp.93-109, 2002.
  34. 전태훈, SSM (Super Super Market) 입지전략에 관한 연구, 건국대학교대학원, 석사학위논문, 2006.
  35. Atuahene-Gima, K.."Market orientation and innovation," Journal of Busi-ness Research, Vol.35(February), pp.93-103, 1996, https://doi.org/10.1016/0148-2963(95)00051-8
  36. R. C. Becherer and J. G. Maurer, "The Moderating Effect of Enviro-nmental Variables on the Entrepreneurial and Market Orientation of Entrepreneur-Led Firms," Entrepreneurship : Theory and Prac-tice, Vol.22, pp.47-58, 1997. https://doi.org/10.1177/104225879702200103